Gast
"€ EFKE heeft, zo is zelfs al in de dagbladen van Zagreb te lezen, de PRODUCTIE, het coaten, stopgezet. Op de lange termijn zult u daar, via wie dan ook, geen films meer uit de reguliere, lopende productie kunnen krijgen. :: "
Dit bericht heb ik vandaag ontvangen. De bron is overigens zeer betrouwbaar en verspreidt geen "geruchten". Of Efke nu helemaal van de markt zal verdwijnen of dat er op de een of andere manier ergens "andere Efkes" zullen zijn, is mij niet bekend.
Jammer, Efke heeft goede films geproduceerd tegen een redelijke prijs. :D
rherz
Hallo Zensusa,
als de bron zo betrouwbaar is, dan kun je die toch zeker ook wel noemen – of niet?
Groeten
Robert
:D
zensusa
Hallo rherz,
Ik kan de "bron" niet noemen; die heeft persoonlijke redenen/verplichtingen en die moet je gewoon accepteren. Maar goed, als het zelfs een "persbericht uit Zagreb" waard is, zal het waarschijnlijk wel kloppen (om vragen voor te zijn: ik heb geen krant uit Zagreb en ken het bericht dus niet persoonlijk). Aan de andere kant behoor ik niet tot de mensen die lichtzinnig nieuws de wereld in sturen, alleen maar om een beetje opschudding te veroorzaken!
Wat er precies gaat gebeuren, of Efke helemaal stopt, of er ergens anders nog wordt gegoten, enzovoort, weet ik uiteindelijk ook niet. Maar misschien weet "FOTOIMPEX" inmiddels wel meer. Wat mij persoonlijk betreft, is de mogelijke ondergang van Efke erg vervelend, omdat ik al vaker films ben "kwijtgeraakt" die ik moeizaam in mijn concept had ingepast/getest. Nu moet ik waarschijnlijk weer opnieuw op zoek naar de 25-steek rol- en vlakfilms en ook naar de 100-steek. Terwijl ik eigenlijk alleen maar wil fotograferen en niet constant opnieuw wil testen en afstemmen! Overigens ben ik jaren geleden bij Efke terechtgekomen, niet alleen omdat het goede en betaalbare films waren/zijn, maar ook omdat ik ervan uitging dat zo'n kleine fabrikant betrouwbaarder zou zijn dan de "grote jongens", die immers al genoeg goed materiaal, films en papier hebben vernietigd. Maar zo kun je je vergissen java script:emoticon(':D)
Meer valt er op dit moment waarschijnlijk niet over dit onderwerp te zeggen. Wie meer weet, laat het me weten.
MirkoBoeddecker
We kunnen dit gerucht niet bevestigen.
We hebben net vers gegoten materiaal ontvangen – het is een nieuwe gietpartij die momenteel in productie is – maar die zal waarschijnlijk niet meer voor de zomerstop klaar zijn. Efke legt de productie elk jaar in de zomer een paar weken stil om de machines te reviseren. Dat is niets nieuws. Het moet gebeuren – een soort ‘schoon schip maken’.
Alle Efke-films en -formaten zijn leverbaar.
Een betrouwbare bron die niet genoemd wil worden... nou, die moet dan wel betrouwbaar zijn :)
Dit soort geruchten doen voortdurend de ronde. Ik kan dus alleen maar herhalen: zolang de omzet goed is, wordt er niets stopgezet.
En als we een productie moeten verplaatsen, dan doen we dat (zoals bij efke niet voor het eerst).
In Zagreb wordt trouwens sinds eind jaren 90 niet meer geëmulgeerd. Van wanneer is die krant eigenlijk?
Groeten
Mirko
FOTOIMPEX
PS: ik ben bij Forte in Hongarije en kan niet altijd meteen antwoorden :D
Gast
Nogmaals:
Ik heb deze informatie niet op het forum geplaatst om verwarring of onrust te zaaien, maar om eventueel duidelijkheid en planningszekerheid te krijgen, want wie de onderwerpen op dit forum doorzoekt, zal merken dat "het voortdurend verdwijnen van papier en film uit de handel" een zeer belangrijk onderwerp is op dit forum en veel gebruikers bezighoudt.
