rherz
Hallo,
Heeft iemand toevallig de fixeertijden voor Efke 100 en Tetenal Superfix 1 + 9 (vers aangemaakt)? Aangezien ik de film alleen als vlakfilm wil gebruiken, zou het klassieke bepalen van de fixeertijd een heel vel kosten. Je gaat er niet direct dood aan – maar als het niet hoeft... :D
Met vriendelijke groeten,
Robert
Gast
Robert,
dat kost geen EXTRA vel!
Je kunt gewoon een vel dat je normaal zou ontwikkelen als testkandidaat nemen.
Ontwikkelen......Stoppen.......Fixeer in doen en de tijd stoppen.
Na ongeveer 1 minuut kijk je gewoon hoe ver het klaringsproces al is en stop je de tijd totdat het volledig is geklaard.
Dat maal twee is de fixeertijd.
Je kunt ook gewoon 4-5 minuten fixeren.
Overfixeren is niet zo snel een probleem.
1+9 kan ik niet aanbevelen.
1+4 is beter.
Mirko
rherz
Hallo Mirko,
bedankt voor de tip.
Ik gebruik de 1 + 9-verdunning als wegwerpfixeer – tot nu toe heb ik daar geen problemen mee.
Met vriendelijke groeten,
Robert
Gast
Oké, als eenmalige fixeer werkt dat natuurlijk wel.
Maar wie sleept dan die tien liter gebruikte eenmalige fixeer, die zo’n fles Superfix oplevert, naar de afvalverwerking????
Je gaat dat toch niet zomaar weggooien...
Daarom raden we 1+4 aan.
Fixeert net zoveel films en is makkelijker mee te nemen naar de afvalverwerking :rolleyes:
Mirko
rherz
Hallo Mirko,
nee, ik gooi het niet weg... Als dat thuis uitkwam, zou ik meteen twee grote keukenmessen in mijn rug hebben en mijn laatste film ontwikkeld hebben!
Maar even serieus – mijn kleinformaatfilms produceren 250 ml fixeerafval (weggegooid) en voor de vlakfilms zal ik waarschijnlijk zo’n 300 ml nodig hebben (de aangegeven 260 ml lijkt me wat krap). Ik mag tot 30 l per halfjaar bij de afvalinzamelwagen inleveren – zonder te betalen – dat komt dus neer op ongeveer 100 ontwikkelingen. Ik zou blij zijn als ik dat zou halen ;-)
Ik moet er toch heen...
Groeten
Robert