tskemper
Hallo allemaal!
Ik heb gisteren geprobeerd een Fomapan R 100 dubbele Super 8-film te ontwikkelen in de Jobo-ontwikkeltank, maar dat ging helaas een beetje mis.
De tank heeft een inhoud van slechts 15 meter film en ik heb er 10 meter in gespoolt. Volgens de handleiding had ik daarvoor eigenlijk maar 300 ml ontwikkelvloeistof nodig. Maar om de film volledig met de vloeistof te bedekken, heb ik een hele liter nodig. Als ik nu telkens een liter aanmaak, kan ik 40 meter DS-8-film ontwikkelen. Maar wat als ik er maar één heb gehad tijdens de belichting en alleen die nodig heb? Is er een manier om de vloeistoffen te verdunnen, zodat ik niet alle concentraten hoef te verbruiken? Of moet ik altijd meteen 4 films achter elkaar ontwikkelen en de vloeistoffen meerdere keren gebruiken?
Gast
Eh, even een domme vraag.
In welke Jobo-tank heb je 10 meter film opgewonden???
En waarom heb je een liter chemicaliën nodig?
Je hebt de film toch niet zomaar in het blikje gestopt.......
Mirko
Gast
Ik heb natuurlijk een Jobo-tank gebruikt voor Super-8-, Double-8- en 16mm-films. Dat gaat allemaal prima. Maar om ervoor te zorgen dat de ontwikkelvloeistof de hele film bedekt, heb ik 1 liter vloeistof nodig.
En dat zou zonde zijn...
Met vriendelijke groeten
Thomas Kemper
Gast
Hm, zo’n tank van Jobo heb ik nog nooit gezien, vandaar mijn domme vraag. Het moet een ouder model zijn.
Maar in principe is er geen oplossing voor je probleem.
Het proces is al lastig genoeg, vooral wat betreft de oxidatiebereidheid van het bleekbad.
Als je nu nog verder verdunt, begeef je je op zeer glad ijs.
Bovendien zouden alle tijden aangepast moeten worden.
Ik kan je echt alleen maar aanraden om 4 films tegelijk te ontwikkelen.
Mirko