Iedereen heeft dit "van de markt verdwijnen" al eens meegemaakt, vooral bij de grote aanbieders.
Aan de andere kant wordt op verschillende plaatsen in dit forum beweerd dat men bij onder andere films en papiersoorten van kleinere fabrikanten (bijv. Efke, Forte = Classic) enz. aan de "veilige kant" zit. Wat natuurlijk wenselijk zou zijn, want wie wil er nu regelmatig van film- of papiermerk wisselen? Zo'n wisseling heeft immers tal van gevolgen voor het eigen werk. Daarom is het, hoewel ik het standpunt van "FOTOIMPEX" als Efke-distributeur volledig begrijp, toch belangrijk om te weten of ik over een paar maanden nog steeds Efke-films kan krijgen of niet!? Alleen om deze vraag gaat het! En daarom moet men streven naar duidelijkheid en eerlijkheid en geen polemiek en schijnargumenten in het gesprek brengen.
Dat wil zeggen, ik heb nooit gezegd dat de "betrouwbare bron (die) niet genoemd wil worden.......", maar ik heb gezegd dat ik haar niet zal noemen. Dat is een klein, maar belangrijk verschil!
En je mooie zin, Mirko: "In Zagreb wordt trouwens sinds eind jaren 90 niet meer geëmulgeerd. Van wanneer is die krant dan??" heeft overigens ook niets met de feiten te maken, want in het fragment van de informatie die ik heb ontvangen staat: "? " ? EFKE, zo is zelfs al in Zagrebse dagbladen te lezen, heeft de PRODUCTIE, het coaten, opgegeven?". Er wordt dus niet gesproken over de productielocatie Zagreb, maar er wordt in de dagbladen van Zagreb over bericht. En volgens deze berichten zou er sprake zijn van een stopzetting van de productie en niet van een zomerstop. Men zou de zinnen correct moeten lezen en ook interpreteren. Mocht deze informatie nu onjuist zijn, des te beter! Maar mocht ze correct zijn, dan moet men ook alle Efke-gebruikers en vooral degenen die dat willen worden, erop wijzen dat Efke misschien binnenkort niet meer zou kunnen bestaan, want niets is frustrerender dan vast te stellen dat men "investeringen, inspanningen en werk" volledig voor niets, in de verkeerde materialen, heeft gestoken.
Nog veel groeten
MirkoBoeddecker
Zensusa,
ik beschuldig je van niets, maar ik weet ook niet precies wat je van mij wilt horen...
Ben je nu blij dat efke blijft bestaan, of wil je per se bevestigd zien dat efke in de toekomst niet meer bestaat, omdat dat zogenaamd in een dagblad stond en iemand dat vertelt die niet bij naam wordt genoemd?
Of je de bron nu niet wilt noemen of dat de bron niet genoemd wil worden – het verandert niets aan het feit dat ik hier geen standpunt over kan innemen omdat ik de essentiële feiten mis.
Mijn bron is Fotokemika zelf en daar hoorde ik vorige week nog dat alles er goed uitziet als we net zoveel blijven bestellen als we nu doen.
Er worden zelfs deze dagen nieuwe producten voor ons ontwikkeld.
Mocht dat ooit niet meer het geval zijn (met de bestelhoeveelheid), dan moet er iets worden bedacht – zoals bijvoorbeeld een gelicentieerde verplaatsing van de productie.
Deze markt heeft enorme capaciteiten, omdat de fabrieken zijn gebouwd voor een heel andere behoefte dan voor de markt die nu nog bestaat.
Er zullen onvermijdelijk overal en altijd herstructureringen plaatsvinden.
Niemand kan je garanderen dat je over 2, 5 of 10 jaar nog hetzelfde materiaal kunt krijgen. Ongeacht welke fabrikant.
Eén ding is zeker: met onze partners kunnen we economisch gezien veel kleinere gietmaten realiseren dan met de grote fabrieken in het Westen, en daarom klopt het dat we daar een betrouwbaardere partner kunnen zijn. Je bent nooit 100% "aan de veilige kant", zoals je zegt. Dat zou omgekeerd ook betekenen dat er geen productverbeteringen mogen worden doorgevoerd.
