Urnes
Witam wszystkich,
Do tej pory na prowadzonych przeze mnie kursach zawsze pracowałem z filmem Ilford Delta 400 w roztworze HC-110 i byłem w pełni zadowolony z jakości odbitek w formacie do 30x40.
Aby nieco obniżyć koszty filmu, a także ewentualnie pracować z krótszymi rolkami (24 lub 12 klatek), przypomniałem sobie o nawijarce do filmów w piwnicy i wpadłem na pomysł, że można przecież samodzielnie konfekcjonować film w rolkach. W katalogu Impex natychmiast natrafiłem na rolkowy film Foma.
Ale co teraz wybrać? T 200 i zwiększyć przysłonę (a może nie i wyrównać to papierem)? A może od razu 400? Na pewno potrzebuję 400 ASA, bo moje trzy lampy nie dają aż tak mega dużo światła. Aha, wywoływanie odbywa się metodą rotacyjną w A49.
Czy jest może jeszcze jakaś inna alternatywa?
Pozdrawiam, Sven.
Gast
Cześć!
Nie mam doświadczenia z filmem T200 i naświetlaniem w nadmiarze, ale jeśli chodzi o Fomapan 400 – przy użyciu RODINALu 1+50 lub ID11 1+1 osiąga u mnie co najwyżej czułość EI 200–250; nie próbowałem jeszcze z A49, ale mam dobre doświadczenia z naświetlaniem w nadmiarze przy użyciu A49 (oraz HP5+, Neopan 400, TMax 3200) mam dobre doświadczenia, myślę, że w przypadku Fomy 400 powinno się dać osiągnąć czułość EI 400 (w zależności od tego, jak ważne są dla Ciebie otwarte cienie...)
Roman
Gast
Cześć Sven,
uzyskałem świetne wyniki na filmie T200, podczas naświetlania go jak 160 ASA próbowałem też go podkręcić, ale jakoś nie wyszło zbyt dobrze.
Naprawdę mogę Ci polecić film 400 firmy Foma (naświetlaj go jak 320 ASA!). Oczywiście można go też podkręcić, uzyskując dobre wyniki.
Jako alternatywę mogę polecić EFKE Kb100, bardzo łagodny film, ładna gradacja szarości, jest kontrast, jest też ostra ostrość, odbitki wyglądają trochę „old-fashioned” – kwestia gustu
wiem – ale mi się podoba!
pozdrawiam
maik
fotohuisrovo
T200 całkiem nieźle radzi sobie :D w różnych wywoływaczach:
LP Supergrain (= AM74): wyrównujący, podobnie jak np. ID11: T200: ISO 160–200