carstens
Ik heb net in de Impex-catalogus gelezen dat Classic Polykalt-papier niet met Agfa NEUTOL mag worden ontwikkeld. Mijn probleem is dat ik bijna uitsluitend NEUTOL gebruik. Wat zijn dat voor verschijnselen waarover wordt gesproken? Kan iemand hier meer over vertellen? Ik heb zoiets nog nooit gezien.
Gast
Classic Polykaltton-papier mag niet worden ontwikkeld met Agfa NEUTOL
. Ik ken namelijk fotografen die uitsluitend met deze combinatie werken omdat ze daarmee de beste resultaten behalen............Polykaltton is Forte Polygrade-papier en hier in Nederland wordt voor het Forte-papier Agfa NEUTOL- of Amaloco AM3003-ontwikkelaar aanbevolen; op verschillende (fotografie)websites wordt ook alleen maar lovend over deze combinatie geschreven!!!
Gast
NEUTOL bevat de laatste tijd blijkbaar een lager gehalte aan actieve stoffen.
Mogelijk om milieuredenen. Papiersoorten die geen opgeslagen ontwikkelaarstoffen bevatten, kunnen dit probleem verhelpen.
We hebben in ieder geval inmiddels zo'n 10 klachten ontvangen over streepvorming en ALLE klanten gebruikten de combinatie Polykaltton en NEUTOL.
We hebben dit niet wetenschappelijk geanalyseerd, maar al deze ingezonden papiermonsters zagen er in de N113 prachtig uit – zonder strepen.
Er is iets mis met NEUTOL en Polykaltton, maar we weten nog niet wat.
Groeten,
Mirko