wschwetz
Ik heb een Splitgrade gekocht. Als ik het goed begrijp, gebruik je voor het Classic Arts Polykaltton RC de Splitgrade-instelling Forte Polygrade - V RC en voor het Polywarmton RC = Forte Polywarmtone Plus RC. Klopt dat?
Aangezien alleen de glanzende oppervlakken gekalibreerd zijn en ik alleen het matte Polykaltton gebruik, kan ik beide papiersoorten niet vergelijken. Kan iemand een tip geven voor de benodigde correctie?
Er zijn ook twee FOTOIMPEX-papieren vooraf ingesteld. Welke zijn dat?
Ontwikkelaar:
De Forte-papieren zijn gekalibreerd op Ilford Multigrade-ontwikkelaars, ik gebruik Calbe N 113. Weet iemand of correcties aan belichting/gradatie nodig zijn (ik heb nog niet met Ilford gewerkt)?
Tot slot: ik heb nog een flinke voorraad Fomaspeed Variant en Fomatone Variant. Heeft iemand dit al op de Splitgrade verwerkt en kan hij mij een tip geven voor de instelling?
MirkoBoeddecker
Hallo Wilfried,
Ja, je overeenkomsten zijn correct vastgesteld.
Als je de nieuwste Heiland-stuurprogramma’s downloadt, is er een instelling voor FOTOIMPEX Polywarmton.
Bij N113 meet deze instelling de neiging om een halve gradatie te zacht weer te geven.
We corrigeren hier vooraf, afhankelijk van het negatief, met 0,5 tot 1,0 gradaties.
Aangezien het dezelfde emulsies zijn op PE en baryt, kunnen de instellingen voor PE en baryt worden gebruikt.
Bij Polykaltton past de instelling "Papier met normale gevoeligheid" heel goed voor glanzend of mat en N113 als alternatief voor de Forte-instelling.
Foma Variant III:
Kanaal: Ilford MG 4, diafragma min 1,1. Ontwikkelaar: N113 20 graden 1 minuut.
Met vriendelijke groeten,
Mirko
Gast
@Wilfried + Mirko: Fomaspeed Variant levert in het MGV-kanaal van Splitgrade geen goede resultaten op; Kentmere VC Select past daarentegen bijna perfect (afwijkingen daar slechts > graad 4).
Ook de Polywarmtone presteert met de Moersch-instelling aanzienlijk beter dan met die van het Forte-papier; vanwege schommelingen in de emulsie is hier mogelijk een fijnafstelling nodig (schommelingen ca.: 0,3 BL, 0,2 graad, in welke richting, dat zou ik moeten nakijken).
Groeten + veel plezier
Detlef
MirkoBoeddecker
Als er een Moersch-instelling is, dan moet die precies kloppen!
Ik wist niet dat die bestond. We hebben de drivers een jaar geleden voor het laatst gedownload.
We hebben de Foma-instelling getest voor N113.
Maar bedankt voor de tip – we gaan het eens proberen met Kentmere VC.
Groeten,
Mirko
Gast
"Moersch" - "Ik weet niet of die bestaat."
Mirko: sinds Splitgrade-versie 1.19a – en die is al een paar jaar oud (eind jaren 90).
Ik heb nog niet met N113 ontwikkeld, maar gezien de Variant III (een Speed-papier met ingebedde ontwikkelingsstoffen) vind ik het vrij onbelangrijk in welke ontwikkelaar de foto's worden ontwikkeld; de aanbeveling voor het MGIV-kanaal (-1,1 Bl) blijft mij daarom een beetje een raadsel.
Trouwens: met dezelfde instelling (namelijk Kentmere) "werkt" ook de Oriental VC (RC), net zoals de PWT Baryt kan worden belicht met de instellingen voor Moersch Baryt (mits kleine aanpassingen).
@ wilfried: ik zal polykaltton nog nakomen.
Vriendelijke groeten
Detlef
wschwetz
Hallo, jullie twee, bedankt voor de antwoorden, maar ik ben nog steeds een beetje in de war:
Voor CA Polywarmton RC:
In de Splitgrade staat CA FB Polywarmton mat ingesteld op Eukobrom. Bedoel je deze instelling plus 0,5-1,0 gradaties in N113
of
met de instelling Forte Polywarmton Plus RC bij ontwikkeling in N 113 plus 0,5-1,0 gradaties, belichting blijft gelijk
of
met de instelling Moersch Sepia VC RC zonder correcties, ook in N 113?
CA Polykaltton RC glanzend en mat met de instelling "Papier met normale gevoeligheid" zonder correcties.
Fomaspeed Variant in N 113 met instelling Ilford MG IV, diafragma min 1,1
of met instelling Kentmere VC Select, maar in welke ontwikkelaar?
Klopt dit zo?
Werkt de N 113 eigenlijk over het algemeen zachter? Bijvoorbeeld ook bij gebruik van jullie Kodak Polymax (mooi papier)?
Wilfried
Gast
Tjonge, Wilfried, je hebt al heel wat hulp gekregen – maar één ding kan dat niet vervangen: je grondig verdiepen in wat je daar precies doet. Zoals ik al had aangegeven, kunnen bijvoorbeeld fijnafstellingen nodig blijken te zijn. Wil je weten hoe een film (JOUW film) zich in een andere ontwikkelaar gedraagt, probeer het dan gewoon uit. Wil je weten welke papiersoorten in de controller zijn vooringesteld, dan moet je gewoon even kijken.
Er lijkt een fundamentele misvatting te bestaan over de Splitgrade, namelijk dat het geluid het denk- en testwerk in de donkere kamer volledig vervangt. Het is echter een (uitstekend) hulpmiddel – je moet wel leren hoe je ermee omgaat. Daarna is het gewoon leuk.
Groeten
Detlef
p.s.: 2 laatste tips:
1. De Splitgrade-instellingen moeten regelmatig worden aangepast bij het wisselen van glanzend (de regel) naar mat.
2. Beperk je tot 2-3 papiersoorten.
Gast
Als je een in de Splitgrade-controller opgeslagen papier met een andere ontwikkelaar gebruikt, kun je met behulp van een testnegatief snel en onafhankelijk van het onderwerp de benodigde correcties bepalen:
http://www.schwarzweiss-magazin.de/swmag_leser_05.htm
Groeten, Otto Beyer!