Gast
Is deze ontwikkelaar dezelfde als rodinoll!!
Zo niet, wat is dan het verschil??
Niall
MKL
Hoi Niall,
Calbe A49 is totaal anders dan Agfa RODINAL. A49 is een poedervormige ontwikkelaar die een fijne korrel geeft. RODINAL is een vloeibare, sterk geconcentreerde ontwikkelaar die zorgt voor een hoge scherpte.
Om het wat duidelijker te maken: A49 zorgt voor een fijnere korrel en een lagere scherpte.
RODINAL zorgt voor een zichtbare korrel bij hogesnelheidsfilms en een hoge scherpte. RODINAL-concentraat is in luchtdichte verpakkingen vrijwel onbeperkt houdbaar, de A49-moedervloeistof ongeveer 6-12 maanden.
Calbe R09 lijkt op RODINAL, omdat het het oude recept is en minder geconcentreerd.
Ik hoop dat dit helpt.
Met vriendelijke groet,
Michael
Gast
Naast de opmerkingen van Michael wil ik hieraan toevoegen dat Calbe A49 ook uitstekend geschikt is om films te pushen (in tegenstelling tot RODINAL, dat wat filmgevoeligheid verliest); ik vind het erg prettig voor portretten, of om TMax 3200 op te pushen tot EI 3200 (de werkelijke gevoeligheid ligt rond de 1000 tot 1250) – werkt goed met A49 1+1, 20 min.
Als het verdund is, is A49 nog steeds niet zo scherp als RODINAL (waar ik de voorkeur aan geef voor landschappen of architectuur, hoewel ik onlangs ben overgestapt op een zelfgemaakt recept van Barry Thornton, dat meer filmgevoeligheid en minder korrel geeft).
Ook, als je het gebruikt in verdunningen van 1+2 of hoger, bereik je geen erg hoge negatiefcontrastniveaus, zelfs niet met langere ontwikkeltijden; voor mij is 1+1 het ideale compromis; ik weet niet welke film je doorgaans gebruikt, maar ik ben dol op Fuji Neopan 400 (opgenomen bij 320) in A49 1+1, 13 min., voor portretten (en Neopan 400 bij EI 250 in RODINAL 1+50, 9 min., voor landschappen).
Gast
Ik gebruik momenteel Neopan 400. Ik ben het als het ware aan het uitproberen en ik
ontwikkel het in de standaardverdunning van Rodal!
Het levert goede resultaten op, maar ik zou graag A49 eens willen proberen!!
Vertel me eens, waarom moet je een film pushen of pullen??
En welk effect heeft dat op de afdrukken???
Niall
Gast
...Nu ik erover nadenk, waarom veranderen jullie eigenlijk de filmgevoeligheid?!
Niall
Gast
De film pushen: niet goed voor de beeldkwaliteit; je krijgt meer korrel, extreem contrast en mogelijk overbelichte hoge lichten of onduidelijke schaduwen, of beide tegelijk… Waarom doen we het dan toch? Nou, soms is er simpelweg niet genoeg licht om de film op de juiste lichtgevoeligheid te belichten, en soms zijn een statief en lange belichtingstijden geen oplossing (bijvoorbeeld bij het fotograferen van mensen – dan zou beweging zichtbaar zijn).
Pushing wordt vooral gebruikt bij het fotograferen van mensen bij weinig licht, wanneer het onderwerp belangrijker is dan de beeldkwaliteit...
Pulling van film: Dit wordt gebruikt om het negatieve contrast te verminderen in scènes met zeer contrastrijke lichtomstandigheden (bijv. felle zon rond het middaguur).
Het verlagen van de belichtingsindex van je film (d.w.z. het fotograferen van 400 ASA-film bij EI 250) is niet altijd het 'pullen' van film – de meeste fabrikanten zijn gewoon een beetje overenthousiast als het gaat om het beoordelen van de snelheden van hun films...
Fotograferen op de 'werkelijke' filmgevoeligheid (die, afhankelijk van de hele keten van het maken van een foto – camerasluiter, lichtmeter, ontwikkeling – varieert: verschillende ontwikkelaars geven verschillende filmgevoeligheden bij hetzelfde filmtype, het type lichtbron van de vergroter, het contrastbereik van het afdrukpapier en de gebruikte afdrukontwikkelaar) levert u gemakkelijker afdrukbare negatieven op met meer open schaduwen die fijnere details laten zien.
Er zijn methoden om de 'echte' filmgevoeligheid vast te stellen met behulp van een densitometer en veel wiskunde, of je kunt een van de twee volgende methoden gebruiken:
ga naar <htttp://www.barrythornton.com> en klik op 'Unzone';
of ga hierheen:
<http://www.halfhill.com/speed1.html> en
<http://www.halfhill.com/speed2.html>
.. of je stelt je film gewoon iets lager in dan wat op de doos staat (64 tot 80 voor een 100-film, 250 tot 320 voor 400), en verkort je ontwikkelingstijden met ongeveer 15%.
Gast
Beste Niall,
A49 is een ontwikkelaar die vergelijkbaar is met Agfa ATOMAL; hij zorgt voor een zeer fijne korrel en is ook een goede keuze voor films met een hoge gevoeligheid van 27 DIN en hoger.
Maar aan de andere kant moet je iets nauwkeuriger belichten en ontwikkelen; ik gebruik A49 alleen voor films met een hogere gevoeligheid.
Als je een ontwikkelaar zoekt die tussen RODINAL en A49 in zit, zou ik ILFORD ID 11 aanraden; dat is mijn ontwikkelaar voor films tussen 15 en 21 DIN.
Gebruik bovendien niet de onverdunde ontwikkelaar, omdat de tijden niet erg nauwkeurig zijn aangegeven om na enkele films dezelfde resultaten te krijgen.
Gebruik liever een verdunning van 1+1 of 1+2.
Tot slot zou ik films niet pushen of pullen, omdat ze de beste resultaten opleveren bij de opgedrukte gevoeligheid (hoewel er enkele ontwikkelaars zijn die de gevoeligheid met ongeveer ± 3 DIN aanpassen voor de beste resultaten).
Werner
MKL
Niall,
waarom pushen en pullen we films? Nou, ten eerste hoeven de ISO-waarden niet precies te kloppen voor je apparatuur en smaak. Daarom stemmen veel mensen hun werkwijze wel af om het gewenste resultaat te bereiken. Daarnaast push je films meestal als het contrast van de scène laag is. Door te pushen vergroot je het dichtheidsbereik op het negatief bij een bepaalde belichting. Stel dat het contrast van de scène 3 EV-stappen is, dan verhoog je de ISO-instelling (onderbelichting) en verleng je de ontwikkeling, zodat het dichtheidsbereik van het negatief 1,2 (Dmax - Dmin) wordt, wat overeenkomt met 4 EV-stappen. Pulling zou precies het tegenovergestelde zijn.
Pushing veroorzaakt korrel, pulling is een veelgebruikte manier om aan te passen aan standaardbehoeften en toch veilig te blijven bij heldere scènes. Het is meestal beter om korter te ontwikkelen en harder af te drukken in plaats van het tegenovergestelde te doen.
br
Michael