Gast
Hallo!
Ik ben van plan mijn 6x6-kleurendia's op papier te vergroten.
Daarom heb ik een Color 3-kleurenkop voor mijn Opemus 6 gekocht.
Helaas heb ik geen handleiding voor de kleurenkop.
Kan iemand van jullie mij hier misschien bij helpen (verkrijgbaarheidsbron / kopie)?
Aangezien ik me tot nu toe alleen met zwart-witvergrotingen heb beziggehouden, weet ik niet zo goed welke chemicaliën, kleuranalysatoren enz. er nodig zijn.
Is het absoluut noodzakelijk om met ontwikkelbakken te werken, of is het verwerken in schalen eenvoudiger, aangezien ik dat al ken van de zwart-witfotografie? Is een goedkope kleuranalysator (Meosix Color) voldoende voor mij als beginner, of moet ik meteen een duurdere kopen?
Ik zou erg dankbaar zijn voor elk soort antwoord en advies!!!
Groeten, Jörg
MirkoBoeddecker
Hallo Jürgen,
Wil je echt kleurendia's afdrukken?
In dat geval is het antwoord op alle vragen: ja, en nog veel meer dan je je kunt voorstellen.
Bij kleurennegatieven is het een stuk eenvoudiger.
Daarvoor heb je 2 bakjes nodig, een Colortec Print Kit voor kamertemperatuur, een kleurster of een beetje fantasie, en je kunt aan de slag.
Instructies: die heb je niet nodig, mits het ding op je Opemus zit, licht geeft en een 6x6 mengkamer heeft.
Je hebt een boek over kleurenvergroting nodig :)
Mirko
Gast
Hallo Jän,
Het Ilfochrome-systeem levert de beste kwalitatieve kleurenafdrukken en is bovendien het meest gebruiksvriendelijk voor amateurs (temperatuurschommelingen), maar helaas ook het duurst.
Het is AANZIENLIJK eenvoudiger om afdrukken te maken van een dia dan van een negatief. Reden: de dia is veel gemakkelijker te beoordelen (helderheid en eventueel kleurzweem). Als je eenmaal vertrouwd bent geraakt met een bepaald filmtype (bijv. Ektachrome 100), is het vaak meteen mogelijk, d.w.z. zonder proefstrips en zonder analysator, om een goede afdruk te krijgen.
Informatie vind je op de homepage van www.ilford.com
Ontwikkeling in bakjes is niet mogelijk, omdat absolute duisternis vereist is. Met de trommel heb je bovendien het voordeel dat je altijd met verse chemicaliën werkt. Verder stinkt het bleekbad verschrikkelijk als het in contact komt met de ontwikkelaar. Kies dus voor de trommel.
Groeten
Ferdinand
MirkoBoeddecker
Ferdinand,
Het lukt dus toch. Gefeliciteerd en welkom terug!
Ik maakte me al zorgen...
Jän,
Ferdinand heeft gelijk – een schaal werkt niet, maar met een kleine CPA is de Ilfochrome echt heel leuk.
Het is in ieder geval het beste wat er is qua beeldkwaliteit en... ja, als de dia geen vlekjes heeft, is hij ook makkelijk te vergroten.
Groeten
Mirko
MirkoBoeddecker
Dat was ik vergeten,
ik geloof dat we nog PX30-chemicaliën en -papier in de restantenwinkel hebben (dat was een bestelling van een klant die niet is opgehaald...).
Laat het me weten als je interesse hebt.
Mirko
MirkoBoeddecker
Ach Ferdinand,
om eerlijk te zijn moeten we de leerling toch wel vertellen dat kamertemperatuur niet mogelijk is...
Het Colortec RA-4-proces werkt immers alleen in volledige duisternis, maar wel bij 18-26 graden.
Ilfochrome moet, corrigeer me als ik het mis heb, een afwijking van plus/min een kwart graad aanhouden.
Groeten
Mirko
Gast
Hallo Mirko/Jän,
Ilfochrome kan worden verwerkt bij temperaturen tussen de 20 en 30 graden. Volgens Ilford is 24 graden ideaal. Het werkt net als bij het ontwikkelen van zwart-witfilms, d.w.z. je kunt bij het begin van de verwerking de temperatuur meten en indien nodig de ontwikkeltijd (bad 1) aanpassen. De andere baden komen aan het einde, d.w.z. ze zijn niet temperatuurkritisch in die zin dat een te lange belichtingstijd geen kwaad kan (uiteraard binnen bepaalde grenzen).
Het kan zijn dat voor extreem kritische toepassingen een correctie van de kleurenfiltering bij verschillende tijden/temperaturen nodig is. Voor het overige zou ik de procedure als zeer vergevingsgezind beschouwen. Ik ben inderdaad begonnen met vergroten met CIBACHROME (zo heette het toen) – met een Opemus en inlegfilters. De foto's zien er vandaag de dag nog net zo goed uit als toen. Het was echter Kodachrome 25, zeg maar de efke 25 onder de diafilms (dat kon ik nu niet laten).
Groeten
Ferdinand
Gast
...en aangezien ik ook met een Color3-kop op een Meopta Opemus 6 werk, hier nog even de gebruiksaanwijzing (hoewel het allemaal toch al vrij duidelijk is):
Dus: de stekker van de transformator wordt aangesloten op de belichtingstimer, de stekker van de kop op de transformator, waarop ook de aan/uit-schakelaar zit;
op de kop zitten de 3 regelaars voor Y (geel), C (cyaan) en M (magenta) om kleurzweem te verwijderen, daarnaast zit een dichtheidsregelaar waarmee je het licht als het ware donkerder kunt maken (zodat de belichtingstijden niet te kort worden; helemaal rechts op de kop zit een hendel om de dimregelaar uit te schakelen (bijv. voor helderder licht om scherp te stellen); links aan de buitenkant van de kop zit een hendel om de kleurregelaars uit te schakelen (voor wit licht); de twee hendels vergeet men (oké, ik) trouwens graag weer terug te zetten na het scherpstellen, waarna men (ik) zich vreselijk ergert aan een verpest vel...
Montage op de Opemus: kleine schroefjes aan de zijkanten vastgedraaid, condensorkop naar beneden, passende mengbox op de kleurkop gestoken, erop op de Opemus, en kleine schroefjes vastgedraaid.
Roman
Gast
Hallo Mirko, Ferdinand en Roman,
Hartelijk dank voor alle informatie en tips.
Groeten,
Jü