De Agfa-fabriek voor vlak- en rolfilm wordt momenteel gesloopt. Dat is jammer, maar er is niets aan te doen.
We doen altijd ons best om vervanging te vinden of een andere oplossing te bedenken.
Nogmaals over efke: er wordt deze dagen gegoten. Morgenochtend gaat het verder. Vanmiddag is het gestopt. Zolang onze bestelhoeveelheden blijven zoals ze zijn, blijft dat zo – we hebben geen andere informatie gekregen van de directie. Vorige week zijn er nog 5 pallets vol verse films aangekomen. Het volledige assortiment is op voorraad en leverbaar.
Wie dit ook aan een krant heeft verteld, beschikt ofwel over verouderde informatie, ofwel is het een speculatie die gebaseerd is op het feit dat een grote klant zich helaas van efke heeft afgekeerd om elders zijn geluk te beproeven.
Niets zou hem nu natuurlijk beter uitkomen dan dat efke sluit – dan zou hij eindelijk van die vervelende concurrentie af zijn.
Zo'n gerucht kan "hij" nu goed gebruiken. Ik wil hier echter niets beweren wat ik niet kan bewijzen.
Dit probleem ligt nu echter al meer dan een jaar op tafel. Er is echter nog niets gesloten.
Aangezien de Amerikaanse markt zich uiterst goed heeft ontwikkeld (de efke PL100 is dé pyrofilm bij uitstek geworden), ziet het er op dit moment eigenlijk vrij goed uit.
Ook voor de bestaande fabriek niet ver van Zagreb.
We zullen in ieder geval alles in het werk stellen om al onze materialen zo lang mogelijk aan te bieden.
efke is op veel markten onze trekpaard. We zouden dom zijn om de film te laten vallen.
Het spijt me als ik vanmiddag in de haast enkele "fijnheden" in de formulering over het hoofd heb gezien en overhaast heb gereageerd.
Maar je moet ook begrijpen hoe zo'n bericht bij ons overkomt.
Zoiets is immers niet alleen schadelijk voor de zaken als het onweerlegd blijft staan, maar zou juist kunnen leiden tot de daling van de vraag die precies dat tot gevolg heeft waarvoor werd "gewaarschuwd".
Dat kan niet in ons en jullie belang zijn!
Met vriendelijke groeten,
Mirko
FOTOIMPEX
cfb_de
In principe geloof ik niets van wat er wordt rondgebazuind door mensen die niet eens hun eigen naam noemen. Oplossing: hier registreren en vervolgens op de e-mail reageren.
In principe heb ik moeite om berichten uit tweede hand te geloven waarbij de directe bron "niet genoemd mag worden". Oplossing: de bron vermelden. We zitten hier niet op het toilet en hebben daarom ook geen behoefte aan de daar gebruikelijke uitlatingen.
Samenzweringstheorieën zijn zo ongeveer het laatste wat deze elite SW-markt nog kan gebruiken.
Franz S. Borgerding
Gast
Hallo Mirko,
Dat was een duidelijke uitspraak van je. Efke-films blijven dus gewoon verkrijgbaar; meer wilde ik eigenlijk niet weten, en andere gebruikers vast ook niet! Aangezien ik, zoals ik al zei, zelf Efke-films gebruik, ben ik daar natuurlijk blij mee.
Groeten
Overigens, wat betreft de opmerkingen van de beste Franz over "complottheorie" enz. – misschien heeft hij te veel slechte films gezien – geloof ik nauwelijks dat het hier op enigerlei wijze om complotten of soortgelijke onzin ging. Dat was ook geenszins de strekking van mijn bericht en elke verstandige lezer heeft dit zeker ook ingezien.
Ik ben nu 54 jaar oud en fotografeer sinds de jaren 60, niet alleen voor de lol, ook al is dat de belangrijkste drijfveer, maar ook om te leven, dat wil zeggen om geld te verdienen. En ik heb daarom al heel wat meegemaakt op het gebied van "geruchten" en "feiten", maar dit soort berichten over "complottheorieën", toespelingen op toiletgrappen enzovoort zijn nu echt meer dan dom.
