Matthias,
ja, en bovendien heeft het een balancerende werking en kan de werking door de verschillende verdunningen nog verder worden aangepast.
Waarom heb je voor grootformaat een ontwikkelaar nodig die indruk maakt met zijn scherpte? Voor KB, natuurlijk, bij een 10-voudige vergroting is scherpte een veel belangrijker kenmerk voor onze waarneming, maar bij grootformaat? Of is op dat punt alleen het balancerende effect echt interessant, waardoor het alleen al de moeite waard is om RODINAL te gebruiken?
Ik zou het niet zo zien.
Je gebruikt grootformaat juist om de indrukwekkende eigenschappen te ervaren die het je biedt.
Nu is het zaak om die ook zo goed mogelijk naar voren te halen. Natuurlijk is bij grootformaat alles beter dan bij kleinformaat en zou je kunnen zeggen: de goedkoopste film plus de goedkoopste chemicaliën zijn voor mij genoeg – de materiaalreserves doen de rest – waarom zou je je daar druk om maken.
Een begrijpelijke redenering. Net zoals bij Harley-rijders, waar cilinderinhoud door niets anders dan cilinderinhoud mag worden vervangen :rolleyes:
Maar dat is allemaal wel zichtbaar. Maximale scherpte en grijswaarden bij nog niet zichtbare korrel zou voor mij persoonlijk de ideale combinatie zijn.
Dat zie je ook bij een vergroting van het grootformaatnegatief, of je nu een scherpteverhogende, randeffectvormende ontwikkelaar hebt gebruikt of een korrelonderdrukkende. De korreligheid neemt slechts in geringe mate toe, maar de scherpte en het randeffect aanzienlijk. In zoverre is een dergelijke ontwikkelaar bij grootformaat interessanter dan bij kleine formaten. Bij kleinformaat kan het zijn dat je achteraf zegt: scherpte is prima, maar deze korrel is me te grof!
Pyro: Wij verkopen het Darkroom Cookbook, verder heeft Weston daar ook het een en ander gepubliceerd. Onze Engelse distributiepartner RetroPhotographic produceert zelf Pyro-ontwikkelaars en we zullen – als we een legale importmogelijkheid vinden in deze hele wirwar van wetten – deze kits binnenkort ook in ons assortiment opnemen.
Zet eerst je eerste stappen met een eenvoudige ontwikkelaar zoals RODINAL. In het begin gaat er toch al genoeg mis. Na een half jaar en betrouwbare procesconsistentie met R09 kun je Pyro wel eens proberen. Dan heb je ook meteen objectieve vergelijkingsmogelijkheden (... met de R09-negatieven).
We bieden geen webruimte aan voor het uploaden van grotere bestanden: dan zouden stalkers en andere forumpiraten ons financieel kunnen schaden door geduldig onze server vol te spammen en zou ik hier urenlang moeten zitten om al die rommel er weer uit te halen.
Kleinere afbeeldingen kun je echter wel uploaden.
Groeten
Mirko