Niall
Wie maakt het Fomopan-papier!!! Wordt het gemaakt door FOTOIMPEX!!
En welke ontwikkelaars zijn geschikt voor dit papier!!!
Niall
Gast
Gast
Misschien had ik beter kunnen vragen of je dit papier hebt gebruikt en welke ontwikkelaars je hebt gebruikt en goed vond!
En welke ontwikkelaars vond je niet goed!!!
En jij, meneer Boedekker, heb jij het gebruikt en
welke ontwikkelaars vond je er goed bij!!
Niall
Niall
Misschien had ik beter kunnen vragen of je dit papier hebt gebruikt en welke ontwikkelaars je hebt gebruikt en goed vond!
En welke ontwikkelaars vond je niet goed!!!
En jij dan, meneer Boedekker, heb je het gebruikt en
welke ontwikkelaars vond je er goed bij!!
Niall
Gast
Hoi Niall,
Ik heb veel met Foma-papier gewerkt – dit is wat ik ervan vind:
Fomaspeed Variant RC-papier: fijn voor voorbeeldfoto's, snel werk, als je veel werk moet verzetten; neutraal zwart met Tetenal Eukobrom, licht warm, olijfgroen met Agfa Neutol WA; goede, stevige zwarttinten (dus niet zo goed als Agfa MCP – maar geen enkel papier is zo goed als dat), heldere open lichten (beter dan Ilford Multigrade); geen problemen met blooming (in tegenstelling tot Kodak Polymax); sneller dan ClassicArts/Forte Polywarmtone (heeft minder belichting nodig); reageert goed op toners (beter dan Multigrade en Polymax, niet zo enthousiast als Polywarmtone). Zeer dunne papierrug – slecht om foto's door te geven, goed om ze in albums te plakken.
Fomatone MG (zowel FB als RC): gewoonweg geweldig; bijna neutraal in Eukobrom (een beetje zoals Agfa MCC/MCP), zeker warm met een olijfgroene tint in NEUTOL WA; het meeste van wat over de Variant gezegd wordt, geldt ook voor de Fomatone MG, behalve dat deze nog warmer is (hoewel niet zo warm als Polywarmtone). Ik vind de FB-versie ook beter dan die van ClassicArts/Forte – die laatste heeft een veel dikkere papierbasis, die soms al uit de verpakking komt en kromgetrokken is, en is lastig om plat te drogen – de Fomatone is veel makkelijker als het gaat om vlakheid.
Ik ben vooral dol op dit papier voor lith-printing – het is heel eenvoudig om GEWELDIGE, kleurrijke resultaten te bereiken met dit papier – van oranje tinten in de hoge lichten via een groenachtige middenband tot diepe zwarttinten in de schaduwen – mijn favoriete lith-print papier.
Gast
Beste Niall,
Ik heb Foma-papier gebruikt met A49, Bromophen en NEUTOL, dat levert goede resultaten op. Ik ben dol op het speciale Fomabrom, een neutraal getint, gegradeerd papier op vezelbasis, vergelijkbaar met het vroegere ORWO UNIVERSAL B of Kentmere Bromide. De andere papiersoorten vind ik niet zo goed, omdat ik niet veel plastic papier gebruik en bijna nooit multigrade-papier, aangezien de belichting beter is bij gegradeerd papier.
Helaas is er geen softgradatie meer verkrijgbaar van Fomabrom, dus gebruik ik daarom vaak Kentmere Bromide of Wephota Universal B.
Werner