carbocage
Hallo, ik heb het apparaat ontvangen en weet er helemaal niets van...
TR
Hallo, nou, als je de foto in een hogere resolutie zou plaatsen, zeker. Zo te zien lijkt het me een kleuranalysator voor handafdrukken. Misschien zit er ook nog een belichtingsmeter in. Het lijkt een van die oude "Wallner-apparaten" te zijn, die technisch gezien al decennia achterhaald zijn.
ThomasPauly
Farbanalyzer / Beli / tijdschakelaar. In de jaren tachtig had ik een soortgelijk model, blijkbaar een voorganger met een oudere meetkop en twee draaiknoppen minder. Ik vermoed echter dat de basiswerking vergelijkbaar is. Hoge gevoeligheid. Zou ook volgens de huidige stand van zaken nog steeds een zeer goed apparaat moeten zijn voor zwart-witwerk. Zonder de opschriften te kunnen lezen, vermoed ik dat de kleine grijze knop linksboven op het onderste, lessenaarachtige deel de gevoeligheidsinstelling is. De gevoeligheid moet men testen, het beste met een speciaal testnegatief.
€
Voor de meting zet je het continu-licht aan (hiervoor was er een tuimelschakelaar) en plaats je de cel op het basisbord op de te meten plek. Draai vervolgens aan de tijdknop (grote blauw-grijze knop) totdat de wijzer op nul staat. Schakel het continu-licht uit en activeer de belichting met de kleine grijze knop in het midden.
€
Misschien helpt dit al voor de eerste pogingen.
€
Groeten
€
tepe
carbocage
Allereerst bedankt, jullie allebei. Volgens het opschrift is het een Wallner Color S; het is een behoorlijk groot apparaat.
Nou ja, we zullen wel zien en een beetje experimenteren... misschien is het toch wel bruikbaar voor zwart-wit. Groeten, Stefan