Hallo,
Ik ben Vlaams en begrijp redelijk wat Duits, maar ik kan het niet schrijven. Excuses dus voor dit bericht in het Engels, maar je mag gerust in het Duits antwoorden, geen probleem
Mijn favoriete film in de studio (flitslicht) is de EFKE KB25. Ik gebruik hem op 25 ASA.
Ik heb een goede manier gevonden om hem te ontwikkelen met A49: kleine tank (300 mm), 1 film 1+2 - 8 min. 45 sec.
De eerste minuut continu roeren, daarna 3 sec./30 sec.
Toen hoorde ik dat de film een stuk scherper is in Tetenal Neofin Blau.
Ik heb deze ontwikkelaar getest en kreeg acceptabele negatieven in een kleine tank (500 ml) – 1 film – 15 ml product in een totale oplossing van 500 ml – 6 min. 15 sec. – 1 x 3 sec. roeren per minuut
Het resultaat in Neofin Blau is inderdaad scherper, maar het ziet er nogal lelijk uit. De grijstinten zijn niet mooi en er is iets kunstmatigs aan. Vooral bij modelfotografie heb je een probleem met deze extreme "contour"-scherpte: de "foutjes" in de huid worden erg zichtbaar.
Ik heb nooit een voorweekbeurt in water gebruikt voor de KB25 (waterbad van 1 minuut voordat ik met het ontwikkelen begin).
Kan dat er iets mee te maken hebben???
Als je een waterbad gebruikt, hoe beïnvloedt dat dan je ontwikkeltijden??
Ik hoop dat ik van iemand een antwoord krijg.
Ik wil ook de jongens van FOTOIMPEX bedanken – fijn om te weten dat er in dit "digitale" tijdperk nog meer donkerekamerfreaks zijn.
Met vriendelijke groeten
Robert Van Brustum
Artistieke fotografie door Robert Van Brustum