Klaus-W
Witam,
kupiłem na eBayu 17 m filmu 35 mm Orwo NP 27 z fabryki VEB-Wolfen i mam już za sobą pierwsze próby z wywoływaczem A-49 w proporcji 1+1. Wywoływanie przeprowadziłem przy użyciu starego wywoływacza Agfa Rondinax U35 przez 15 minut. Nie mam jednak pojęcia, jak stary jest ten film. Patrząc na negatywy, powiedziałbym, że jest w miarę użyteczny. Odbitki zrobię po Zielonych Świątkach.
No więc – oto moje pytanie: czy ktoś z Was miał już okazję zdobyć doświadczenie z filmami Orwo sprzed 15–20 lat? <_<
Gast
Witaj Klaus-W.,
Nie mam konkretnego doświadczenia z nałożonym NP27, ale za to z bardzo starym materiałem Ilforda.
Mam tu jeszcze kilka kaset PAN-F do fotografii czarno-białej z „rocznika” 1974. (Jest na nich napisane tylko „nov. 74” – może to być nawet data ważności). Filmy pochodzą z likwidacji laboratorium, były przechowywane przez około 20 lat w suchym miejscu, w temperaturze od piwnicznej do pokojowej, a od około 10 lat leżą u mnie w lodówce. Nadal można je bez problemu wywołać! Czasy wywoływania były podane tylko dla chemikaliów Ilford (ulotka dołączona do opakowania) i trudno je porównać z czasami stosowanymi obecnie. Naświetlam filmy zgodnie z ich czułością nominalną (50 ASA), wywołuję w RODINALu 1+50, 20 stopni, 20 minut, 1 minuta mieszania i uzyskuję świetne odcienie szarości, które moim zdaniem znacznie przewyższają nowe filmy Ilforda.
Myślę, że 15-20-letni materiał ORWO powinien dawać podobnie dobre wyniki, pod warunkiem prawidłowego przechowywania. Trudno jednak uniknąć metody „prób i błędów”. Być może warto spróbować również z RODINALem lub R09/F09. Sam jednak nie mam doświadczenia z A49.
Bernd
Klaus-W
Cześć Bernd,
Dzięki za odpowiedź. Przyjrzałem się jeszcze raz na spokojnie wywołanej taśmie Orwo NP 27 (ma co najmniej 15 lat) i zauważyłem, że napis na krawędzi nie jest tak wyraźny, jak to zwykle bywa w przypadku innych taśm. Podczas kolejnych prób po prostu będę dodawał trochę więcej czasu, aż będzie dobrze – albo i nie.