Gast
Ik had al meerdere keren vlekjes verspreid over de hele film. In A49 en altijd in 1:3-gebruiksoplossingen voor eenmalige ontwikkeling, gemaakt op basis van een geconcentreerde basisoplossing.
De kwaliteit van de ontwikkeling was weliswaar oké wat betreft de parameters scherpte, dichtheid, enz., maar de negatieven vertonen fijn verdeelde puntjes. Ik heb dit tot nu toe alleen opgemerkt bij concentraten die ouder waren dan 6 weken.
Ik maak de A49 altijd aan in de aangegeven hoeveelheid water als concentraat.
MirkoBoeddecker
Mattes,
wie heeft je nou verteld dat je de A49 met de helft minder water als concentraat kunt aanmaken?
Heb je het wel eens volgens de voorschriften geprobeerd?
Als bijvoorbeeld deel A niet volledig is opgelost voordat deel B wordt toegevoegd, blijven er onoplosbare resten achter die precies dat kunnen veroorzaken.
Hoe bewaar je je moederoplossing?
In glazen flessen met Protectan of in plastic?
Groeten?
Mirko
Gast
Hallo,
De heer Boeddecker heeft volkomen gelijk; bovendien staat er duidelijk in de gebruiksaanwijzing dat A49 vier weken houdbaar is en niet zes weken of langer.
Sommige vakboeken raden zelfs aan om een mengsel niet langer dan twee weken te gebruiken. Het is jammer, maar begrijpelijk dat het tegenwoordig niet meer rendabel is om A49 in verpakkingen van 300 cc aan te bieden.
Werner
Gast
Hallo!
Ik gebruik al enkele maanden met succes oude A49. Bij oudere partijen (bewaard in glazen flessen) zie ik echter bruinachtige afzettingen op de binnenwand van de fles – ik kan me voorstellen dat die de emulsie zouden kunnen beschadigen (-> vlekjes); in het ergste geval zou ik het gewoon filteren (met een koffiefilter).
Roman