Zo, dat was nu echt de laatste opmerking.
Nog een goede nacht.
Gast
Mirko, welke Agfa-rolfilmfabriek bedoel je die nu wordt gesloopt? Gewoon uit nieuwsgierigheid...
Roland
aXL
Alle efke-films en -formaten zijn leverbaar.
Hallo, Mirko.
Krijg ik dan binnenkort mijn 9x12 PL 100? :D
Gezien de huidige geruchten zou ik de bestelling ook verhogen van 100 vellen naar 300 vellen. :)
Hoe zit het?
Axel
MirkoBoeddecker
Axel,
zoals je hierboven kunt lezen, ben ik momenteel bij Forte in Hongarije.
Ik kan daarom niet nagaan hoe het met je bestelling staat.
Je kunt het beste even bellen.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat Florian vergeten is om 9x12 te bestellen, ook al moet ik toegeven dat de niet-inch-maten de laatste tijd niet meer zo populair waren....
Groeten
Mirko
cfb_de
Mirko,
dan komt er binnenkort nog een bestelling van mij in 13x18. Niet veel, maar ik wil mezelf nu eindelijk onder druk zetten om mijn knutselproject af te maken voordat de Apo-Germinar hier gaat roesten.
Ik twijfel nog tussen "Classic" (die hadden jullie bij Stefans bestelling – mijn medebestelling) laatst niet en Efke. Je zult wel zien.
Franz
guymeurs
Er wordt tegenwoordig zoveel gezegd
Forte zou failliet zijn, Efke stopt ermee,.....
Laten we hopen dat de digitale lobby er niet in slaagt om ervoor te zorgen dat er bijna geen kwaliteitsfilm of -papier meer te krijgen is.Als ik vergelijk wat er uit de duurste Epson-printer komt met een barytprint op Classic (Forte) of Fomatone, gemaakt met een Efke KB 50 (25) bij mij in de studio, dan hoop ik dat deze films nog lang in het assortiment blijven.
Guy Meurs
België
Gast
Hallo,
Ik vind dit soort berichten, zoals Mirko al zei, schadelijk voor het bedrijf. Als iemand al met dit soort geruchten komt, maar zich vervolgens geheimzinnig gedraagt, vind ik dat buitengewoon dom. Uiteindelijk schaadt u hiermee uw eigen reputatie, meneer Lothar van de Renne.
Op andere forums verscheen hierover een verklaring van een Kroaat die bij dergelijke geruchten gewoon het bedrijf belt
http://www.apug.org/forums/showthread.php?...p?t=7508&page=1.
Kunt u mij alstublieft het originele artikel uit de Kroatische krant toesturen (verwijder *NOSPAM* uit het e-mailadres) – mijn vrouw zal het artikel dan vertalen. Eens kijken wat er echt in staat!
Met vriendelijke groeten
Michael
MatthiasS
Uit het bericht van de Kroaat blijkt dat Fotokemika net hun laatste "retail store" heeft gesloten – ik zou dat vertalen als winkel. En hij schrijft verder dat we moeten duimen dat er nog steeds film verkrijgbaar blijft. :lol:
Ik concludeer (heel subjectief) uit deze uitspraken dat het niet echt goed lijkt te gaan met Fotokemika – dus lijkt enige scepsis toch wel op zijn plaats, of niet? Ik wil niets beweren, maar ik wil ook niet blindelings op mijn neus vallen. Of hoort "het niet echt goed gaan" zozeer bij de normale status van fotochemische bedrijven dat men er niet over mag praten, omdat men een schuldeiser zou kunnen alarmeren? :o
MKL
Hallo Matthias,
tussen scepsis en het verspreiden van een gerucht zit de bewering met zogenaamd bewijs. Scepsis is bij veel fabrikanten op zijn plaats, zoals Kodak en Agfa momenteel aantonen. Wat betreft de vraag hoe lang het ene of het andere product nog verkrijgbaar zal zijn, ben ik bij zwart-witfotografie al lang sceptisch, maar ze zijn er nog steeds.
