Gast
Hallo,
het plan ziet er als volgt uit: 8x10'' portretten, zelf ontwikkelen in de Jobo CPP2, contactafdrukken op barytpapier, inlijsten, genieten, gelukkig zijn.
Na interessante discussies, prijsvergelijkingen, allerlei vakliteratuur, het doorbladeren van catalogi en moeizaam zoeken in de krochten van mijn brein heb ik nog steeds geen idee welk filmmateriaal ik moet gebruiken.
De film moet/kan/moet hebben:
- mooie, romige huidtinten
- verzadigde, diepe zwarttinten.
- niet minder dan 100 ASA (continu licht 5600 K, zelfgebouwd – ik moet nog uitzoeken wat ik doe, met flitsers kan ik op de een of andere manier niet overweg :().
- betaalbaar, voor zover je dat bijvoeglijk naamwoord überhaupt mag gebruiken voor iets dat met 8x10'' te maken heeft.
- zonder al te veel moeite zelf te verwerken in een Jobo Expert Drum.
- De komende jaren verkrijgbaar.
- Geschikt voor contactafdrukken (maar dat is elk materiaal toch, of niet?).
- mechanisch ongevoelig.
- Geen kwaliteitsschommelingen tussen de batches.
Wat ik tot nu toe heb overwogen:
- Maco Cube400.
Nadeel: veruit de duurste film (117
rherz
Hallo Matthias,
Jammer, je vraagt het helaas een paar weken te vroeg – ik heb de Cube weliswaar al liggen, maar nog niet gebruikt (tweede reservefilm). Op dit moment maak ik mijn eerste reservefilm (HP5+) op, omdat de Efke niet leverbaar is (daar leren we van: wie van Efke houdt, moet volgens de eekhoornmethode werken = een voorraad aanleggen!)
Maar over de Efke kan ik je wel iets vertellen: ontwikkeld in A49, 1 + 2, 20 °C, CPE2 niveau 2 gedurende 18 minuten, na 2 minuten vooruit. (Alternatief T-Max 1 + 4, 12 min. – de rest identiek) Dat levert precies de foto's op waarvoor ik de GF heb aangeschaft – met dat ietwat "antieke" uiterlijk. Overigens iets wat ik met de platkristallijnen (weliswaar in KB) niet voor elkaar heb gekregen – maar dat kan ook aan mij liggen.
De Efkes zijn iets gevoeliger voor krassen dan andere films, maar dat is niets wat je met een nette werkwijze niet onder de knie kunt krijgen en bij GF sowieso geen issue, omdat de film daar nergens overheen wordt getrokken. Wat de Efke absoluut niet mag, zijn stopbaden. Gewoon met water onderbreken (twee keer verversen) en er gebeurt niets in de richting van laagafscheiding.
Dus als de Cube nu geen openbaring is, dan blijf ik bij de Efke en leg ik gewoon een voorraad aan.
Groeten
Robert
MirkoBoeddecker
efke is net binnengekomen!
We zijn sinds 9.00 uur vanochtend bezig met uitpakken!!
Jullie kunnen dus bestellen.
Groeten
Mirko
Gast
Klopt het telefoonnummer (030/28599081) op de website van FOTOIMPEX? Het lijkt wel alsof de lijn al uren bezet is :ph34r:
Ik zou graag iets willen bestellen – en eerlijk gezegd eerst even over het vak willen praten – maar hoe? :rolleyes:
MirkoBoeddecker
Op zulke dagen is dat helaas zo.
Als er films binnenkomen waar honderden klanten al weken op zitten te wachten, kunnen ook wij ons helaas niet op magische wijze vermenigvuldigen...
De winkel zit ook bomvol en Lutz is bovendien op vakantie.
De dochtertje van Florian is ziek en hij is eerder vertrokken (hij was hier al sinds 9:00 om de levering uit te pakken).
Wil je misschien een e-mail sturen?
Groeten
Mirko
Gast
Dat doe ik morgen wel, jullie zijn op zaterdag toch ook open, als ik het me goed herinner...
Zeg eens wat over dat overzicht hierboven – heb ik de juiste conclusies getrokken en is de Efke 100 de juiste film voor mij? Als ik nu een pakje van 50 stuks bestel, wanneer moet ik dan uiterlijk een nieuwe bestelling plaatsen om er nog meer te krijgen?
