aXL
Hoi, collega’s.
Ik heb net een aanbod gekregen voor een grote papierontwikkelmachine. Aangezien ik denk en hoop binnenkort wat grotere oplagen (op PE) te gaan maken, overweeg ik serieus om deze aan te schaffen.
Het gaat om een Metoform 60, die voor zover ik weet is of was ontworpen voor RA-4.
Waar moet ik op letten als ik dit apparaatje in mijn thuislaboratorium in gebruik wil nemen? :lol:
Is speciale machine-chemie aan te raden, of werkt het ook met gewone chemie (bijvoorbeeld N113 of Eukobrom)? Wat is eigenlijk het verschil tussen machine-chemie en de bekende chemie? Gaat het om de doorlooptijden, is machine-chemie gewoon sneller?
Ik krijg er een regeneratie-unit bij. Heeft dat zin bij zwart-wit?
Wat is de geschikte badindeling? De machine heeft vier bakken, voor zover ik weet, en werkt droog-naar-droog. Het wassen is dus geïntegreerd. Ontwikkelaar, Fix 1, Fix 2 en wassen? Of liever twee keer wassen? Of bijvoorbeeld Dokumol in de eerste, Centrabrom in de tweede, dan Fix en ten slotte water?
En nu ik toch bezig ben met het uitbroeden van gekke ideeën: is een toner-bad (blauw?) mogelijk of verpest ik daarmee de machine volledig? :o
Bedankt voor jullie tips! :)
Axel
MKL
Hallo,
ik heb een CAP-40 met drie baden en vul deze met N113, stopbad en fixeer. Ik was de machine buiten de machine. Je kunt ook een fixeerbehandeling in twee baden uitvoeren en het stopbad weglaten, als de machine goed uitwringt via rollen en daardoor verspreiding van chemicaliën voorkomt. De mijne heeft ongeveer 2 minuten per bad nodig (is eigenlijk bedoeld voor CIBACHROME/Ilfochrome) en werkt perfect. Alle formaten kleiner dan 13x18 zijn te klein voor mijn machine. Alleen PE-papier is geschikt. Ik doe geen regeneratie, omdat alle baden tegelijkertijd moeten worden ververst.
Met vriendelijke groeten
Michael