Wat me aan het denken zet bij de uitspraken van de Kroaat, is de bewering dat Fotokemika op filmgebied voornamelijk leeft van röntgenfilms en ik weet dat de nieuwe generatie röntgenapparatuur van alle fabrikanten momenteel puur digitaal werkt.
Maar nogmaals: Zensusa beweert dat er krantenartikelen en een informant zijn die zeggen dat de productie zal worden stopgezet. Navraag bij Fotokemika door Marko wijst op het tegenovergestelde, navraag door de Kroaat eveneens. De laatste noemt zijn bron – de eerste houdt zich stil. Dat is precies wat ik niet leuk vind!
Met vriendelijke groeten
Michael
MatthiasS
Röntgenfoto's zijn op bepaalde gebieden nog steeds onmisbaar – bijvoorbeeld bij de tandarts. Ik zou toch geen of andere monsterlijke digitale chip in mijn nek laten inbouwen, alleen maar omdat het 'moderner' is :lol:
Voor het overige denk ik niet dat moderne röntgenapparatuur in de derde wereld en in het Verre Oosten wijdverspreid is; daar zal nog geruime tijd behoefte zijn aan röntgenfilm. Maar kan Fotokemika daar concurreren?
Voor de rest, wat het onderwerp betreft: natuurlijk is het niet zo slim om geen bronnen te noemen. Maar de vraag op zich mag toch wel gesteld worden; zo paranoïde als men de lieve Lothar wil afschilderen, is hij zeker niet. Dus in plaats van je te ergeren aan de methodiek, moet je het onderwerp zakelijk benaderen. Want hoe graag ik en waarschijnlijk de meeste anderen hier (Ferdinand laten we hier even buiten beschouwing :)), het ook zouden willen, zo lijkt het bij Fotokemika niet te gaan, klopt dat? De vraag is alleen: in hoeverre is dat normaal voor dergelijke bedrijven in het digitale tijdperk? – En nog eenvoudiger gesteld: wat verandert er voor mij, waar kan ik goedkope en goede film krijgen – waarop ik kan vertrouwen en niet over een half jaar weer moet wisselen?
Langzamerhand begin ik een beetje aan mezelf te twijfelen, of ik niet toch de Cube had moeten nemen. :o
MKL
Hallo Matthias,
Dat is precies wat ik bedoel met schadelijk voor de zaken! Je zit erover te piekeren. Zonder die idiote thread met beweringen uit mysterieuze bronnen zou je er toch niet over nadenken, of wel?
Alles wat voor Fotokemika geldt, geldt ook voor de andere fabrikanten, zoals Agfa, Kodak, Fuji, Maco, Lucky, Ilford enz. Ze hebben momenteel allemaal te kampen met problemen op analoog gebied en niemand zal je een garantie geven over de beschikbaarheid van film op de lange termijn.
Uiterlijk nu zou je, als je van Efke-films houdt, het piekeren opzij moeten zetten of anders consequent de hobby van analoge zwart-witfotografie moeten vergeten.
Ik kies liever voor de middenweg en neem wat ik leuk vind, en als dat er niet meer is, neem ik iets anders. Het uitproberen kost één filmrolletje.
Michael
MirkoBoeddecker
Hallo allemaal,
Maak je geen zorgen en geef Lothar niet de schuld, alleen maar omdat iemand hem een idee in het hoofd heeft gestopt – en hij terecht bang is geworden.
Zonder hem was deze thread immers niet ontstaan en misschien zijn er nog wel meer van dat soort ideeën. Ik wil nu graag officieel reageren op al die ideeën.
Ik ben momenteel bij mijn periodieke bezoek aan Fotokemika en naast de beoordeling van de planningsfase van onze nieuwe producten kwam natuurlijk ook de "bedrijfsituatie" ter sprake.
Achtergrond:
Fotokemika moet net als andere bedrijven inkrimpen om zich aan te passen aan de veranderde marktomstandigheden. Onze markt breidt zich uit, maar lithografie, kleur en röntgen nemen af.
