Gast
Hallo,
Kan iemand mij een indicatie geven van de beste ontwikkelduur voor een Efke 25 in D-76 1:2 (rotatie)?
De film is onderworpen aan belichting op 50 ASA.
Helaas vind ik in de gangbare bronnen op internet alleen maar informatie voor een 1:1-mengsel.
Mij is ooit als vuistregel aangeraden om bij roteren een 1/3 kortere tijd te gebruiken dan bij schudden. Klopt dat?
Ciao Micha
zensusa
Hallo Micha,
die opgave van een derde klopt niet! Ik werk bij al mijn films met een Jobo-rotatieprocessor en ik kan je vertellen dat een rotatie, in tegenstelling tot kantelen (afhankelijk van hoe vaak je per minuut kantelt), slechts een reductie van 10 tot 15 procent vereist. Meer zou een complete misrekening zijn! Overigens kun je elders in dit forum rotatiegegevens/tijden van mij vinden voor alle drie de Efkes, maar deze hebben betrekking op R09 en vlak- en rolfilms. Als je de Efke 25 als 50 ASA belicht, is het raadzaam dat je, als je een menglichtvergroter gebruikt, de "normale" ontwikkeltijd met de factor 1,4 verlengt (vermenigvuldigt). Bij een condensor dienovereenkomstig korter, ongeveer factor 1,2. Overigens, in geval van nood, mits de belichting correct is gemeten, doet de Efke 25 het ook zonder verlenging; de meeste gebruikers zouden het waarschijnlijk niet eens merken, want ook zonder verlenging zou het negatief nog acceptabele waarden opleveren.
Nog een fijne avond en groeten
Gast
Hallo zensusa,
Hartelijk dank voor je uitleg, maar ik heb hier nog een paar vragen over:
- Bedoel je met ‘normale ontwikkeltijd’ de tijd voor de basisoplossing?
- Heeft je vermenigvuldigingsfactor betrekking op de rotatie en de 1:2-verdunning bij 50 ASA, of slechts op één van beide?
Ciao, Micha
zensusa
Hallo Micha,
Aangezien mijn ontwikkeltijden betrekking hebben op Calbes R09-ontwikkelaar (en absoluut niet op D76), is er in die zin dus geen sprake van een "verzameling", want met het onverdunde ontwikkelingsconcentraat mag je niet ontwikkelen! Er is dus ook geen verhouding/verdunning van 1:2! De standaardverdunning is 1:40, zoals ik heb aangegeven. De R09 maakt echter verdunningsverhoudingen mogelijk van 1:20 tot 1:400 (bijvoorbeeld bij standontwikkeling). De gebruikelijke verdunningen zijn 1:40 en 1:80. Daarmee zou men in de regel voor normale situaties moeten kunnen volstaan.
**** Mijn tijden hebben dus betrekking op de verhouding 1 : 40 (1 deel ontwikkelingsconcentraat op 40 delen water)****
De term "normale ontwikkeltijd" betekent dat men bij de aangegeven ontwikkeltijd een negatief krijgt dat bij het afdrukken op papier met een gradatie tussen 2 en 3 (grofweg gezegd, dus normaal papier) kan worden afgedrukt! Alle tijdsopgaven, ongeacht welke filmfabrikant of chemiefabrikant de tijdsopgaven doet, hebben hier dus betrekking op. Hierbij geeft de filmfabrikant ook aan, of moet hij ook aangeven, welke gammawaarde bij deze "normale" ontwikkeltijd wordt bereikt, d.w.z. dat men met de vergroter/het verlichtingssysteem dat deze gammawaarden omzet/vereist, dan ook deze gewenste papiergradaties in het bereik van 2 tot 3 bereikt! De filmfabrikant gaat er hierbij echter ook vanuit dat het contrast van het motief bij de opname binnen het normale bereik ligt (ongeveer 5 stops verschil tussen licht en donker) en natuurlijk dat men de film correct belicht! Als aan een van deze voorwaarden niet wordt voldaan, zal ook de normale, dus "juiste", ontwikkeltijd geen "normale" negatieven opleveren die een gradatie tussen 2 en 3 geven. Kortom, een saai, grijs novemberlandschap dat men "normaal" belicht, levert geen negatieven op die men met de "normale" ontwikkeltijd kan ontwikkelen, omdat ze te saai zouden worden en zeker alleen op papier met gradatie 5 zouden kunnen worden ontwikkeld (als dat al mogelijk is). Dus ook de opnamesituatie bepaalt welke ontwikkeltijd de juiste is voor de gemaakte opname.
Het is allemaal een beetje complex en te langdradig om hier uit te leggen, omdat er zoveel factoren een rol spelen.
Mijn tijdsaanduidingen leveren dus een negatief op dat goed belicht kan worden op Classic-papier met gradatie 2 of 3. Voorwaarde is dat je een menglichtvergroter hebt (dus zacht licht! – zoals bijv. Dunco, Kaiser, Jobo/(lpl-vergroter e.d.)).
Ik ga ervan uit dat je zo'n vergroter met zacht licht hebt, dus een mengkast, dan moet je de normale ontwikkeltijd voor de Efke 25 met de factor 1,4 vermenigvuldigen (bij hard vergroterlicht slechts met 1,2 vermenigvuldigen). Hierdoor zou de ontwikkeltijd voor een belichting van 50 ASA worden aangepast, want in feite heb je de Efke 25 één stop onderbelicht; om deze onderbelichting te compenseren, vermenigvuldig je de tijd dus met de vermenigvuldigingsfactor 1,4 (of 1,2 zoals zojuist beschreven).
Deze factor heeft dus niets te maken met de verdunning van de ontwikkelaar, maar valt onder filmbelichting, in dit geval "pushen".
Ik hoop dat deze uitleg heeft geholpen.
Veel plezier, en nog iets: alle tips en hulp vervangen niet de ervaring van je eigen mislukkingen. Dat klinkt misschien wat hoogdravend, maar het is wel zo.
Groeten
Zensusa / Lo van de Renne