Kissaki
Hoi :)
?
Nu ik weer zin heb gekregen om wat met mijn analoge spiegelreflexcamera te spelen, dacht ik: waarom zou ik me niet meteen wat meer in het onderwerp verdiepen? Tot nu toe had ik het zelf ontwikkelen altijd links laten liggen, omdat ik de drempel om de benodigdheden (apparatuur/chemicaliën) aan te schaffen altijd wat hoog vond – en omdat ik niet kan scannen, zou ik de filmrolletjes toch moeten opsturen.
Maar mijn nieuwsgierigheid heeft nu de overhand gekregen en mijn startersset voor het ontwikkelen van negatieven zou onderweg moeten zijn (@Fotoimpex? ;) ).
?
Maar omdat het me ook aanspreekt om zelf afdrukken te kunnen maken, vraag ik me af hoe groot de volgende drempel nu is? Als student is het budget altijd krap en de kleine ontwikkelset was voor mijn begrippen vrij duur, dus ik reken er niet op dat ik er de komende maanden meteen mee aan de slag kan. Maar ter oriëntatie en planning: wat is er nodig en waar moet je bij tweedehands spullen rekening mee houden?
?
Dit alles trouwens voorlopig voor KB. Ik zou ook heel graag eens middenformaat fotograferen en ontwikkelen, maar de aanschaf daarvan staat nog verder op de planning.
?
Alvast bedankt voor jullie input :)
?
*edit*
Oh ja, met hoeveel ruimte moet je ongeveer rekenen? Vooral voor de vergroter, want die is waarschijnlijk het moeilijkst "onder te brengen".
Franco
Het beste is dat je (misschien hier op het forum) iemand zoekt die je laat zien hoe je moet vergroten. Het is makkelijker dan het in eerste instantie lijkt om de eerste presentabele resultaten te behalen. Wat de laboratoriumtechniek betreft, moet je je concentreren op de belangrijke zaken. Op de vergrotingslens en een goede afscherming moet je niet bezuinigen. Wat fotopapier betreft, zijn moderne PE-multikontrastpapieren een goede keuze.
Er is altijd wel een plekje te vinden, boven het bad of de douche kun je je fotobakken neerzetten en, afhankelijk van de grootte van de badkamer, ook de vergroter opstellen. Als je wat moeite doet, kun je je fotolab zo inrichten dat het in minder dan een half uur volledig gebruiksklaar is of weer opgeborgen kan worden. Mijn vergroter staat bijvoorbeeld in de berging en de gang, en de badkamer wordt verduisterd tijdens het fotowerk.
?
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
?
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
?
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
?
?
?
Gebruik bij fotochemie in ieder geval eerst beproefde spullen, geen esoterische wondermiddeltjes
?
Op eBay wordt een groot aantal complete laboratoriumuitrustingen voor weinig geld verkocht.
?
Groeten, Thorsten
jonny
Voor een honderdje zou je een complete tweedehands beginnersuitrusting voor een positieflaboratorium moeten kunnen samenstellen. Maar voordat je aan de aanschaf van apparatuur zoals een vergroter enz. denkt, moet je eerst de ruimtelijke situatie in kaart brengen.
Als je ons laat weten welke ruimte je op het oog hebt voor het vergroten/maken van afdrukken, kunnen we je zeker een paar tips geven over de inrichting en de benodigde apparatuur.
€
Als je in een grotere stad woont, is er misschien ook de mogelijkheid om in het begin gebruik te maken van een openbare donkere kamer (van verenigingen, instellingen enz.) of een relevante cursus te volgen. Op
http://www.localdarkroom.com kun je kijken of er zoiets in jouw omgeving is. De database is natuurlijk niet volledig, dus ga in ieder geval ook ter plaatse rondkijken en rondvragen.
wosis123
Waar woon je eigenlijk?
Ik zit in Ludwigshafen/Rheinland-Pfalz bij een fotoclub met een eigen donkerkamer; we geven ook cursussen in samenwerking met de volksuniversiteit. Als je interesse hebt en/of in de buurt woont, laat dan even van je horen.
?
Hendrik
Kissaki
Ik woon in Lüneburg, vlakbij Hamburg. Ik heb de universiteiten in de stad al eens aangeschreven (ik studeer in Hamburg) om te vragen of ik gebruik mag maken van hun donkere kamers, maar tot nu toe heb ik nog geen antwoord gekregen.
€
Ik zou mijn gang gebruiken voor het donker ontwikkelen, omdat die geen ramen heeft en de deuren vrij eenvoudig lichtdicht gemaakt kunnen worden met twee of drie zwarte zakken. Het drogen zou dan waarschijnlijk in de badkamer ernaast gebeuren.
