poxatl
Hallo!
Ik heb net twee ILFORD XP2-films opgehaald bij de fotowinkel (waar ze zijn ontwikkeld) en gemerkt dat ze een paarse kleurzweem hebben gekregen. Zodra ik mijn pakket van FOTOIMPEX ontvang, ga
ik meteen aan de slag met de eerste afdrukken. (Absolute beginner!)
Mijn vraag: stoort de kleurzweem in het negatief bij het multigradesysteem of maakt dat niet uit? Zo ja, kun je de kleurzweem op de een of andere manier wegkrijgen?
Groeten uit Salzburg!
Peter
Gast
Hoi Peter,
ja, het kan zijn dat je problemen krijgt.
De chromogene films zijn ontwikkeld om zwart-wit volledig door het ontwikkelingsproces te halen en daarna op kleurenpapier af te drukken.
Daarom is de film ook zo ontzettend tolerant. Zodat hij op kleurenpapier zonder gradatiecontrole kan worden afgedrukt zonder er belabberd uit te zien.
Dat heeft echter ook voordelen. Hij is echt makkelijk in de omgang en flexibel. Als het met de Multigrade niet lukt, kun je Gradation Spezial of Normal gebruiken. De XP2 "zit" bijna altijd goed.
Nee, de kleurzweem krijg je er niet af. Het is nu eenmaal een kleurenfilm en geen zwart-witfilm:
Groeten
Mirko
Gast
Bedankt!
Ik dacht dat het voor het begin niet slecht was om de negatieven uit het lab te halen en ze niet zelf te ontwikkelen (gestandaardiseerd proces; geen bron van fouten van mijn kant; het is al genoeg als ik er bij het vergroten een puinhoop van maak).
Het was waarschijnlijk geen geweldig idee, maar mijn XP2's zijn toch al op en vanaf nu gebruik ik "echte" zwart-witfilms.
Peter
Gast
Hallo Peter,
Ik heb mijn eerste zwart-witfoto’s ook op XP2 gemaakt. Zoals Mirko al
zei, zagen ze er bij mij allemaal goed uit met gradatie 3. Ik heb gisteren ook
een afdruk op Multigrade IV gemaakt, die zag er ook nog mooi uit.
Groeten, Benjamin