dpc
Hallo!
Ik heb voor het eerst met een glazen platform (het glas zit aan beide kanten) gewerkt en kreeg meteen Newtonringen op de afdrukken.
Hoe kan ik die de volgende keer – met hetzelfde platform – voorkomen? Met behulp van een föhn?
Laat eens weten hoe jullie dat aanpakken.
Gast
Hallo!
Ik had vroeger zelf een vergroter (Durst 606), waarbij ik vaak last had van Newtonringen – ik heb een klein masker in negatiefformaat uit dun karton geknipt en aan de bovenste glasplaat bevestigd, en dat hielp.
Met de F? maak je het alleen maar erger – als mijn geheugen me niet in de steek laat, bevordert droge lucht het ontstaan van Newtonringen...
Van Tetenal was er ooit zo'n anti-Newton-spray, maar daar heb ik geen praktijkervaring mee.
Roman
Gast
Wat voor soort vergroter is het eigenlijk?
Misschien zijn er wel Antinewton-glas en metalen inzetstukken voor
Mirko
Gast
De vergroter is ook een Durst. Laborator 900 of Colidap 905 – er staat van alles op het apparaat.
Ik ga eerst eens de kartonnen inleg proberen – bedankt voor de tip!
Beef
Hoi,
Ik had al die tijd hetzelfde probleem met die vlekken. Het maakte niet uit welke glascoating ik probeerde... ze gingen er nooit af :rolleyes:
Met dit kartonnen masker zijn alle problemen opgelost! Bedankt Roman! :lol:
Newtonringen zijn volledig verdwenen en de afdrukken worden fantastisch! Ik kan dit iedereen aanraden die hier hetzelfde probleem heeft!
Om te laten zien hoe het eruit ziet, voor het geval iemand hetzelfde probleem heeft... hier een foto van mijn oplossing:
[ATTACHMENT NOT FOUND]
Het karton is erg dun, glad en stijf, zoals bij een speelkaart (die zou ik gebruiken). Het glas eerst met spiritus schoongemaakt en het masker met gewone goedkope papierlijm (dun aanbrengen!) vastgeplakt. Als er iets op het masker komt -> even met spiritus bevochtigen en met de vingers wegwrijven.
Groeten
Andi