Hallo!
Ik ben momenteel bezig met het testen van Ilford HP5-vlakfilm (4x5) en volg daarbij de instructies van Dr. Beyer (hartelijk dank voor het beschikbaar stellen!):
http://www.fotografie-in-schwarz-weiss.de/sw-fotografie/filme-eintesten/38-planfilms-eintesten.html
Belichting met een Fujinon - W 1:5.6/210, f=11 1/4 sec. door een matglasplaat.
Ontwikkeld in een BTZS-buis, HC-110 Dil. H. (1+63)
@20 °C 10 minuten
Het eerste testnegatief stelt me nu echter voor een paar raadsels (zie hieronder in de bijlage):
1) Ik heb volgens de instructies belicht (-5 diafragmastappen belichtingscorrectie op mijn Profisix, gemeten door de matglazen plaat)
Maar in het resultaat bereikt pas zone 2,5 een dichtheid van 1,0 (off-set = -0,9 !)?
2) De stappen 16 en 16, die op de Stouffer 31-Step-wedge dubbel zijn, zijn duidelijk verschillend; dat is met het blote oog op het negatief te zien
Heb ik het negatief veel te kort ontwikkeld?! Zo ja, wat zou dan een geschikter startpunt zijn: 15 minuten?
Hartelijk dank,
Rolf
PS: ik heb al een mogelijke foutbron geïdentificeerd en zal die bij de volgende poging proberen te vermijden: voor de BTZS-buis heb ik slechts 60 ml ontwikkelaar nodig; de Massive Developer Chart geeft als mengverhouding 1 ml op 5 ml water aan; beter zou waarschijnlijk 2 ml op 118 ml H2O zijn, dan ga je niet zo snel de mist in.