william5
Na het ontwikkelen van een Efke 100-rolfilm merkte ik dat er via het kijkvenster van het magazijn (voor het beeldnummer) licht moet zijn binnengedrongen. En wel dwars door het papier heen.
Ik heb het papier vervolgens voor een halogeenlamp gehouden en er was duidelijk een doorschijnend effect te zien. Het betreft een film met batchnummer 310580, houdbaar tot 9/2006. Ter vergelijking: het dekpapier van een Efke 50 liet absoluut geen licht door.
Gast
William,
Ik heb vandaag vijf efke-films vergeleken. Ze zijn allemaal even “lichtondoorlatend”.
Ook de genoemde emulsie zat erbij.
Alleen een 127-rolfilm uit 1998, die we nog ergens hadden liggen, was iets donkerder.
Daarom ben ik benieuwd welke emulsie van de efke 50 donkerder papier zou moeten hebben.
Ik vrees echter dat efke weer zal zeggen dat het papier is zoals het is – voldoet aan de ISO-normen enzovoort – en dat iedereen dus zelf maar moet uitzoeken hoe hij ermee omgaat.
Op dit moment zou ik persoonlijk aanraden om de film alleen met automatische camera's te gebruiken of het rode venster af te plakken en het alleen kort in de schaduw te openen voor transport.
Dit zijn allemaal zaken die ons ertoe hebben bewogen om in de toekomst alleen nog grondstoffen bij efke in te kopen (deze prachtige emulsie kan verder niemand zo maken) en de volledige verwerking onder het nieuwe merk ADOX in een betrouwbaarder fabriek te laten uitvoeren.
Zie hiervoor de ADOX-thread verderop in het forum.
Mirko
FOTOIMPEX
Gast
Ik heb hetzelfde probleem.
Zowel bij de 100 als bij de 25.
De 9 en de 11 zijn daar zichtbaar.
Ik kan het helaas niet scannen om het te laten zien.
Valt dit niet onder de garantie?
william5
Hallo Mirko,
Ik kan helaas niet zeggen welke emulsie de Efke 50 heeft, omdat ik de buitenverpakking niet meer heb. En aan de banderol op het betreffende papiertje is dat toch niet te zien? Ik weet niet of dit helpt: ik heb hem rond oktober/november rechtstreeks bij jullie in de winkel gekocht.
Met vriendelijke groeten, Jens
Gast
Frank, Jens,
efke heeft hierover nog niets gezegd.
We moeten even afwachten wat ze antwoorden.
Er is vast wel een of andere ISO-norm die bepaalt hoe lichtdicht zo’n beschermfolie moet zijn.
Als de waarden daaronder liggen, zou dat een garantiegeval zijn.
Ik zou zeggen: plak het venster eerst af.
Aangezien alle films die we hebben getest hetzelfde zijn, kan ik jullie helaas niets anders aanbieden.
Jullie kunnen natuurlijk ongebruikte films ruilen, maar dan kunnen jullie ook geen efke meer gebruiken en dat zou toch zonde zijn.
De meeste camera's hebben tegenwoordig geen rood venster en dan werkt het prima.
Groeten
Mirko
Gast
Hallo, geschokte EFKE-gebruikers,
Lichtlekkage bij rode vensters is niets nieuws. Misschien nieuw bij EFKE, maar bij de hier erg gevoelige Ilford HP5 en XP2 ken ik dit fenomeen al lang. Ik gebruik een ADOX Sport 6x9, waarbij het venstertje een schuifje heeft dat alleen tijdens het transport wordt geopend. Vooral bij fel zonlicht is het filmtransport al voldoende om een lelijk lichtsluier in de buurt van het venster te veroorzaken.
De films van tegenwoordig zijn zeer ver in het rode spectrum, deels zelfs tot in het beginnende nabije infraroodgebied, gevoelig gemaakt. En papier is over het algemeen niet volledig lichtdicht. Wie hier gevoelige films wil gebruiken, moet venstertjes zonder schuifje dus sowieso afplakken.
@Mirko: Als het jullie lukt om voor de ADOX-rolfilms een dun en ECHT lichtdicht beschermpapier te vinden, dan zou dat eens een echte innovatie met gebruikswaarde zijn. Daarbij nog meteen een wens voor de opdruk: ZWART op WIT, als ik zo vrij mag zijn. Het van Ilford bekende subtiele grijs van de opdruk is mede de oorzaak van het kwaad – je staart zo lang en gespannen in het venstertje en vervoert het zo voorzichtig dat het invallende licht heeeel veel tijd heeft om zich door de papiervezels te wurmen. Dus geen grijs, geen wit op zwart of soortgelijke poespas!
Met vriendelijke groet,
LS
Gast
Lennart,
onze belettering is altijd al vetgedrukt zwart op wit geweest ;-)
Mirko