Gast
Hallo,
Ik heb onlangs mijn eerste tests met Efke R100 gedaan. Daarbij zijn twee films op identieke wijze belicht en ontwikkeld, met één uitzondering: de eerste film heb ik, in tegenstelling tot de tweede, niet voorgewassen. Resultaat bij de niet-voorgeweekte film: in het homogene grijs van de grijskaart verschenen golfvormige waasjes met verschillende dichtheid, maar de dichtheidscurve is (voor zover meetbaar) vrijwel ideaal en de ISO-gevoeligheid lag bij 100 ASA. Bij de voorgeweekte film was de ontwikkeling absoluut gelijkmatig, maar de dichtheden zijn aanzienlijk lager:
..................................................Zone I..........Zone III..........Zone V..........Zone VII
voorgeweekte film...................0,05..............0,17................0,36..............0,77
niet voorgewatteerde film..........0,10..............0,45................0,70..............1,00
Moeten de Efkes worden voorgeweekt voor een gelijkmatige ontwikkeling?
Zo ja, met welke factor moet de ontwikkelingsduur dan ongeveer worden verlengd?
Of moet in plaats van het verlengen van de ontwikkelingsduur een lagere gevoeligheid worden ingesteld?
Bedankt en groeten
Harald
MirkoBoeddecker
Harald,
Je hebt gelijk met je vermoeden.
De films moeten worden voorgeweekt om een gelijkmatige ontwikkeling te garanderen.
Ter bescherming van de emulsie bevindt zich op het filmoppervlak de zogenaamde supercoating, die bestaat uit sterk verdunde gelatine. Aangezien efke nog steeds op een verticale gietmachine produceert, loopt deze sterk verdunde gelatinelaag na het aanbrengen niet altijd even gelijkmatig over het filmoppervlak. Bij grotere filmformaten (eigenlijk alleen bij vlakfilms – het verbaast me dat je het al op rolfilms kunt zien – ik ga ervan uit dat het om homogeen grijsbelichte testfilms gaat) zijn deze "strepen" zichtbaar op volledig gelijkmatige oppervlakken als er niet wordt voorgewaterd.
Door het voorwassen worden deze strepen echter volledig verwijderd.
Aangezien de ontwikkelaar na het voorwassen meer tijd nodig heeft om in de emulsie te dringen (hij moet eerst het water "verdringen"), moet de ontwikkeltijd worden verlengd.
Wij raden 30 seconden aan, maar dat moet nog enigszins individueel worden aangepast.
Groeten
Mirko
MatthiasS
Is te lang voorwassen eigenlijk schadelijk – of heeft het invloed op het ontwikkelingsresultaat? In theorie (zoals ik het zie) eigenlijk niet, maar ik dacht: ik vraag het toch maar even na...
Groeten,
Matthias