Gast
Hoi jongens,
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik heb een opallamp met condensor.
Ik ben op zoek naar een echte puntlichtbron voor mijn Durst 138.
De reden hiervoor is de korrelstructuur in de afdruk, die de afdruk een heel eigen kwaliteit geeft.
Ik heb momenteel een testopstelling met Limiled Luxeon V-leds in koningsblauw en groen (door de Durst-condensors), waarbij de blauwe al uitstekende resultaten oplevert (dat met die eigen kwaliteit is dus geen "ik stel me zoiets voor"-gezwam, maar aantoonbaar. Bijv. een vergroting van ca. 20x met Minox op 18x24 levert van de Effke 25 A49 eindelijk geen "korrelvrij-scherpe" brij meer op, maar bijna een rastereffect).
Het probleem is alleen dat dit alleen met blauw, dus hard, lukt, omdat de groene leds aan de buitenkant liggen en veel donkerder (of minder effectief, zo'n 6 stops, ondanks 2 tegen 1) zijn.
Ik ben dus op zoek naar een lichtbron die ongeveer even klein is (max. 2x2 mm lichtoppervlak), maar ook voldoende groen levert (indien nodig wordt er weer gefilterd), aangezien ik inmiddels zo gewend ben geraakt aan het Variokontrast-papier dat ik het niet meer zou willen missen.
Ervaringen met doe-het-zelf-oplossingen zijn ook welkom.
Groeten
Martin
dl8ram
Hallo Max,
ik dacht dat je nog steeds op een antwoord zat te wachten.
Osram heeft leds die de drie basiskleuren in één behuizing combineren.
Door de intensiteit te regelen, kun je daarmee het volledige spectrum doorlopen.
Met vriendelijke groeten
Alois
Wolfgg
Heeft iemand al eens onderzocht hoeveel werk en kosten het met zich meebrengt om de gasontladingslampen uit de autokoplampen te verwijderen?
Groeten, Wolfgang
Claudius
Met de driekleurige leds die Max noemt, kun je geenszins het hele spectrum doorlopen, maar alleen verschillende mengverhoudingen van drie vrij smalbandige kleuren creëren.
Dat misleidt weliswaar het menselijk oog, dat een "mengkleur" nu eenmaal niet van een echte kleur kan onderscheiden, maar voor fotopapier is dat iets heel anders.
dl8ram
Hallo,
Ik heb het nog niet geprobeerd. Ik geef alleen door wat ze me bij Osram Semi hebben verteld.
Met vriendelijke groeten,
Alois
Claudius
Dan hebben ze je ofwel onzin verteld, ofwel zich erg onduidelijk uitgedrukt.
Leds zijn niet-afstembare, smalbandige, monochromatische lichtbronnen; RGB-leds bestaan nu eenmaal uit drie daarvan. Daarmee zijn alle mogelijke mengkleuren haalbaar, maar het spectrum bestaat onveranderd uit drie banden met hooguit een wisselende amplitude.
Het licht dat door "witte" leds wordt uitgestraald, bestaat overigens slechts uit twee banden, namelijk blauw en geel (niet de mengkleur, maar daadwerkelijk de spectrale kleur).
dl8ram
Hoi Claudius,
Je hebt helemaal gelijk!
Groeten, Alois
MirkoBoeddecker
Martin,
Er wordt momenteel een Beseler-puntlichtbron aangeboden op eBay.
Groeten,
Mirko
Gast
Gevonden,
Bedankt voor de tip, Mirko.
Groeten
Martin
MirkoBoeddecker
Martin,
wat ik nog vergeten was: vraag de verkoper naar de lamp en ga na of die nog verkrijgbaar is.
Deze lichtbronnen dateren van vóór onze tijd en veel apparatuur uit de jaren 70 en 80 werkt tegenwoordig niet meer omdat de lampen niet meer verkrijgbaar zijn.
Groeten,
Mirko