vlinck
Hallo allemaal,
ik ben op zoek naar een (goedkope) manier om grote ramen snel en effectief te verduisteren. Momenteel gebruik ik vijverfolie (stinkt vreselijk) en plakband. Dat is op de lange termijn te bewerkelijk en omslachtig.
Zijn er geschiktere folies of stoffen, of andere methoden?
Er schijnt een bedrijf te zijn dat verduisteringsdoeken op maat maakt, die vervolgens met klittenband aan het raam worden bevestigd. Helaas weet ik de naam niet. Heeft iemand hier een tip?
Alvast bedankt
Volker
rherz
Hallo Volker,
als Mirko hier niets heeft (jammer :D ), kijk dan eens op www.phototec.de. Daar vind je zoiets. En bij Brenner (www.fotobrenner.de) ook.
Groeten
Robert
Gast
Hallo,
Dat gaat het beste met zwarte PE-folie en zelfklevende klittenband. PE-folie is meestal niet verkrijgbaar in bouwmarkten; je kunt het beste in de "Gele Pagina's" onder 'folies' zoeken. Een vierkante meter kost tussen de 0,8 en 1,2 euro. Hiermee wordt elk raam lichtdicht. Snijd de folie op maat en bevestig deze met klittenband aan het raamkozijn. Het beste is om er twee te maken: één die precies op het raam past en een tweede die iets groter is, zodat deze als een gordijn het hele raam bedekt.
Groeten
Heinz
Gast
Ik heb in de bouwmarkt gewoon platen van geperst karton op maat laten snijden, die elk 4 cm buiten de ramen uitsteken. Die worden vervolgens met zwarte klittenband op de raamkozijnen geplakt. Daaroverheen nog een rolgordijn voor het geval dat, maar dat heb je eigenlijk niet nodig, en dan is het helemaal afgedicht. Het kost bijna niets, elke bouwmarkt snijdt het op maat, alleen de klittenband is iets duurder. Maar in ruil daarvoor geen gedoe met folie, maar puur plug-and-play :angry:
Gast
Hallo,
Zwarte folie is al verkrijgbaar bij bouwmarkten en tuincentra, zoek op: vijverfolie.
Groeten
Ferdinand
cfb_de
Hallo Ferdinand,
Dat klopt. Maar dat spul stinkt in het begin vreselijk. Daarom: koop het in de zomer en laat het drie dagen aan de waslijn uitluchten.
Als ik het goed heb gelezen, gebruikt Volker momenteel ook vijverfolie ;->
Betere oplossing: ga naar een stoffenwinkel naar keuze, koop zwarte stof (vraag me niet hoe dat spul heet, gewoon de binnenhoes van een wisselzak) en naai die in drie lagen. Naai er klittenband op, klaar. Zo maak ik mijn badkamerdeur dicht als ik overdag films opneem en de wisselzak niet wil gebruiken. Als alternatief is silofolie van de boer, dubbelgevouwen, ook prima.
Met vriendelijke groeten,
Franz (met een badkamer zonder ramen :-)))
Gast
Hallo Franz,
Dat kan ik niet bevestigen. Misschien zijn er verschillende soorten, geen idee.
De stof die je bedoelt, heet – geloof ik – verduisteringsstof. Grappige naam, hè?
Groeten
Ferdinand
MirkoBoeddecker
Als het er niet weer af hoeft, is dat DCFIX-spul echt top. Omas gebruiken het meestal om hun mooie massief houten keukentafel een ‘modern’ tintje te geven. Je kunt het in elke bouwmarkt per rol kopen voor 1,50 en het heeft een klevende laag aan de achterkant. Superdicht. Ruikt ook niet.
Onze verduisteringsfolie kan weliswaar gemakkelijk weer worden verwijderd, maar is niet 100% lichtdicht voor films om 12 uur 's middags aan de zuidkant – werkt daarentegen bij het ontwikkelen van foto's als een bruine lamp.
Bovendien is het voor dit doel (de starter van dit bericht vroeg om veel grote raampartijen – toch??) eigenlijk te duur.
Het spul is helaas al erg duur in de inkoop en kost bovendien enorme verzendkosten (volume). Maar voor een raam in de keuken is het de moeite waard. Juist omdat het zo gemakkelijk loskomt en helemaal geen resten achterlaat (lijmranden aan de klittenbanden enz.).
