Gast
Robert,
In het onderwerp "Wedstrijd" zei je dat ACROS je favoriete film is als het gaat om het Schwarzschild-gedrag.
Ik ben benieuwd of je misschien ooit een Efke 100 met een ACROS hebt vergeleken wat betreft het Schwarzschild-gedrag, en wat de verschillen waren.
Groeten,
Mirko
rherz
Hallo Mirko,
Helaas niet – na de resultaten van de Efke PL 100 in 4x5" was ik eigenlijk van plan om de Efke 100 als kleinformaat te proberen, totdat iemand me vertelde dat beide materialen qua resultaat (afgezien van het formaat :) ) niet met elkaar te vergelijken zijn. Als dat zo is, waarom? Zo niet, dan probeer ik hem graag eens uit – zodra ik de kans krijg om hem mee te bestellen (het loont zich immers niet om speciaal voor twee filmrolletjes een verzending te regelen!)
Met vriendelijke groeten
Robert
Gast
Hallo Robert,
De achtergrond van mijn vraag was dat de uitstekende Schwarzschild-factor van de efke te maken heeft met het feit dat het een single-layer film is. Dat geeft hem ook het voordeel qua scherpte. Voor zover ik weet is ACROS ook zo opgebouwd – corrigeer me als ik het mis heb – dus zouden beide films qua Schwarzschild-gedrag erg op elkaar moeten lijken.
Verschil tussen KB- en vlakfilms: rol- en vlakfilms worden doorgaans op dezelfde drager gegoten met extra bescherming tegen lichtvlekken onder de emulsie (dus tussen drager en emulsie) en een gematteerde achterkant.
Bij KB-films is meestal de drager zelf gekleurd om de bescherming tegen lichtvlekken te garanderen.
Daarom lijken rol- en vlakfilms doorgaans erg op elkaar en is de KB-film iets anders.
MAAR NATUURLIJK KOMT ER BIJ BEIDE BOVENAAN DEZELFDE EMULSIE OP!
Enige uitzondering die ik ken: Fortepan 400. Daar zit sinds kort in de KB Engels materiaal en bij de rolfilm originele Forte.
Dat geldt echter niet voor de Classicpan!
Hier is KB = rolfilm en beter dan de OUDE Fortepan (omdat het een nieuwe ontwikkeling is).
Groeten
Mirko
rherz
Hallo Mirko,
Ik had me ook al afgevraagd wat het verschil in eigenschappen was :) . Bij mijn volgende bestelling zal ik er een paar meebestellen.
Met vriendelijke groeten
Robert