Als werkblad heb ik alleen een diepe kast, vandaar de vraag naar de afmetingen; ik weet niet zeker of er wel genoeg ruimte is voor een vergroter. De bakjes zou ik in het uiterste geval links en rechts op de schoenenkast/wasmand kunnen zetten.
€
Is de chemische temperatuur voor de afdrukken net zo belangrijk als voor de ontwikkeling? Beide ruimtes hebben geen verwarming. Voor de negatieven had ik nu een verwarmingsstaaf voor aquaria meebesteld, zodat ik de mengsels in een waterbad op temperatuur kan brengen, maar of dat voor fotobakken ook werkt, weet ik niet.
wosis123
De chemische samenstelling voor afdrukken is op dat vlak niet zo kritisch; ik zou zeggen dat alles tussen de 18 en 22 graden prima is. Als het kouder wordt, moet je volgens de handleiding van de ontwikkelaar de belichtingstijd verlengen.
Urnes
Voor het ontwikkelen van negatieven heb je echter geen aquariumverwarming nodig. Het volstaat om de ontwikkelaar in een waterbad (warm kraanwater is voldoende) op 20 graden te brengen. Het stopbad en het fixeerbad mogen daar niet meer dan 3 of 4 graden van afwijken. Je kunt dan werken terwijl de temperatuur daalt.
Voor positief kun je het ook zo doen. Voor lange sessies kun je dan de verwarming gebruiken, maar ook weer in een waterbad, dus schaal in schaal.
Groeten, Sven.
Kissaki
Mijn starterset voor het zelf ontwikkelen is inmiddels aangekomen en voelt zich prima thuis in zijn nieuwe omgeving. Mijn eerste zwart-witfilm (de eerste die ik zelf ga ontwikkelen) is ook bijna volgeschoten en nu vraag ik me af: hoe haal ik de film uiteindelijk het beste uit het doosje?
bernhardmangelsgmxde
Qua geld is dit haalbaar, ook voor studenten met een klein budget. Maar niet voor niets. Ik zou zeggen dat je met gemiddeld 20 € per maand al een heel eind komt; je kunt natuurlijk ook meer uitgeven, maar vooral in het begin (totdat de hardware compleet is) zou ik de eerste één à twee jaar niet op veel minder rekenen (het is mogelijk, maar juist als je er nog niet zo veel verstand van hebt, kun je bij de aankoop wel eens de plank misslaan, en soms komt daar gewoon pech bij...).
Laboratoriumapparatuur is tweedehands – vooral in vergelijking met vroegere nieuwprijzen – soms erg goedkoop te krijgen. Als je in het begin wat terughoudend bent met het papierformaat en je best doet, kunnen ook de kosten voor verbruiksartikelen heel overzichtelijk blijven. Je kunt ook twee uur in de Duka doorbrengen en daarbij slechts 5-6 vellen van 10x15 cm verwerken. Dat zou dan een euro of zo kosten, dus ook voor mensen met een laag inkomen is de factor tijd waarschijnlijk doorslaggevend. Maar als je 24x30 cm als standaardformaat neemt en/of veel afval produceert (daar zou ik in het begin ook rekening mee houden), kan het natuurlijk duurder worden. Wat papier en ontwikkelaar betreft, zou ik in ieder geval kijken of ik eerst vers materiaal kan gebruiken.
Temperatuur: Bij het positiefproces relatief onkritisch, zou in het begin proberen om op minstens 18° te komen, maar kouder wordt de woning toch niet.
Ruimte: Er zijn mensen die een donkere kamer hebben van 1 m², dus waar een wil is, is een weg, wees vindingrijk, bedenk iets en zo. Duisternis, ruimte voor een vergroter en een paar bakjes, meer is er niet nodig. Er zijn grotere en kleinere vergrooters, dat kun je uitzoeken.
Film uit het patroon halen: Daar is toch zeker wel een handleiding voor te vinden, of niet?
Morte
Je hebt een donkere zak en een kroonkurkentrekker nodig. Of je doet het in het pikkedonker in de donkere kamer. Geen rood licht!
Kissaki
Ik zou in het begin proberen om de temperatuur op minstens 18° te krijgen, maar kouder dan dat wordt het in de woning toch niet
Ik heb mijn waterbadbak eens een paar uur laten staan en de temperatuur lag daar toen rond de 15 °C.
€
Voor het uit het patroon halen heb ik tot nu toe instructies gezien met dubbelzijdige plakband, gewoon water en allerlei sleutels. Ik was eigenlijk benieuwd wat jullie zouden aanraden. Gewoon een schroevendraaier erop en stevig drukken?
