GerdK
Hallo beste lezers,
Ik heb per ongeluk een APX 25 belicht met een diafragmacorrectie van -1.
Bij correct belichte films ontwikkel ik tot nu toe bij 20 °C en rotatie 14 minuten in A49 (1+1) of in RODINAL (1+25) 6 minuten.
Nu is mijn vraag: moet ik de ontwikkeltijd nu met een factor 1,333 verlengen of kan ik beter de A49-basislösing gebruiken met dezelfde tijd? Is het beter om in RODINAL of A49 te ontwikkelen om de gevoeligheid te verhogen?
Bedankt voor het lezen en reageren
Gerd
MirkoBoeddecker
Hallo Gerd,
Eigenlijk zou ik je aanraden om beide ontwikkelaars niet sterk te verdunnen.
Dus R09 1+20 of 1+40 en A49 in de standaardverdunning.
Het compensatievermogen neemt weliswaar toe bij een hogere verdunning, maar de benutting van de gevoeligheid kan afnemen.
Maar aangezien je al een goed afgestelde tijd voor A49 1+1 hebt, zou ik 1,3333 nemen, dan kan er niets misgaan.
Beide ontwikkelaars benutten de gevoeligheid goed.
In R09 komt de APX scherper uit, met een fijne korrel (voor zover dat überhaupt gewenst of nodig is).
Groeten
Mirko
MatthiasStark
Hallo Gerd,
Ik zou na het ontwikkelen nog een bad met 1% natriumcarbonaat of 2-5% borax toevoegen.
Met deze "tweebadsontwikkeling" kun je nog iets meer uit de te lichte schaduwgebieden halen. Ik heb op deze manier ook al te licht belichte films gered. Mijn ervaring is dat dit ruim 1/3 stop extra gevoeligheid oplevert, en het maakt wel degelijk verschil of je 1 stop of 2/3 stop tekort komt.
Door de iets langere ontwikkeltijd krijg je natuurlijk ook nog eens een beter gebruik van de gevoeligheid.
Groeten,
Matthias
GerdK
Bedankt M&M,
voor jullie tips, hoewel ik de tip van Matthias pas net heb gelezen, terwijl ik gisteren al heb ontwikkeld. Ik wilde alleen even mijn ervaringen delen:
Ik heb dus in een roterende ontwikkelaar bij 21 °C in A49 (1+1) gedurende 18 minuten en 40 seconden ontwikkeld. De negatieve beelden zien er zoals altijd uit. Dat betekent dat ik bij 20 °C de tijd had moeten verlengen (misschien 20 minuten als richtlijn).
Of de belichting groter is geworden en de schaduwen zo op elkaar lijken, kan ik pas bij het vergroten vaststellen. Maar dat duurt nog even.
Tot ziens, Gerd