Concreet betekent dit dat het aantal medewerkers is gedaald van 5000 in 1998 naar ongeveer 500 en nu, in een derde fase, naar ongeveer 50.
Dit gaat telkens gepaard met sociaal plannen en hoge ontslagvergoedingen (Fotokemika is een voormalig staatsbedrijf). Om deze cashflow te genereren, werden niet voor de bedrijfsvoering noodzakelijke vaste activa geliquideerd en geconsolideerd. Daaronder viel ook de winkel in Zagreb, die nu door een particulier wordt geëxploiteerd (... en overigens nog steeds efke-films verkoopt – zij het tegen een "marktconforme prijs" die ongeveer overeenkomt met die van ons plus de hogere btw in Kroatië).
Huidige situatie:
Fotokemika is Fotokemika Nova geworden en dit nieuwe bedrijf heeft zich ontdaan van alle verplichtingen ten aanzien van overbodig personeel en installaties en heeft zich geconsolideerd tot de voor de bedrijfsvoering noodzakelijke kern. Grond en onroerend goed die niet langer nodig zijn voor de bedrijfsvoering staan te koop.
Momenteel werkt Fotokemika in de bedrijfsonderdelen die in het bedrijf blijven met een bezettingsgraad van 20% al kostendekkend!
Dat moet Agfa maar eens nadoen!
Alleen al onze (en dat zijn jullie!) bestellingen zorgen al voor deze 20%.
Alles wat daarboven komt, levert "surplus" op, dus bedrijfswinst.
Nogmaals:
Zolang jullie net zo blijven kopen als tot nu toe – of indien mogelijk nog iets meer – gaat het door.
Met de nieuwe producten die Fotokemika voor ons en voor de Amerikaanse markt ontwikkelt, zouden nog grotere stijgingen mogelijk moeten zijn.
De enige beperking is momenteel:
Vanwege de bezettingsgraad van 20% zijn de productieplannen in de tijd uitgerekt en in de maanden juli/augustus wordt er om energietechnische redenen (de airconditioning zou per dag voor 280 euro aan stroom "verslinden") helemaal niet geëmulgeerd.
Dat betekent dat, zonder extra mensen aan te nemen, de leveringstermijnen nu 6 maanden bedragen.
Als we dus op een gegeven moment (ondanks ons nieuwe koelhuis) te veel bestellingen hebben ingepland, moet u mogelijk even wachten.
Maar zo is het bij IMPEX altijd al geweest. Wat er is, krijgen jullie direct en wat er niet is, duurt gewoon even...
Ik hoop hiermee alle onduidelijkheden en resterende twijfels weggenomen te hebben....
Hartelijke groeten uit Samobor bij Zagreb,
Mirko
aXL
Hoi, Mirko.
Wat mij betreft: mijn twijfels zijn weggenomen. Bedankt.
Ik ging er sowieso al vanuit dat een klein bedrijf als Fotokemika zich in de niche van zwart-wit beter kan handhaven dan een of andere afdeling van een of andere "global player".
Ik ervaar dat momenteel heel sterk met de vlakfilms in metrische afmetingen. Ik heb nu eenmaal de camera's en heel veel goede dubbele cassettes daarvoor, dus ik wil niet overschakelen op inch-maten.
In ruil daarvoor ben ik graag bereid om zelf een beetje omzet te genereren en af en toe een velletje extra in het licht te houden. B) Langere levertijden moet ik dan zelf opvangen door grote bestellingen te plaatsen en ruimte in de vriezer vrij te maken, als jullie dat niet voor mij doen. Maar dat wil ik ook helemaal niet eisen – jullie voorraadkosten zijn hoger dan die van mij. :lol:
Over drie weken komt Foma 9x12 – en ik heb gisteren mijn laatste vel erin gedaan... :o
Is het eigenlijk te verwachten dat er nog genoeg bestellingen binnenkomen om efke 100 in 9x12 te drukken? Als er nog iemand is die dit verwerkt: bestel dan alsjeblieft *nu*! :)
Tot ziens,
Axel