Groeten
Matthias
P.S.: Als ik zaterdag nog bestel, wanneer wordt het dan verzonden? Welke ontwikkelaar moet je voor de Efke gebruiken als je contactafdrukken wilt maken? Calbe A49 of Tmax? Of misschien toch iets anders? Is RODINAL geschikt? In jullie tabel staat expliciet niets over RODINAL; betekent dat dat het niet zo goed samengaat?
uworischki
:rolleyes:
Gisteren rond 14.30 uur bij jullie in de winkel:
Geen Efke PL 100 in 9x12 meer op voorraad...
Zat 9x12 niet bij de levering of is het alweer uitverkocht?
Om te voorkomen dat dit me weer overkomt – kan ik beter van tevoren bestellen?
Gast
:rolleyes: Ach, maak me niet nieuwsgierig, misschien was het gewoon nog niet uitgepakt!
Nou ja, hopelijk is 8x10'' nog niet uitverkocht, daar wordt waarschijnlijk minder vaak om gevraagd.... :ph34r:
MatthiasS
Maar over Efke kan ik je wel wat vertellen: ontwikkeld in A49, 1 + 2, 20 °C, CPE2 niveau 2 gedurende 18 minuten, na 2 minuten vooruit. (Alternatief: T-Max 1 + 4, 12 min. – de rest is hetzelfde)
Hallo Robert,
Mag ik vragen waarom alleen niveau 2? Vrijwel alle informatie die je op internet kunt vinden, wijst erop dat sneller draaien betere – omdat gelijkmatigere – resultaten zou opleveren; zelfs de dame van de Jobo-klantenservice zei op de vraag welke snelheid je moest gebruiken: "P". Bovendien gebruik ik zo'n 3000-monster juist voor 8x10-vlakfilm, dus langzamer werken komt zelfs mijn motor ten goede (vóór serienummer 22000, dus zonder versterkte voeding; vervloekt zij eBay en de Jobo-website, die je hierover in het ongewisse laten :huh: ).
Verder, hoeveel chemicaliën heb je nodig voor vijf 8x10 vlakfilms? Op het blik staat een minimum van 270 ml, zodat alle films gelijkmatig kunnen worden bevochtigd – ik meen me te herinneren dat ik ergens anders (waarschijnlijk op de pagina over het maken van ontwikkelaar :D) iets van 1 liter heb gelezen. A49 is verkrijgbaar in 2x1l poederpakketten voor 5 €, en zelfs met verdunning is het zeker een kostenfactor hoeveel vloeistof ik erin giet, nog afgezien van het feit dat minder chemie ook minder gewicht betekent, wat, zoals al opgemerkt, ook mijn motor ten goede komt, omdat die minder massa hoeft te verplaatsen. :)
Moet je de vloeistof anders onverdund bewaren en hergebruiken (zo ja, hoe vaak kan dat met 1 liter A49 en vijf van die 8x10 Efke-platen met hoog zilvergehalte?) of liever verdund als eenmalige ontwikkelaar gebruiken? Hoe zit het met motieven die bij de belichting al het juiste contrast hebben gekregen, worden die dan niet te vlak?
Groeten
Matthias
rherz
Hallo Matthias,
mijn CPE-2 (niet de +-versie) heeft alleen stand 0 (daar gebeurt niets :D ), 1 (daar draait hij heel langzaam – die heb ik voor het bevochtigingsmiddel gebruikt) en 2 (daarmee werk je).
Hoeveel 8x10"-films passen er in de bus? Dat kan eigenlijk maar één zijn, toch? 270 ml is bij mij genoeg voor 6 stuks 4x5" (ik neem 300 ml, zodat ik bij 1 + 2 genoeg ontwikkelaar heb) – maar die zitten ook in de spiraal en de bus is kleiner. Als je niet zeker bent van de hoeveelheid vloeistof, giet dan gewoon de nominale hoeveelheid in het lege blik en kantel het – zonder deksel – totdat er net niets meer uitloopt. Zo kun je grofweg inschatten hoe hoog de vloeistof in het blik staat – maar je mag ook meten en rekenen. :)
Veel groeten
Robert
MatthiasS
Nee, de 3000-serie biedt plaats aan vijf 8x10''-vlakfilms – die worden met de emulsie naar binnen gerold in buisjes gestoken, net als patronen in een revolver. Ik denk dat ik even ga meten en rekenen... :D
Gast
Hallo Matthias,
wat betreft de film: je zei dat hij mechanisch ongevoelig
moest zijn en ik geloof dat er ook sprake was van vlakheid. Tip:
vlakfilm op PET-drager (er zijn er veel, maar het is helaas nog geen standaard).
