Gast
Hallo,
ik heb een korte vraag over de contrastregeling bij de Fomatone Classic MG,
ik heb al geprobeerd om op de website van Foma meer informatie te vinden,
maar dat heeft alleen maar voor nog meer verwarring gezorgd. Ter verduidelijking:
ik gebruik voor de gradatieregeling een Kaiser-kleurkop tot 130M
(vergelijkbaar met Dunco, Durst ...). Nu staat in het gegevensblad van de Fomatone
welke kleurwaarden voor welke gradatie moeten worden gebruikt; deze zijn
totaal anders dan bij Ilford Multigrade-papier (wat ik nog wel kan begrijpen).
Helaas worden er echter geen verlengingsfactoren voor de belichting vermeld.
Maar in een andere tabel in het gegevensblad staat dat de Ilford
Multigrade-filterset ook voor de belichting kan worden gebruikt, analoog aan het
Ilford-systeem (dat kan toch niet kloppen, als de geel- resp. magenta-
waarden voor dezelfde gradatie verschillend zijn). Daarnaast is er nog het probleem
dat bij Foma Gr. 3 de normale is, terwijl het bij Ilford volgens het Angelsaksische
systeem juist Gr. 2 is. Excuseer me voor de vraag, maar ik ben hopeloos in de war.
Mijn vraag is nu simpelweg: hoe pakken jullie dit aan? Foma-waarden (zo ja,
welke verlengingsfactoren?) of analoog aan Ilford?
Groeten, Benjamin
Gast
Hallo Benjamin,
hier geldt: proberen gaat boven studeren. De Y/M-filterwaarden zijn bij GEEN ENKEL papier hetzelfde, en daar komt nog bij dat de gradatiegegevens van de fabrikanten niet veel meer zijn dan schattingen. Toch kunnen alle papiersoorten met de Ilford-filterset worden verwerkt. Het maakt helemaal niets uit of je een negatief met gradatie 1 op Kodak of met gradatie 3 op Multigrade hebt vergroot (wat is er nu normaal?). In individuele gevallen kan het voorkomen dat je de extreme gradaties (00 resp. 5) met een bepaalde filterset niet bereikt, maar zulke negatieven zijn toch niet het einde.
Ferdinand