Gast
:ph34r: Hallo,
Allereerst een goede avond! Ik ben nieuw hier, maar ik heb al even rondgekeken of iemand hetzelfde probleem al eens heeft gehad. Niets gevonden. In mijn vertrouwde zwart-witwinkel kreeg ik de tip om hier op het forum te kijken. (Bedankt!)
Dus, ik heb 2 rollen Fomapan R 100 achter elkaar door de Fomapan-ontwikkelvloeistof gejaagd (precies volgens de instructies, aangemaakt voor één rol; ik dacht dat er in die korte tijd toch niets zou bederven) – bij rol één had ik ook geen problemen met de tussenexpositie (zoals op andere plaatsen beschreven). Dat wil zeggen: film 1 is prachtig geworden (misschien een tikje te donker, maar dat is niet erg). :D
Bij film twee was er op het punt van de tussenexpositie een probleem (wat volgens deze forumbericht geen probleem lijkt te zijn): mijn tweede oude Triplex-cassette heeft geen klem meer, waardoor de film met de plastic rol nogal broos wordt. Kortom, in plaats van 2x30s is er zeker 1x240s lang licht (halogeenspots, ~50W, ca. 2,5m afstand) op de film gevallen. Het liep zoals het moest lopen: uiteindelijk was de film zwart. Maar: in de emulsies zijn er 2 tinten: bruin en zwart. Bruin aan het begin van de film en in de beelden. Zwart aan de filmrand en tussen de beelden. Als ik door de transparantzijde met een lichtbron vanuit mijn kijkrichting naar de film kijk, is alles bijna prachtig. Alleen kun je er niet doorheen kijken. De emulsie die weg of helder zou moeten zijn, is niet verwijderd. Deze reflecteert nu invallend licht en stelt me in staat mijn dia's te bekijken in het "oplichtingsproces". Ach ja, wie de schade heeft, kan het niet beschrijven... <_<
Een medewerker van FOTOIMPEX zei dat het zuiveringsbad met het kaliumpermanganaat erin waarschijnlijk qua tijd of verbruik niet meer in orde was. Dat kan best zo zijn, want het had niet meer de paarse kleur, maar vertoonde na film 1 al een bruinachtige tint...
Nu mijn vraag: is er in de huidige toestand (de film is immers gefixeerd en al lang gedroogd) nog een kans om de ongewenste emulsie weg te reageren? (zodat de filminhoud niet wordt aangetast, er lijken immers twee verschillende, duidelijk te onderscheiden emulsies op de drager te zitten) Zo ja, hoe? Bedankt voor elke tip! (ik ben bereid de film door te knippen en zal teststukjes achter de hand houden om mee te experimenteren)
Groeten, Jense
PS: Ik had dit bericht eigenlijk in het eerste forum geplaatst, maar ik zag hier twee Fomapan R 100-berichten... Dus kuddegedrag.
MirkoBoeddecker
Jense,
ik ga je bericht even verplaatsen naar het algemene forum – daar past het beter.
Ik kan me alleen maar aansluiten bij wat mijn collega al heeft geantwoord: het bleekbad is op.
Het bleekbad mag altijd pas vlak voor gebruik worden aangemaakt. Daarom wordt het ook in zoveel kleine zakjes verpakt.
Je kunt proberen om nog eens te bleken. Voer met een proefstukje alle stappen vanaf het bleken opnieuw uit.
Misschien lukt dat. Maar dit is een gok en is nog niet getest.
Groeten
Mirko