De KB-mensen ergeren zich er altijd aan, omdat het polyester moeilijk te temmen is,
aangezien de filmrolletjes hun hele leven opgerold zijn geweest. Bij vlakfilm is het precies het tegenovergestelde,
daar willen ze juist altijd weer vlak liggen :) . Deze drager is ook taai,
kan naar verluidt nauwelijks worden gescheurd (ik heb daar ooit zo'n verhaal gelezen over een
"sleepkabel" gelezen :lol: )
De Maco Cube is als KB op polyester drager, dan zeker ook bij vlakfilm,
de Ilford-films zijn dat, Agfa APX was het ook, bij de Oost-Duitse producten heb ik geen idee.
Wat de ontwikkelaar betreft, heb ik in het weekend wat geëxperimenteerd met Calbe R09
(met restanten van Agfa APX :o ). De R09 is op
www.großformatphotographie.de al vaak aanbevolen, egaliseert mooi en is zuinig,
omdat hij sterk verdunbaar is; ik denk dat dat bij 8x10" wel een rol speelt. Als je per se
je A49 wilt gebruiken, kan ik daar ook niets tegenin brengen ;-)
Contactafdrukken is niet moeilijk: je hebt je negatief nodig, een vel papier
en een glasplaat (tip: koop in de supermarkt of bouwmarkt een fotolijst
in het formaat 24x30 of 30x40 als je 8x10" contactafdrukken maakt, vanwege de randen).
Schuif je vergroter zo ver uit totdat hij het benodigde oppervlak op de werktafel verlicht,
en zet hem dan uit. Leg een vel papier van 20x25 neer, leg daarop het negatief (met de emulsie naar boven),
en laat de glasplaat van de ene naar de andere kant erop zakken. Voer vervolgens belichting uit
(maak natuurlijk eerst op dezelfde manier de teststrook). Dat is alles.
Als je een beetje oefening hebt, kun je een vel karton nemen en in het
midden een 8x10" groot veld uitsnijden. Als je een witte rand wilt, neem je
gewoon een groter papierformaat (daarom moet je ook meteen op zoek gaan naar een grotere
glasplaat) en bedek je de rand tijdens de belichting, of gebruik je
het uitgesneden stuk karton om de vlakfilm af te dekken en belicht je de rand nog eens flink,
zodat deze zwart wordt (zo worden je contactafdrukken al heel mooi en mogen ze als eindresultaat
zich echt laten zien). Ik vind het maken van contactafdrukken echt leuk en het ziet er heel chique uit, dat zul je merken.
Papier: Je hebt een laaggevoelig papier nodig, want Tetenal Work en dergelijke hebben bij contactafdrukken soms maar
1 - 4 seconden nodig (eigen ervaring). PE is over het algemeen zeer gevoelig. Bij baryt wordt vaak Fomatone Classic MG aanbevolen,
laaggevoelig en naar verluidt met een zeer warme toon. Het is ook niet duur. Ik heb zelf een pakje thuis,
maar ben er nog niet aan toegekomen om het te testen. Misschien aan het einde van de week...
Trouwens: dat met de portretten vind ik een geweldig idee B), levert vast veel op...,
ik ga het waarschijnlijk ook binnenkort proberen (maar dan alleen in 9x12).
Groeten, Benjamin
cfb_de
Benjamin,
Je beschrijft heel duidelijk een mogelijkheid voor omgekeerde contacten. "Laag naar boven".
Meinjanur,
Franz
Gast
Jeetje! Bedankt voor de tip.
cfb_de
We staan altijd voor jullie klaar.
<duck>
Franz