Gast
Hallo
Ik heb jullie catalogus helemaal doorgenomen en mijn hoofd tolt van alle informatie.
Ik ben niet bepaald een beginner, maar heb jarenlang niets gedaan; nu wil ik beetje bij beetje mijn foto’s zelf gaan ontwikkelen, vooral zwart-wit.
Ik heb een voordelige allround combinatie van film en ontwikkelaar nodig om te kunnen experimenteren. Ik heb geen speciale wensen wat betreft extreme eigenschappen. Normale korrel, goede grijsweergave, gebruiksvriendelijk en voordelig zijn mijn criteria.
Als film heb ik mijn oog laten vallen op de ClassicPan. Zowel 200 als 400. Misschien af en toe een efke 25.
Wat kan ik nu het beste als ontwikkelaar gebruiken?
Is er iets tegen de Maco LP Grain Liquid?
Ik houd niet van de poedervorm van de Calbe A49, die sterk wordt aanbevolen. Ik denk dat concentraten makkelijker te hanteren zijn.
De Classic F09 lijkt volgens de beschrijving (en het forum) de korrel te accentueren; ik sta niet per se op een zeer fijne korrel, maar de ontwikkelaar moet de korrel ook niet juist versterken.
Ik ben van plan de iets grotere verpakkingen te kopen om echt veel te kunnen fotograferen, daarom wil ik de ontwikkelaar zo universeel mogelijk kunnen gebruiken.
Oefening baart kunst :rolleyes:.
Wat zijn jullie aanbevelingen?
Gast
Hallo Chaos,
Aangezien je ons om advies hebt gevraagd, raden we je poederontwikkelaars aan, en dan met name de A49.
Voor de rest hebben we natuurlijk niets tegen LP Grain. Voor jouw doeleinden is die echter waarschijnlijk niet zo geschikt, want de poederontwikkelaar werkt niet met een fijne korrel als de F09 en die wil je ook niet.
Wat is precies je probleem met de poederoplossing?
Ik heb er 3 minuten voor nodig en dan heb ik mijn "concentraat", dat ruim een half jaar meegaat.
Als ik een film wil ontwikkelen, neem ik 100 ml, giet ik er 200 ml op temperatuur gebracht water bij en ga ik aan de slag in modus 1+2 (dubbele ontwikkeltijd).