uworischki
De afgelopen week heb ik een uiterst onaangename ervaring gehad.
Ik heb een Efke R50 (emulsienummer 110541) ontwikkeld.
Afgezien van het feit dat de film maar met moeite op de spoel kon worden gewikkeld, vertoonde hij na het drogen een neiging tot oprollen die verdomd sterk aan een kurkentrekker doet denken. De film wil maar niet vlak liggen – zelfs niet in de negatiefhoes!
Aangezien dit de eerste R50 is waarmee mij dit overkomt (ik heb van anderen soortgelijke verhalen gehoord), wil ik het even navragen.
Doet de R50 nu zijn naam als ROLL-film alle eer aan? <_< :blink: :)
Gast
Uwe,
Heb je de film al gemonteerd?
Dat gedoe met de neiging tot krullen is al eerder besproken.
Aan de films zelf is niets veranderd, maar als de luchtvochtigheid verandert, treedt het effect in meer of mindere mate op.
De efke wordt niet helemaal zo vlak als een Kodak of Ilford, maar je zou hem in ieder geval zo vlak als een Agfa moeten krijgen als je de onderstaande regels in acht neemt:
1) Gebruik beschermhoezen
2) Laat de film langzaam drogen in een ruimte met veel luchtvochtigheid. Het beste is in een douchecabine met heet water in de douchebak.
3) Knip/vergroot de film niet in ruimtes met centrale verwarming en zonder luchtbevochtiging.
Ferdinand: De neiging tot krullen is afhankelijk van de drager en staat los van het feit of het om oude, nieuwe, binnenlandse of exportfilm gaat.
De NC-emulsie (no-curling) wordt al tijdens de productie van de drager aangebracht.
Bij de selectie van de goederen hebben we alleen invloed op parameters die met de productie te maken hebben.
Groeten
Mirko van FOTOIMPEX