Ik heb ooit een luxe variant gezien bij een fotograaf in Kreuzberg. Hij had in zijn studio Auto Poles staan (die dingen die je tussen het plafond en de vloer klemt en waaraan het achtergrondkarton wordt bevestigd) en had van hout een afstandhouder gemaakt met aan het uiteinde een spaanplaat met zwarte stof erop. De autostangen werden gewoon voor het raam geplaatst – vastgeklemd en klaar was Kees. Dat werkt natuurlijk alleen als de autostangen ook een tweede leven krijgen – anders wordt het waarschijnlijk te duur.
Mirko
MirkoBoeddecker
...dat was ik vergeten: de superclamps hebben aan de achterkant een DIN-schroefdraad van 8 mm. Daar kun je zo’n constructie aan vastschroeven en in een handomdraai aan de Auto Pole vastklikken.
Gast
Hallo,
Ik ben nog steeds fan van plastic folie. Omdat het stinkt, leg ik het gewoon van buitenaf op het open raam en sluit ik het vervolgens zo dat de folie in het kozijn klem komt te zitten. Dat werkt na twee verhuizingen met dezelfde folie nog steeds prima, omdat de afmetingen van de ramen niet wezenlijk verschillen.
Groeten
Stefan
Gast
Hallo,
Een zekere Benno Wundshammer heeft in het nieuwe fotoboek van Knaur zelfs eens voorgesteld om het raam met zwarte verf te schilderen. Is dat niet nog beter dan zelfklevende folie?
Of de ramen dichtmetselen, dat is mijn voorstel!
Maar even serieus: vijverfolie is echt een goed idee, maar dan wel in het zwart en niet het dunste type.
Groeten
Werner
vlinck
Hallo Volker,
als Mirko hier niets heeft (wat een puinhoop B) ), kijk dan eens op www.phototec.de. Daar vind je zoiets. En bij Brenner (www.fotobrenner.de) ook.
Groeten
Robert
Hallo Robert,
het is nu al (heel) lang geleden :lol: , maar hierbij mijn dank aan jou en de anderen voor de hulp. Ik heb bij Phototec een geweldige verduistering op maat gekregen, die met klittenband wordt bevestigd (d.w.z. dat het tegenstuk van het klittenband op het raam- of deurkozijn moet worden geplakt; verkrijgbaar in zwart en wit. Het kost natuurlijk iets meer dan folie enz. Nauwelijks had ik de doeken (zwart, eenzijdig gecoat), of ik moest plotseling verhuizen, waarna de afmetingen natuurlijk niet meer klopten. Maar Phototec heeft op basis van mijn gegevens een nieuwe verduistering op maat gemaakt van de oude. Ik heb van tevoren direct met Peter Löfler gebeld om de zaak te verduidelijken. Dat is goed verlopen.
(Vijverfolie was voor mij op de lange termijn gewoon geen optie, omdat mijn donkere kamer tegelijkertijd ook mijn woonruimte was. En de stank was tijdens en na het werk ondraaglijk).
Helaas kom ik de laatste jaren niet veel meer toe aan donkere kamerwerk. Dat wordt de komende jaren met wat meer rust op het werk en in het gezin zeker weer beter :) .
Hartelijke groeten
Volker
StefanCaspari
Hallo Volker!
Ik gebruik zwarte molton voor de studio en het laboratorium.
Die is verkrijgbaar bij Kottenhahn.
Neem eens een kijkje op mijn website, waar je het per meter kunt kopen.
Je kunt klittenband in het raamkozijn en rondom de molton aanbrengen, dan is het ook lichtdicht.
Hartelijke groeten: Stefan
bohermann
Ik heb zeer goede ervaringen met het volgende systeem:
1) Je koopt een rol deurafdichtingsrubber bij de bouwmarkt (bijvoorbeeld van het merk Fix-o-Moll). Niet het schuimrubber, maar zo’n grijs, zelfklevend profiel, en plakt dit vanaf de binnenkant op het kozijn, op een afstand van 2 mm van de ruit. Linksboven en rechts. Laat aan de onderkant van het kozijn ongeveer 3 cm vrij, de rest wordt vlak tegen het kozijn aangebracht.
2) Knip uit zwart, zwaar knutselkarton, verkrijgbaar in de kantoorboekhandel, een stuk uit dat precies overeenkomt met het glasoppervlak.
3) Schuif dit nu van onderaf tussen de ruit en het rubberprofiel, open eventueel het raam daarbij.
4) Voilà, het raam is met deze labyrintafdichting lichtdicht. De profielrubber kan je daarna gewoon losmaken. Het valt nauwelijks op.
Groeten
Harald