Hoi Niall,
Natuurlijk. Mijn Engels is een beetje roestig, dus let maar niet op eventuele foutjes :-)
Ik weet eigenlijk helemaal niets over VEB Galvano-drogers, maar ik heb wel een oud exemplaar van Buescher. In het Duits hebben we twee soorten stekkers voor die machines: "Kaltgerätestecker" (aansluiting voor apparaten die niet verwarmen?) en "Heiße Stecker". "Kaltgerätestecker" is die op de voeding van je computer, "Heiße stecker" ziet er zo uit: (let niet op de foto...)
heissgeraete.jpg. Mijn badkamertegels zijn 25x25 cm.
Werner voegde eraan toe dat normaal solderen niet zou moeten werken vanwege de hoge temperatuur in de stekker (je droger wordt behoorlijk heet, denk ik). Ik kan dit niet bevestigen, die van mij werkt. Ik heb de mijne net als elk ander apparaat gesoldeerd. Maar stekkers met een vastgeschroefde kabel komen inderdaad veel vaker voor.
Die stekkers werden gebruikt op oudere Duitse strijkijzers of wafelijzers. Zoals Werner schreef, zijn ze gemaakt van keramiek of bakelietachtige kunststoffen.
Als je geen geschikte stekker kunt vinden, probeer dan (en houd rekening met ernstige risico's voor zowel leven als gezondheid!!!) twee banaanstekkers aan een kabel te bevestigen. Ik hoop dat Werner dit niet leest ;-)
Met vriendelijke groeten uit Sindelfingen,
Franz
(Aan alle anderen: Niall heeft me per e-mail gevraagd om toch in het Engels te schrijven, dat kan hij beter lezen. Aan iedereen: Niall heeft me gevraagd om in het Engels te antwoorden. Hij leest niet zo goed Duits. De vertaling van dit bericht in het Duits volgt hieronder.)
Hier voor iedereen die misschien minder goed Engels kan lezen, de Duitse vertaling:
Hallo Niall,
natuurlijk. Mijn Engels roest echter langzaam in, dus let niet op fouten.
Ik weet niets over de persen van VEB Galvano, maar ik heb zelf een oude van Büscher. In Duitsland zijn er twee soorten stekkers voor deze apparaten: "Kaltgerätestecker" en "Heiße Stecker". Een "Kaltgerätestecker" is wat er op de voeding van je computer zit, een "Heiße Stecker" ziet er ongeveer zo uit (link). Let niet op de foto. Mijn badkamertegels zijn 25 bij 25 cm.
Werner voegde eraan toe dat normaal solderen niet voldoende is (ook jouw droogpers wordt van binnen erg heet, neem ik aan). Ik kan dat niet bevestigen, ik heb mijn stekker op dezelfde manier gesoldeerd als al het andere. Maar schroefverbindingen komen bij deze stekkers sowieso vaker voor.
Deze stekkers waren in Duitsland vrij gangbaar voor strijkijzers of wafelijzers en zijn – zoals Werner schreef – meestal van keramiek of bakeliet.
Als je zo'n stekker niet kunt krijgen, neem dan twee (en houd rekening met zowel levens- als gezondheidsgevaar!) banaanstekkers en klem die aan een kabel. (Ik hoop dat Werner dit niet leest – het is nu waarschijnlijk al gebeurd. Werner zal dit nu wel gelezen hebben).
Met vriendelijke groeten uit Sindelfingen,
Franz