aXL
Hoi, collega’s.
Eindelijk mag ik ook achter een L 1200 met zwart-witkop kruipen. Geweldig apparaatje!
Maar het begint al met kleine details: hoe worden de condensors gemonteerd? De dikkere (151) naar boven, de dunnere (152) naar beneden? De belichting ziet er bij een eerste blik wel heel netjes uit. Maar ik heb het toch liever zwart op wit.
Heeft iemand handleidingen voor de twee bovengenoemde apparaten en zou hij mij scans of kopieën kunnen sturen? Of het liefst op het forum plaatsen?
Bij voorbaat dank,
Axel
Gast
Hoi Axel,
Ik heb ergens nog een scan voor een 138. Als jij degene bent die onder dezelfde gebruikersnaam op het forum voor grootformaatfotografie verschijnt, vind ik daar vast ook je e-mailadres. Dat kan nog een dag of twee duren.
In principe geldt: de grotere boven, de kleinere onder. De bolle zijden van de lenzen tegen elkaar.
Voor de 138 is er een lijst met ongeveer 5 verschillende maten in nog meer combinaties, afhankelijk van de brandpuntsafstand.
Groeten
Martin
Gast
p.s., ik denk dat ik met 'groter' een grotere straal bedoelde, dus die is dan dunner.
aXL
Hallo, Max.
Bedankt voor je moeite.
Ik ben degene die ook op het GF-forum actief is. Maar ik kan het je ook makkelijker maken: mailto:axl@tightlook.de
Bij de 138 is het vrij eenvoudig, omdat de combinaties duidelijk op het spiegeldeksel staan afgedrukt. Maar voor mijn net opgestelde 1200 met zwart-witkop heb ik alleen folders, geen handleiding. Bij dit apparaat zijn er geen opdrukken en de twee groene condensatoren (151 en 152) zijn niet – zoals de twee groene bij de 138 (240 en 240) – precies even groot, maar toch iets verschillend.
Vandaar mijn verwarring.
Zoals ik het nu heb, ziet de belichting er voor mijn oog gelijkmatig uit. Maar ik heb nog geen tijd gehad om afdrukken te maken.
Bedankt,
Axel