aXL
Hoi!
Ik ben op dit forum herhaaldelijk op uitspraken gestuit dat er een bepaalde hoeveelheid RODINAL (concentraat) per film in de tank moet zitten.
Bij mijn standaardverdunning van 1+100 zit ik echter duidelijk onder alle aanbevelingen die ik heb gezien, of dat nu 15 ml per film is, 10 ml of iets anders in die orde van grootte.
Vreemd genoeg heb ik nooit problemen gehad met mijn mengsels. De laatste keer waren het 8 films (van het minder belangrijke soort) tegelijk in iets minder dan 2,4 l RODINAL 1+100. Dat komt neer op 24 ml gebruikt concentraat, dus slechts 3 ml per film! (Het filmtype: Maco UP 100+ KB, belicht als 50 ASA; belichtingstijd 18 minuten, kantelritme: één keer per 3 minuten)
Voordat ik nu een poging waag met één enkele film in een liter oplossing (om ten minste op 10 ml uit te komen), wil ik toch graag weten wat het probleem zou zijn als ik nauwelijks nog concentraat per film in de vloeistof heb. Maakt dat echt een verschil in kwaliteit?
Bij voorbaat dank,
Axel
rherz
Hallo Axel,
Het is eigenlijk heel simpel: als je onder de minimumhoeveelheid komt, kan het gebeuren dat je film alle ontwikkelaar heeft verbruikt en nog niet helemaal is ontwikkeld – dan stopt de ontwikkeling, hoe lang je de film ook nog in de vloeistof laat liggen.
Normaal gesproken moeten de fabrikanten echter een flinke veiligheidsmarge inbouwen, zodat het geheel "foolproof" is, d.w.z. dat de minimumhoeveelheden zeker ruim zijn bemeten. Een ander punt is waarschijnlijk de oxidatiebestendigheid, die bij een hogere verdunning steeds verder afneemt. Je ontwikkelaar zou al kunnen omvallen voordat hij de bus en de films ziet.
Ik hoop dat dit een beetje helpt.
Met vriendelijke groeten
Robert
Gast
Hallo!
Hoeveel ontwikkelaar er wordt verbruikt, hangt ook af van het type film (meer of minder zilver) en de belichting/het onderwerp (veel harde contrasten met veel felle lichte delen), omdat er afhankelijk daarvan meer of minder ontwikkelaar nodig is om het belichte beeldzilver te reduceren.
Daarom heeft de fabrikant natuurlijk ook een zekere zekerheid ingebouwd bij het aangeven van minimumhoeveelheden (bij RODINAL officieel 10 ml). Mensen die graag risico's nemen, kunnen daar natuurlijk iets onder blijven, maar 3 ml per film vind ik al erg aan de grens.
Te weinig ontwikkelaar uit zich waarschijnlijk in dunne en vage negatieven (maar mogelijk wel meer randscherpte door uitputting van de ontwikkelaar).
Roman
aXL
Hallo allemaal,
Ik denk dat Robert de spijker op de kop slaat. De films die ik ontwikkel, behoren tot het type met een hoog zilvergehalte (dat beweert tenminste oom Schröer van Maco, en ik heb geen reden om dat niet te geloven). Vooral de UP 25+, die ik normaal gesproken in RODINAL ontwikkel, heeft met 9 mg zilver per m² geen laag gehalte.
Van de genoemde 8 films waren er 2 die duidelijk te veel licht hebben gekregen. Het resultaat waren duidelijk overontwikkelde, extreem dichte negatieven. RODINAL is dus ook in deze sterke verdunning allesbehalve krachteloos.
Ik geloof steeds meer dat deze oeroude sop nog steeds wordt onderschat, of niet?
Tot ziens,
Axel
fotohuisrovo
Hallo Axel,
Ik verwijs naar een citaat van de heer Wolfgang Holz van Agfa:
Auteur: wolfgang holz (213.168.99.---)
Datum: 29-10-03 10:39
Aangezien ik nu al geciteerd ben, wil ik nogmaals iets zeggen over deze – zoals reeds opgemerkt – veelgestelde vraag.
Als een film wordt ontwikkeld, heeft deze een bepaalde hoeveelheid ontwikkelvloeistof nodig. Deze ontwikkelvloeistof wordt dan tijdens de verwerking verbruikt. Agfa adviseert nu een minimumhoeveelheid van 10 ml concentraat per film. Dat betekent dat je, afhankelijk van de verdunning, al op meer dan 500 ml uitkomt. Dat het 10 ml is en niet 7 of 8 of 9 ml, hangt samen met het feit dat de fabrikant niet in elk afzonderlijk geval kan weten hoe de film is belicht, dat wil zeggen hoe hoog het zwartgehalte in het negatief is. Want als er 's nachts gefotografeerd wordt, wordt er, afhankelijk van het motief, heel weinig zilverzout belicht en dus ook weinig ontwikkeld, wat op zijn beurt betekent dat er weinig ontwikkelaar wordt verbruikt.
Daarom is Agfa uitgegaan van een gemiddelde belichting en op dit gemiddelde is de 10 ml gebaseerd. Dit betekent dat het heel goed mogelijk is om met minder, bijvoorbeeld 5 ml per film, toe te komen. Met de 10 ml per film is in ieder geval gewaarborgd dat de resultaten goed en ook reproduceerbaar zijn. Wie minder concentraat wil gebruiken, kan dat natuurlijk doen, maar het is aan te raden om de resultaten vooraf te testen. En wel niet alleen "normale" negatieven, maar ook afwijkende, want anders kan het gebeuren dat de negatieven toch te vaag worden.
Met vriendelijke groeten
Wolfgang Holz
Agfa-Gevaert AG
Ik denk dat het duidelijk is wat hiermee wordt uitgelegd.
Hartelijke groeten uit Nederland, :rolleyes:
Fotohuis RoVo
www.FotohuisRoVo.nl
Robert Vonk