Gast
Hallo allemaal,
heeft iemand ervaring met de oude (witte) Meochrom-kleurenmengkop voor de Opemus 5? Ik zou deze graag willen gebruiken voor afdrukken op multigrade-papier. Er zijn weliswaar genoeg tabellen met filterinstellingen te vinden, maar die gaan deels tot een waarde van "200", terwijl de schaalverdeling op de Meochrom blijkbaar maar tot "150" gaat.
Werkt het toch, ook voor gradaties 4-5, of is dit een nogal slecht alternatief voor inzetfilters?
Bernd
Gast
Hallo!
Ik heb niet de Meochrom, maar de nieuwere Color 3, en die gaat tot 200 – maar zelfs daarmee is bij sommige papiersoorten graad 5 niet haalbaar, daarom heb ik mijn MG-filters gehouden en houd ik indien nodig de 5 voor de lens...
Roman
Gast
Als je vergroter een filterlade heeft, kun je
daarin extra filters plaatsen!
Omdat deze zich boven de lens bevindt, hoeft de kwaliteit niet zo nauwkeurig te zijn als
bij de filters onder de lens!
Niall
Gast
Niall,
zodra je de condensorkop (die een lade heeft) vervangt door de kleurkop, verdwijnt de lade voor het filter (bij Meoptas is deze in de condensorkop ingebouwd).
De enige vergroottoestellen die zowel een kleurkop als een lade hebben, zijn de Kaiser VCP’s (ik ken in ieder geval geen andere).
Roman
Gast
Hallo Roman,
Dat kan ik zo niet laten staan: mijn Opemus-5 is uitgerust met de Meochrom. En daarmee blijven de condensor en de filterlade behouden. De verlichting gebeurt via een Ulbricht-bol op de condensor.
Kaiser is niet de enige :-)
Met vriendelijke groeten,
Franz (die hier vanaf zijn werk niet kan inloggen)
Gast
Echt waar? Ik had vanuit mijn Opemus 6 geconcludeerd dat het de Op. 5 was, die er immers erg op lijkt... Zo kun je je vergissen!
De Color 3 past in ieder geval niet op de condensator van de Op. 6.
Gast
Ik ben bang dat ik het daar niet met je eens ben, Roman. Ik heb
de Axomat 4A en een Opemus 5, en beide hebben een filterlade!!
Die zit net boven de condensor!!
Als je het lichtcompartiment verwijdert, blijft de filterlade bij de condensor zitten!
Zoals ik al zei, ik heb de Axomat 4A met de Meopta-kleurenkop!!
Hij is inderdaad erg mooi!
En levert goede foto's op!!
Niall
cfb_de
Hoi Niall,
De Opemus-5 en -6 verschillen qua ontwerp. Daarom passen de moderne Color-3/-4 niet op die oudere modellen. Als je een kleurkop toevoegt aan de Opemus-5 (die oude Meochrom-versie), behoud je zowel de condensor als de filterlade. Bij de Opemus-6 ligt dat anders.
Daar verlies je zowel de condensor als de filterlade en vervang je ze door een kleurkop en piepschuimdozen om indirect licht te krijgen.
Ik heb mijn oude Opemus-5 gehouden (gekocht van Mirko ;-) en heb er een Meochrom-kleurkop voor gekocht (met dank aan Manfred op eBay/phototec-boards). Ik heb er gewoon wat metaal aan toegevoegd (waardoor het een soort "omgekeerd statief" is geworden) om stabiliteit te krijgen. Nu kan ik zowel de filterlade als de kleurenkop gebruiken. De oude Meochrom haalt op zichzelf geen grad. 5. Ik heb extra filtering nodig en dus een filterlade (of mijn goede oude "weg-met-het-roodfilter-methode" om ze onder de lens te plaatsen.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Gast
....Hoeveel heb je voor de kleurenkop betaald!!
En gebruik je graad 5 vaak!!!
Niall
cfb_de
Gast
...Ik heb de mijne ook op eBay gekocht!!
Ik heb hem samen met de Opemus 2 Standard voor 40 euro gekocht!!
Daarna heb ik een Axomat 4A voor 10 euro gekocht,
en daar heb ik de Color Head op gezet!
Ik had er bijna een van Mirko gekocht, maar ik heb hem op eBay voor minder geld gevonden!!
Niall