Gast
Hallo,
Ik ben de laatste tijd aanbiedingen voor deze Russische camera's tegengekomen.
Als je er informatie over zoekt, kom je niet echt iets tegen. Heeft iemand er al eens mee gefotografeerd en kan hij of zij iets zeggen over hoe ze zijn?
Ik neem aan dat ze waarschijnlijk niet veel veranderd zijn, dus ook eerdere ervaringen zouden nuttig zijn.
Groeten, Paul
Gast
Hallo,
De Tasma ken ik niet, maar over de Svema (FN 64) kan ik je vertellen dat hij een heel mooie grijsschakering geeft en een relatief groot belichtingsbereik heeft.
Ik krijg hem echter maar niet met een fijne korrel en de afwerking laat wat te wensen over.
Roland
Abi
Hallo Roland,
voor Svema Foto 65 kan ik je de volgende gegevens geven:
8-9 minuten in R 09 (1+40), of A 49 onverdund, of A 49 met verdunning 1+1; in dat geval moet de ontwikkeltijd met de factor 1,3 worden vermenigvuldigd.
Verwerking in volledige duisternis, of met Duka-beschermingsfilter ORWO 108, indirect op 0,75 m afstand, 15 watt.
Deze gegevens komen uit een oude gebruiksaanwijzing voor deze film van VEB Chemiehandel Potsdam en het boekje Schwarzweißfilm in der Kamera van Hans Edelmann.
Gast
Hallo,
Ik zou die film ook wel willen zien. Waar kan ik die krijgen?
Groeten,
Marwan
Gast
Hallo!
Ik weet niet waar je hier in Duitsland aan die filmrolletjes kunt komen, Marwan, maar ik kan je wel vertellen wat er zoal verkrijgbaar is als "Fotoplenka" (fotofilm), wat die ongeveer kost en hoe de film presteert.
Aangezien ik al een half jaar voor mijn werk in Duitsland ben en niet in Oekraïne ben geweest, is mijn kennis niet helemaal up-to-date.
Van Swema zijn er momenteel in KB-plastic patronen FN 64 (19-20 DIN), FN 125 (22-23 DIN), FOTO 100 (21-22 DIN), FOTO 200 (24-25 DIN) en FOTO 400 (27-28 DIN), dat verandert af en toe, bijvoorbeeld kun je dan FN 125 of FOTO 100 kopen.
Alle 35mm-films kosten (in Rusland of Oekraïne) ongeveer 80 cent tot 1 euro, met 36 opnames per patroon.
Verder zijn er nog spullen van 30 en 60 meter; 60 meter kost daar ongeveer 20 euro.
(Svema biedt weliswaar ook een kleurenfilm aan met de naam DS-100, maar die is afkomstig van FUJI en de eigen DS-5-kleurenfilm is alleen verkrijgbaar als rolfilm voor filmmakers.)
Dan is er nog de 120-rolfilm (of noemt u dat hier 6x9-rolfilm), meestal de FN 64 en minder vaak de FOTO 100.
Ten slotte is er FN 64 als verschillende vellenfilm van 6x9 tot 30x40; ik kan me nu alleen herinneren dat ik voor een pakket van 100 vellen 9x12 laatst ongeveer 15 euro heb betaald.
Optisch lijkt de film ongeveer op ORWO-film, alleen was ORWO toch aanzienlijk moderner, dat is het belangrijkste verschil. Bescherming tegen lichtverspreiding.
Wat ik positief vind aan Swema is dat je ook flink kunt overbelichten en onderbelichten en toch nog bruikbare foto's krijgt.
Je krijgt daarbij een ouderwetse uitstraling van de foto's, want als de lichten detail moeten hebben, worden de schaduwen op het papier behoorlijk donker en blijven de middentonen normaal; dat is natuurlijk een kwestie van smaak.
Wat ik ook leuk vind, is dat de foto's een beetje plastisch overkomen.
De prijs is zeker ook een argument, want Kodak kost zelfs in Oekraïne ongeveer vier keer zoveel als Swema.
Wat ik niet leuk vind, is dat de films niet altijd even mooi worden geproduceerd, vaker wel eens fouten vertonen en dat de ontwikkeltijd bij elke emulsie een beetje anders is.
Bovendien zijn ze, zoals Roland hier al zei, vrij grof, maar hebben ze bij voldoende contrast toch voldoende resolutie.
De ontwikkeltijden hierboven voor de Foto 65/FN 64 zijn te lang; die kloppen alleen volgens de oude GOST 65=20 DIN, van vóór 1981. Voor vandaag geldt ongeveer de aangegeven tijd voor Swema-ontwikkelaars, bij ID 11 iets inkorten, bij A49 de aangegeven tijd aanhouden en bij Negafort (mijn aanbeveling) ook de aangegeven tijd aanhouden of iets inkorten.
Er zijn ook nog andere films van Swema, maar die zijn niet bedoeld om mee te fotograferen (microfilm, bioscoopfilm, luchtfotofilm).
Misschien ken je wel iemand die iets voor je mee kan nemen, of ga je op een mooie vakantie en koop je terloops wat films.
Oleksander Kiluk
PS: Tasma is praktisch hetzelfde, want er is Foto 64 en Foto 125 en een Super 100 (Foma, loopt groen), maar alleen kleinformaatfilm en vellenfilm; de prijzen zijn vergelijkbaar met die van Swema.
