Ahoj Svene,
na to voskování jsem přišel, když jsem si jednou četl starou dobrou knihu od Croyho (Dr. Otto Croy, „Vergrößern mit allen Finessen“).
Prostě ti sem zkopíruju jeden ze svých příspěvků z jiného fóra, ušetří mi to další psaní:
Jdeme na to:
Ahoj Karle Heinzi,
díky, že píšeš o trvanlivosti! Dosud jsem měl vždycky trochu špatné svědomí, když jsem voskoval barytové fotografie (pomocí krému na boty Erdal s včelím voskem, EAN: 4 001499 010651).
Tento tip jsem – stejně jako ty – čerpal ze starého Croyova díla „Zvětšování se všemi jemnostmi“. Zde přepisuji příslušnou kapitolu (s mým komentářem v hranatých závorkách):
-->
Lakování a voskování fotografií
Mokré zvětšeniny, které uspokojí svým tónovým rozsahem a denzitou, často po zaschnutí vypadají bez života. Jsou, jak se říká, „propadlé“. Tohoto jevu se vyhnou pouze papíry s vysokým leskem, zatímco hluboce matné papíry se propadají nejvíce.
Pokud povrchu dodatečně dodáme lesk, do určité míry se obnoví brilance nového obrazu. Toho lze dosáhnout voskováním nebo lakováním obrazů.
Pro voskování se obraz natře takzvaným „ceratem“, voskovou pastou, která pro dosažení zvláštního lesku obsahuje „lesklou pryskyřici“.
Cerat:
Bílý vosk: 100 g
Terpentýn (čistý): 100 g
Dammarová pryskyřice (nebo syntetická pryskyřice, např. maleinová pryskyřice): 4 g
[K damarové pryskyřici:
http://www.umweltlexikon-online.de/fp/arch.../Dammarharz.php
]
(Vosk a terpentýn se nejprve roztaví ve vodní lázni, dokud nevznikne homogenní kapalina, ve které se poté rozpustí damarová pryskyřice.)
Po vychladnutí zůstane pasta, z níž se trochu nanese na flanelový hadřík a tím se obrázky otírají, dokud nezískají slabý lesk. Nerovnosti povrchu, které pocházejí z retušovací barvy nebo ze škrábání, při tom většinou zmizí a obrázek se stane brilantnějším a plastičtějším.