Hallo!
Ik heb zelf twee Pentacon Six TL’s en een Kiev 60, plus diverse objectieven van 45 tot 250 mm.
Dus: de Kiev is een robuust slagschip – als hij werkt, werkt hij (en zo niet, dan heb je een maandagmodel te pakken, wat af en toe voorkomt); de problemen met beeldoverlappingen zijn meestal te wijten aan een verkeerde afstelling van de filmstap. De K60 is in vergelijking met de P6 lomper en zwaarder.
De Pentacon Six TL is bijgevolg lichter en eleganter ;-)
Als een vorige eigenaar de tandwielen van het transportmechanisme niet heeft vernield door de hendel terug te laten schieten, is er een truc die 100% altijd werkt om overlappingen te voorkomen:
http://www.baierfoto.de/Transport.html - ik heb in mijn twee P6TL's waarschijnlijk al zo'n 100 tot 150 films belicht, en heb met deze techniek nog geen enkel geval van overlapping gehad.
Grootste nadeel van de P6TL: Zoeker & matscherm: het originele matscherm is wazig, donker en vertoont behoorlijk wat vignettering in de hoeken – als vervanging passen echter de zeer heldere Exakta66/Mod.1 matschermen (verkrijgbaar met en zonder microprismavlek), die heel eenvoudig te vervangen zijn (verkrijgbaar voor zo'n 10 - 15 euro bij Foto Walser, vaak via eBay); Ex.66/2 of 3 en Rollei-schermpjes passen met een kleine aanpassing ook; toch toont de P6-zoeker nog steeds slechts 80% van wat er op de foto komt... De originele lichtschachtzoeker is ook een slechte grap – ziet er weliswaar stijlvol uit, maar schermt het matglas niet af tegen omgevingslicht – ideaal is de Exakta 66 lichtschachtzoeker, die ook past; heeft zelfs verwisselbare lenzen voor de zoekerloep ter compensatie van oogafwijkingen (verkrijgbaar – helaas niet erg vaak – op eBay); tweede beste oplossing: de starre loepzoeker met dioptrie-instelling (alleen iets logger in het transport, verder top).
Wat betreft de objectieven – hier mijn ervaring met mijn eigen exemplaren:
45 mm Mir: het slechtste objectief dat ik ooit heb gebruikt – onscherp in de hoeken, onbruikbaar (er zijn echter ook tevreden gebruikers; de kans om een goed werkend exemplaar te krijgen is waarschijnlijk ongeveer 50:50).
45 mm Hartblei PCS: een shift-lens, gebaseerd op de 45 mm Mir, maar waarbij de gebreken door kwaliteitscontrole zijn verholpen – voor zover heel bruikbaar, vertoont echter tonvormige vervorming; bij volledig gebruik van het 6x6-vierkant zou ik echter maximaal zo'n 6-8 mm verschuiven.
50 mm Flektogon MC: een geweldige groothoek, super hoge scherpte, maar helaas zwaar, en vereist dure 86 of 95 mm filters (maar dat is bij bijna alle MF-groothoeken zo...).
65 mm Mir: goede, lichte groothoek, leuk voor groepsfoto's.
80 mm Volna (oudere versie van de Arsat): licht gedimd weliswaar zeer scherp en contrastrijk, maar met een onaangenaam gekarteld bokeh, erg storend.
80 mm Biometar (Zebra): iets minder contrastrijk dan de Volna, maar daar staat een acceptabel bokeh tegenover.
120 mm Biometar (Zebra): hier geldt hetzelfde als voor de 80 mm BM.
180 mm Sonnar: alleen al vanwege deze lens is de aankoop van een P6 of K60 de moeite waard – waarschijnlijk een van de beste MF-portretlenzen aller tijden; FANTASTISCH bokeh, zacht en vloeiend, met de nadruk volledig op het scherpgestelde motief, je moet het gezien hebben om het te geloven!!! Daarbij al bij grote diafragma's zeer scherp en met een goede resolutie!
250 mm telelens: vrij compact voor een MF-telelens; scherp, maar geen erg mooie bokeh – eerlijk gezegd heb ik hem nog niet zo vaak gebruikt (ik ben meer een groothoekgebruiker).
De door Mirko genoemde adapter voor P6 op Mamiya is er nog steeds, op verzoek kan ik je bronnen noemen! Ik heb trouwens zelf net op eBay een Mamiya 645 Super gescoord, waarop ik mijn lenzen wilde blijven gebruiken – reden: ik wilde niet altijd 2 body's meeslepen tijdens het wandelen, en de 645 Super heeft verwisselbare magazijnen, kost op eBay ook niet meer dan een nieuwe gemodificeerde Kiev 88 van Arax of KievCamera (die ik echter nog steeds minder betrouwbaar vind), en bovendien zijn er in het Mamiya-systeem 35 mm groothoek- en centraal sluiterlenzen...
Eens kijken hoe de 645 in de hand ligt, misschien verkoop ik dan een van mijn P6TL's – maar de lenzen houd ik zeker!
Roman