GerdK Hallo Mirko, Ik heb van jullie een Opemus 6a met Color 3-kleurenmengkop. In de kop zit een halogeenlamp van 100 W. Vaak komt het voor dat ik bij zwart-witvergrotingen onder de 3 seconden kom en bij kleurenvergrotingen in de buurt van de 5 seconden (al gedimd tot 8 bij 18x24 cm). Dan is elke keer het dichtheidsscherm nodig. Dat heb ik echter nodig voor de tijdcompensatie bij contrastveranderend papier. Nu mijn vraag: hebben jullie een zwakkere lamp die geschikt is voor de Opemus 6a (zwart-wit en kleur) en die natuurlijk geen "kleurverschuiving" veroorzaakt? Ik wil namelijk bij zwart-wit uitkomen op ongeveer 5 seconden en bij kleur op ongeveer 10 seconden. Bedankt, Gerd
MirkoBoeddecker Gerd, Gebruik voor kleinbeeld gewoon de 6x6-mengkamer en voor 6x6 de 6x9-mengkamer. Een andere lamp kan niet vanwege de kleurzweem. We hebben ook neutraalgrijze plastic filters die je onder de lens kunt monteren – voor noodgevallen. Ik werk bij kleinbeeld altijd met een 6x6 mengkamer en een 80 mm-lens – maar ik heb ook een Magnifax waar nog wat ruimte naar boven is voor de uitschuif. Groeten Mirko
Gast Hallo, Stel het diafragma gewoon in op f/11 of f/16; dat maakt praktisch geen verschil in kwaliteit. Je kunt ook de ontwikkelaar sterker verdunnen, of een minder lichtgevoelig soort fotopapier gebruiken. Werner
cfb_de Hallo Werner, <GEBETSMÜHLE>Het heeft geen zin om de ontwikkelaar te veranderen. SW-papieren moeten volledig worden ontwikkeld, anders wordt de maximale zwartwaarde niet bereikt.</GEBETSMÜHLE> Mijn zelfgemaakte opstelling voor Meochrom/Opemus-5 zou ook met de nieuwere apparaten moeten werken: plaats een dimmer in het circuit en stel de belichtingsstappen in. Oké, de kleurtemperatuur van de lamp verandert lichtjes, maar dat kan worden opgevangen via de gradatiefiltering. Je hebt gewoon twee of drie tabellen in het lab liggen. Met vriendelijke groeten, Franz
GerdK Gerd, Gebruik voor KB gewoon de 6x6-mengkamer en voor 6x6 de 6x9-mengkamer. ...Bedankt Mirko, Werner en Franz, de eenvoudigste oplossing spreekt me het meest aan en die ga ik uitproberen. Een fijne dag voor jullie allemaal Gerd :lol: