Gast
Hallo,
Ik heb de Fomapan 100, T200 en 400 als rolfilm eens getest met Classic F09 en Calbe A49.
In A49 1+1 13 min. elke 15 sec. 1x kantelen kloppen bij 2 DIN onder de nominale aanbeveling wel de dichtheden boven de sluier, maar de gemiddelde dichtheden waren met 0,8 te hoog en de einddichtheden in zone VIII komen in tegenstelling tot de gegevensbladen niet boven 1,1 - 1,15 uit.
Bij F09 1+40 8 min. dezelfde kanteling als A49 kom ik niet eens boven de drempelwaarde van 0,01-0,02 en de einddichtheid komt uit op 0,85-1,05.
Ik verwerk de Foma 100 met goede resultaten als vlakfilm in F09.
Wie kan mij helpen?
Thomas
Gast
Thomas,
probeer het nog eens met A49 zonder 1+1 (dus de standaardoplossing) of F09 1+20.
Over het algemeen vervaagt de Foma een beetje. Voor het zonsysteem is de Classic geschikter.
Foma is geweldig voor kleinbeeld en normaal werk, omdat door het knijpen de vergrotingen sneller kloppen en de hoge lichten al zijn getekend.
Classic 200 in PMK of ABC zou voor jou waarschijnlijk de beste keuze zijn.
Kijk ook eens op APUG.ORG.
Groeten
Mirko
Gast
Thomas,
Probeer het nog eens met A49 zonder 1+1 (dus de standaardoplossing) of F09 1+20.
Over het algemeen vervaagt de Foma de beelden enigszins. Voor het zonsysteem is de Classic geschikter.
Foma is geweldig voor kleinbeeld en normaal werk, omdat door het samendrukken de vergrotingen sneller kloppen en de hoge lichten al zijn getekend.
Groeten
Mirko
Gast
Thomas,
probeer het nog eens met A49 zonder 1+1 (dus de standaardoplossing) of F09 1+20.
Over het algemeen vervaagt de Foma een beetje. Voor het zonsysteem is de Classic geschikter.
Foma is geweldig voor kleinbeeld en normaal werk, omdat door het knijpen de vergrotingen sneller kloppen en de hoge lichten al zijn getekend.
Groeten
Mirko
Gast
Hallo Mirko,
Hartelijk dank voor je antwoord, ik had ook al aan ontwikkelen in een basisoplossing
gedacht. Bij de A49 stoort het me dat je meerdere films in één bad moet ontwikkelen.
Ik wilde eigenlijk de Classic proberen. Een medewerker van Fotoimpex raadde me eerder de Foma aan, omdat hij de Classic te steil vond, maar wat stoort me aan het zonesysteem. Nou ja, misschien heb ik mijn werk volgens het zonesysteem niet duidelijk genoeg uitgedrukt.
Maar ik ga hem nu testen en me informeren over de door jou voorgestelde ontwikkelaars.
Thomas