Gast
Hallo
Ik heb jullie catalogus helemaal doorgenomen en mijn hoofd tolt van alle informatie.
Ik ben niet bepaald een beginner, maar heb jarenlang niets gedaan; nu wil ik beetje bij beetje mijn foto’s zelf gaan ontwikkelen, vooral zwart-wit.
Ik heb een voordelige allround combinatie van film en ontwikkelaar nodig om te kunnen experimenteren. Ik heb geen speciale wensen wat betreft extreme eigenschappen. Normale korrel, goede grijsweergave, gebruiksvriendelijk en voordelig zijn mijn criteria.
Als film heb ik mijn oog laten vallen op de ClassicPan. Zowel 200 als 400. Misschien af en toe een efke 25.
Wat kan ik nu het beste als ontwikkelaar gebruiken?
Is er iets tegen de Maco LP Grain Liquid?
Ik houd niet van de poedervorm van de Calbe A49, die sterk wordt aanbevolen. Ik denk dat concentraten makkelijker te hanteren zijn.
De Classic F09 lijkt volgens de beschrijving (en het forum) de korrel te accentueren; ik sta niet per se op een zeer fijne korrel, maar de ontwikkelaar moet de korrel ook niet juist versterken.
Ik ben van plan de iets grotere verpakkingen te kopen om echt veel te kunnen fotograferen, daarom wil ik de ontwikkelaar zo universeel mogelijk kunnen gebruiken.
Oefening baart kunst :rolleyes:.
Wat zijn jullie aanbevelingen?
Gast
Hallo Chaos,
Aangezien je ons om advies hebt gevraagd, raden we je poederontwikkelaars aan, en dan met name de A49.
Voor de rest hebben we natuurlijk niets tegen LP Grain. Voor jouw doeleinden is die echter waarschijnlijk niet zo geschikt, want de poederontwikkelaar werkt niet met een fijne korrel als de F09 en die wil je ook niet.
Wat is precies je probleem met de poederoplossing?
Ik heb er 3 minuten voor nodig en dan heb ik mijn "concentraat", dat ruim een half jaar meegaat.
Als ik een film wil ontwikkelen, neem ik 100 ml, giet ik er 200 ml op temperatuur gebracht water bij en ga ik aan de slag in modus 1+2 (dubbele ontwikkeltijd).
Het poeder is bovendien oneindig houdbaar (in tegenstelling tot vloeibare concentraten) – ik heb dus altijd een voorraad in huis – en bovendien is het goedkoper.
Tja, dat was mijn advies.
Nu de verkoperskant: koop LP Grain, want dat is duurder en wij verdienen meer!
Mirko
FOTOIMPEX
Gast
Hallo!
Mijn ervaringen met betrekking tot je vragen:
Als je niet per se van korrel houdt (en misschien zelfs in 35 mm fotografeert), laat de ClassicPan dan maar zitten – ik heb tot nu toe alleen de 200 als middenformaatrolfilm gebruikt, en zelfs dan is hij echt geweldig; bovendien is het basismateriaal lastig in de hand te houden (het krult, enz.) Van de goedkope films bij FOTOIMPEX vind ik de Fomapan veel milder en met een fijne korrel; ik heb de 100 en 400 al zowel in klein formaat als middenformaat gebruikt (de T200 nog niet), de 100 is nu mijn standaardfilm in deze gevoeligheidsklasse.
Wat betreft ontwikkelaars: waarom houd je niet van poederontwikkelaars? Een groot voordeel dat ze hebben, is de veel langere houdbaarheid (ook als reeds opgeloste moederoplossing) in vergelijking met vloeibare concentraten (behalve RODINAL); als je niet zo vaak ontwikkelt, kunnen vloeibare concentraten mogelijk bederven (ik heb hier met Ilfosol-S een bijzonder slechte ervaring gehad). Als je bovendien één ontwikkelaar voor alle films wilt, is ID11 een goede keuze; die levert met vrijwel elke film goede resultaten op, en het aanmaken van poederontwikkelaars is ook geen rocket science.
Gast
Bedankt voor de info.
Mijn afkeer van kruit in welke vorm dan ook komt doordat ik de gave heb om kruit ver te verspreiden :rolleyes:, soms heel ver ...
Maar ik ga het eens proberen.
Gast
Chaos,
Roman heeft trouwens gelijk. De Classic is geen film met een zeer fijne korrel. Het is gewoon een Classic met de traditionele Küng-emulsie en alle voor- en nadelen van deze oude emulsies. De voordelen zijn de "rechte curve" (zonensysteem!), de korrelclustering en het randeffect (visuele scherpte) en de harmonieuze, "realistische" grijsweergave.
Deze film is vooral aan te bevelen als vlakfilm of voor werk met het zonesysteem. Hier wegen de voordelen van dergelijke emulsies namelijk op tegen het nadeel van de relatief grove korrel.
De Foma heeft een aanzienlijk fijnere korrel en "plet" de curve, wat hem veelzijdiger maakt. Vooral bij KB-films, waar het materiaal minder reserves biedt, "zitten" de afdrukken van de Foma sneller.
Poederbereiding: LANGZAAM inroeren! Vul de mengbeker slechts voor de helft met water en dan zou het moeten werken.
Groeten
Mirko
Gast
Hallo,
Ook ik ben “weer” een beginner op het gebied van zwart-witfotografie.
Jullie zijn erg lovend over de Fomapan-film en ik vraag me af: hoe zit het met de Efke-film? Ik fotografeer bijna uitsluitend met diafilms, maar wil weer aan de slag met zwart-witfotografie.
Mijn uitrusting bestaat uit nog oude camera's, zoals de Canon AE-1, de Canon T-90 en ik heb vorig jaar de Pentacon Six aangeschaft met 2 Zeiss-lenzen (2,8/50, 2,8/80 mm) en een 2x-converter van Kiev. Ook met de Six fotografeer ik diafilms en scan ik die vervolgens deels in op de computer.
Ik heb bij familie een vergrootapparaat van Durst kunnen lenen (omdat het daar al jaren maar stond). Maar helaas is het apparaat alleen voor 35 mm. Er is wel een MF-uitrusting voor dit type, maar die is niet goedkoop.
Ik denk dat ik de rest, zoals ontwikkelingsbussen, bakjes enz., nog wel heb. Maar ik ben helemaal niet meer op de hoogte, vandaar mijn zoektocht hier op internet en daarbij kwam ik fotoimpes tegen. Ik kom trouwens uit Berlijn.
Ik heb nog tips nodig voor films, ontwikkelaars en de "algemene tips & trucs" voor het ontwikkelen/vergroten.
Bedankt.
Gast
Ik kom trouwens uit Berlijn.
Nou, dan is een bezoekje aan onze winkel zeker een aanrader! :rolleyes:
Dit soort "herintredingsgesprekken" voeren we elke dag. Dat krijgen we wel voor elkaar.
Mirko
FOTOIMPEX