IMFotograph
Hoi,
ik begin een beetje te twijfelen.
Hoe lang moet je het papier eigenlijk in de ontwikkelaar laten liggen?
Zoals er op de ontwikkelaar staat of op het papiertje, of is dat ook iets wat je zelf moet uitproberen?
Groeten, Frank
MirkoBoeddecker
Hoi Frank,
ja, dat is ook zo’n ding om even uit te proberen.
Want: het hangt sterk af van de ouderdom van het papier.
Vers papier is erg stabiel en blijft „ook na het ontwikkelen van de lichten nog langer in de ontwikkelaar liggen zonder dat de achtergrondnevel toeneemt“.
Hoe ouder het papier wordt, hoe korter deze periode wordt en als het eenmaal echt overbelicht is, neemt de achtergrondnevel al toe voordat de ontwikkeling volledig is en krijg je alleen nog maar vage afdrukken.
In normale ontwikkelaars zoals bijvoorbeeld Eukobrom, N113, PNB is onze Classic na 90 seconden volledig ontwikkeld (bij 20 °C) en kan hij er echt uit.
Als je hem er te lang in laat zitten, kan hij een sluier vertonen zonder dat je echt meer detail in de lichten krijgt.
Belangrijk: de uitlooptijd moet worden meegerekend!! En laat het altijd goed uitlopen – vooral bij barietpapier. Schudden helpt trouwens niet – de hechting van de ontwikkelaar aan het oppervlak blijft hetzelfde....
Groeten
Mirko
Gast
Over waasvorming gesproken: hoe lang blijven de (verse) papieren eigenlijk goed? Ik heb eens met Fomabrom 8 minuten in N 113 bij 20 °C ontwikkeld en had geen enkele waasvorming, maar wel een zeer bruikbare afdruk met een goede weergave van de hoge lichten.
Is Foma daar bijzonder goed in, of kun je dat van elk vers papier verwachten?
Werner
MirkoBoeddecker
Werner,
dat hangt af van het papier en de ontwikkelaar.
N113 is een van de beste als het gaat om het voorkomen van sluiervorming, het voorkomen van alles en het leveren van superstabiele resultaten.
Het verbaast me dan ook niet dat je geen sluier (overbelichte delen) hebt gekregen bij 8 minuten en vers papier.
Dat zie je vaak alleen in een directe vergelijking of met een densitometer. Het kan dus zijn dat er toch een beetje "achtergrondsluiers" zijn ontstaan, maar dat je dat niet opmerkt zonder een vergelijking te maken.
Groeten
Mirko