(Hoe de Engelse webwinkel "retrophotographic" of zoiets aan meer dan 2 pond per patroon komt, begrijp ik niet; daar is ook flink te duur Russisch fotopapier te koop)
MirkoBoeddecker
Oleksander,
Ik begrijp niet hoe de Engelse verzender "retrophotographic" of zoiets aan meer dan 2 pond per patroon komt
De prijzen in de exportprijslijst van deze fabrieken zijn ongeveer drie keer zo hoog als de prijzen voor lokale handelaren.
Als je ernaar vraagt, krijg je alleen maar een schouderophalen en een opmerking als: "Jullie in Duitsland zijn toch rijk!" Daarbij komen nog de leveringsproblemen en aanzienlijke vracht- en douanekosten bij kleine leveringen.
Dat is de reden waarom wij noch Svema, noch Tasma, noch Slavich in ons assortiment hebben.
Retrophotographic verdient niet veel aan die 2 GBP per film. De verkoopvolumes zijn te laag, de exportprijs te hoog en de proportionele vrachtkosten enorm.
Vergeet bovendien niet dat een Oekraïense handelaar, gezien het prijs- en loonniveau daar, steeds lagere distributiekosten heeft en in sommige gevallen kan overleven met slechts 10% brutomarge.
Dat is hier onmogelijk. Daarvoor zijn de bijkomende kosten in het Westen simpelweg te hoog.
20% is net te veel om te sterven en te weinig om te leven.
De reden waarom Retro de film aanbiedt, is uitsluitend om de markt een extra alternatief te bieden. Met aanzienlijke inspanningen wordt hier een assortiment papier en film aangeboden en geïmporteerd dat verder niemand voert. Vandaar deze voor jou "fictief" lijkende verkoopprijs.
Groeten,
Mirko
Gast
Hallo,
als de situatie met de prijzen zo is, dan kan ik dat op de een of andere manier wel begrijpen, maar voor de grap? Wie heeft het kapitalisme dan beter begrepen: de mensen bij Tasma, die het drievoudige willen, of Retrophotographic, dat zoveel geld betaalt – vraag en aanbod.
Maar mocht er hier toch nog iemand geïnteresseerd zijn, ik heb een goed ontwikkelde en vergrote foto van de FN64 gezocht, want het meeste wat je op internet van Swema vindt, is namelijk technologisch gezien rommel.
http://www.shuttercity.com/ShowPhoto.cfm?PhotoID=58886
Oleksander
Gast
Kleine toevoeging
Jullie kunnen in de galerij nog meer foto’s bekijken, maar niet alles in zwart-wit is van Swema; sommige zijn van T-max of Fuji.
Ik denk echter dat het verschil te zien is: T-max heeft hoge scherpte, maar heeft naar mijn mening ook een brutale (ik kan geen beter Duits woord bedenken, sorry) weergave, en Swema heeft geen hoge scherpte, maar heeft mooie zachte toonovergangen. Als dat niet het geval is, staat het filmtype erbij vermeld; ik denk dat jullie wel begrijpen wat ik bedoel.
Gast
Oleksander,
dit heeft weliswaar niet direct met de inhoud van deze thread te maken, maar ik heb net even in je galerij gekeken en er staan echt heel mooie foto’s in (vooral de ‘environmental portraits’ in zwart-wit!)
Gast
Oleksander,
Je raadt Negafort aan voor de Svema’s; ik heb net nog “wat” nieuwe voorraad uit Oekraïne gekregen.
Het levert echt goede negatieven op, mooi met een fijne korrel – althans naar Svema-maatstaven – en behoorlijk veel scherpte; eigenlijk zo’n beetje het beste wat ik tot nu toe heb gehad.
De film komt echter te steil uit, mijn tests wezen uit: film (FN 64) voorgeschreven tijd 7 min, ontwikkeld in Negafort 6 min.
19 DIN kopieerbaar op zacht papier, maar al erg dicht
22 DIN goed kopieerbaar op zacht papier
25 DIN is bijna op normaal papier te kopiëren, maar dan verdwijnen de schaduwen
Moet ik de tijd nu inkorten tot 4-5 min, of had je het over een 1+1-verdunning van de werkoplossing, of kan ik bij 22 DIN beter op zacht papier kopiëren? Is het Russische papier misschien zachter dan in de rest van Europa?
Het lijkt er in ieder geval op dat ik te lang heb ontwikkeld en niet net genoeg, waarbij jullie Svema's blijkbaar behoorlijk hard worden als je dat doet, d.w.z. dat het dan toch niet mogelijk is om door te pushen, wat ik toch niet van plan ben.
Ik ga de Negafort eens op andere films uitproberen, het lijkt me dat die helemaal niet slecht is.
Bedankt Roland
PS: Heb je de nieuwe prijzen voor de Tasmas al gezien, die kosten nu nog maar 1,30 – het lijkt erop dat je protest effect heeft gehad.
Gast
Roland
Even snel, ik had het mis, helaas heb ik mijn aantekeningen hier niet bij de hand.
De film mag niet te steil zijn, anders verdraagt hij geen sterke contrasten, maar ons fotopapier is precies hetzelfde als bij jullie.
Negafort is erg goed, maar behalve Forte en Swema heb ik er nog niets mee ontwikkeld en voor Forte staat alles erop.
Forte-films zijn echter echt geen aanrader, die zijn nog slechter dan de Swema-films wat betreft de filmkorrel.
Oleksander