€
Wat de verbruiksartikelen betreft: ik ben niet iemand die ontzettend veel foto's maakt. Gemiddeld maak ik analoog misschien één filmrolletje per twee maanden, in de zomer misschien iets meer. Ik denk echter dat ik de komende tijd wel wat meer ga experimenteren :)
€
*edit*
Oké, dan probeer ik het eens met een flesopener.
Franco
Met een filmpicker haal je de filmstrook in een handomdraai uit het patroon, bij daglicht. Vervolgens wikkel je de film in het donker op de spoel en knip je deze aan het einde af.
Urnes
Als je de film bij het terugspoelen niet helemaal in het patroon trekt, heb je dit probleem helemaal niet. Je hoort duidelijk een klik wanneer de film van de spoel springt. Haal hem er dan uit en je hebt de voorfilm nog buiten het patroon. Tot het eerste beeld is het toch al 10-15 cm. Nu kun je het lipje er nog recht afscheuren, dan weet je meteen welke film onder belichting staat en welke niet. Dus voor het geval je ooit in de verlegenheid komt om meer dan één film door te halen of je thuis meerdere films hebt liggen om te ontwikkelen.
Groeten, Sven.
bernhardmangelsgmxde
Ik gebruik geen terugspoelapparaat of "Film Picker"; ik heb een of ander Chinees exemplaar dat zijn werk wel doet.
Onlangs heb ik de ontwikkelaar uit de kelder gehaald, waar het 13° was, en die na een half uurtje of zo in een bad van 18° gebruikt. In mijn kelderkamer heb ik bij 15° (of zo) de verwarmingsplaten ook nog niet aangezet. Bij mij ging het eigenlijk prima, alleen duurde het ontwikkelen iets langer, maar dat zou ik in het begin niet doen, omdat het ergens een bron van fouten is. Bij een donkere kamer in een bewoonde woning is dat normaal gesproken niet kritisch, als je geen extreme tegenstander van verwarming bent.
TR
Je kunt een 35mm-filmrolletje ook gewoon met je vingers openbuigen door ze op de plek te zetten waar de film eerder zat, uiteraard in het donker.
Kissaki
Zo, mijn eerste HP5+ ziet er op het eerste gezicht best goed uit :)
Of het er in "groot" ook nog goed uitziet, dat zullen we wel zien...
€
Maar terug naar de vergroter:
€
Zijn kleurenvergroters ook geschikt voor zwart-wit?
Kun je de vergroters voor kleinbeeld achteraf nog ombouwen naar middenformaat?
Wat voor verschil maakt het of een vergroter 1:2,8 of bijvoorbeeld 1:4,5 is? Wordt de grootte niet bepaald door de hoogte van de kolom?
Franco
Ja, je kunt kleurvergroters ook voor zwart-wit gebruiken. Je moet echter wel de juiste instellingen voor multigrade-papier vinden om optimaal van de voordelen van dit papier te kunnen profiteren.
Of je een vergroter achteraf kunt ombouwen, hangt af van de vergroter. Soms heb je een andere condensor of een vergelijkbare lichtbron nodig. Ook heb je een geschikt objectief nodig.
Bedoel je met 1:2,8 het diafragma op het objectief? Dat staat los van de vergroting. Meestal zijn de objectieven die voor kleinbeeld worden gebruikt iets lichtsterker, maar dat levert geen kwaliteitsvoordeel op. De vergroting wordt natuurlijk via de kolom ingesteld, maar objectieven voor middenformaat hebben een andere brandpuntsafstand dan vergrotingsobjectieven voor kleinbeeld. Bij middenformaatvergrotingen heb je daarom een andere hoogte op de vergroter, en de afbeeldingsschaal is ook anders, uitgaande van een gelijkblijvend papierformaat.
Wolf_XL
...ik zou je vooral aanraden om gewoon eens een goed boek over dit onderwerp aan te schaffen en je de basisprincipes rustig eigen te maken. Je huidige aanpak neigt meer naar "trial and error" en je loopt daarbij het risico dat je op een gegeven moment heel snel je motivatie verliest. Bovendien bespaar je met een gerichte aanpak een hoop tijd en materiaal...
Kissaki
Je huidige aanpak neigt meer naar "trial and error"
Precies zo :)
Kunnen jullie daar een goede aanbeveling voor doen?
TR
Voor beginners is er sinds enige tijd
een nieuw boek verkrijgbaar.
Als je later meer wilt doen dan alleen kopieën maken van het negatief, kun je ook eens een kijkje nemen bij
mijn boekpresentatie. :spudnikwaving: