Klaus-W
Hallo,
Ik heb via eBay 17 meter 35mm-film van VEB-Wolfen Orwo NP 27 gekocht en heb de eerste pogingen met A-49 1+1 achter de rug. De ontwikkeling heb ik gedaan met het oude Agfa-Rondinax U35-ontwikkelaar, in 15 minuten. Ik heb echter geen idee hoe oud de film is. Alleen op basis van het uiterlijk van de negatieven zou ik zeggen dat hij redelijk bruikbaar is. De afdrukken ga ik na Pinksteren maken.
Dus – nu mijn vraag: heeft iemand hier al ervaring mee met 15 tot 20 jaar oude Orwo-films? <_<
Gast
Hallo Klaus-W.,
Ik heb geen concrete ervaring met NP27 in combinatie met andere film, maar wel met heel oud Ilford-materiaal.
Ik heb hier namelijk nog een paar PAN-F-filmrolletjes, "uit" 1974. (Er staat alleen nov. 74 op – dat zou ook de houdbaarheidsdatum kunnen zijn). De films komen uit een laboratoriumopruiming, zijn ongeveer 20 jaar droog en bij kelder- tot kamertemperatuur bewaard en liggen al zo'n 10 jaar bij mij in de koelkast. Ze laten zich nog prima verwerken! De ontwikkeltijden waren alleen aangegeven voor de Ilford-chemie (bijsluiter) en zijn nauwelijks meer te vergelijken met de tegenwoordig gebruikelijke tijden. Ik voer de belichting uit volgens de nominale gevoeligheid van de films (50 ASA), ik ontwikkel de films in RODINAL 1+50, bij 20 graden, 20 minuten, 1 minuut kantelen en ik krijg prima grijswaarden, die de nieuwe Ilford-films naar mijn mening ver achter zich laten.
Ik denk dat 15-20 jaar oud ORWO-materiaal vergelijkbare goede resultaten zou moeten opleveren, mits het op de juiste manier is bewaard. Maar je kunt daarbij zeker niet om "trial and error" heen. Misschien is het de moeite waard om ook eens een poging te wagen met RODINAL of R09/F09. Zelf heb ik echter geen ervaring met A49.
Bernd
Klaus-W
Hallo Bernd,
Bedankt voor je antwoord. Ik heb de ontwikkelde Orwo NP 27 (minstens 15 jaar oud) nog eens rustig bekeken en daarbij vastgesteld dat de randopschriften niet zo duidelijk zijn als ik van andere films gewend ben. Bij de volgende pogingen zal ik gewoon steeds wat meer tijd geven, totdat het goed is – of juist niet.
Ach ja – eigenlijk is het natuurlijk onzin om zo'n oude film aan te schaffen.
Groeten, Klaus-W.
uworischki
Ik gebruik zelf nog steeds NP20 en af en toe NP27.
Het kan (afhankelijk van de opslag...) gebeuren dat de ondergrond wat opwarmt. Mogelijk verliest de film ook iets van zijn gevoeligheid.
Dus je vermoeden klopt waarschijnlijk: iets langer ontwikkelen of, beter nog, iets meer belichten (tot 320 ASA?).
Uwe
Gast
Je moet je echter realiseren dat een film met een lage gevoeligheid, bijvoorbeeld van 15 DIN, langer houdbaar is dan een film van 27 of zelfs 30 DIN. Bij mij had een Fomapan-film van 800 na een paar jaar, toen de houdbaarheidsdatum al was verstreken, nog net zo’n 24 DIN, terwijl bijvoorbeeld een Panatomic X ook na 10 jaar nog steeds zijn gevoeligheid had.
Werner