Gast
Binnenkort moet ik waarschijnlijk mijn donkere kamer in mijn appartement inrichten. Aangezien de keuken en de badkamer niet geschikt zijn, blijft eigenlijk alleen de slaapkamer over als alternatief (daar kan ik natuurlijk niet spoelen, dat is duidelijk).
Ik vind het echter al niet prettig als mijn kleren na een sessie in het lab naar fixeervloeistof stinken... Bovendien maak ik me zorgen om mijn kwetsbare gezondheid.
Wat vinden jullie, die in dezelfde situatie zitten of hebben gezeten, of verstand hebben van fotochemie, hiervan? Kan het als je na het kopieeren altijd goed lucht en bakjes en chemicaliën ergens anders bewaart, of moeten woonruimtes hiervoor taboe zijn?
(Ik bedoel in principe ontwikkelaar en fixeer – toner speelt in mijn overwegingen voorlopig geen rol.)
Urnes
Hallo,
Eerlijk gezegd zou ik in ieder geval de voorkeur geven aan de badkamer of de keuken, al was het maar vanwege mogelijke ongelukjes met ontwikkelaar of fixeer. Misschien is er ook nog een kelderruimte beschikbaar die je kunt gebruiken.
Zo niet, neem dan eens contact op met de plaatselijke volksuniversiteit of school, om te vragen of ze een laboratorium hebben waar je af en toe terecht kunt. Ik heb me zo een tijdje staande gehouden, vooral omdat de apparatuur bij de volksuniversiteit van topkwaliteit was en je er tot laat in de nacht met aardige mensen kon werken.
Groeten, Sven.
Gast
Hallo!
Ik woon in een woongroep, heb maar één kamer helemaal voor mezelf, en daar staat ook de droogkast – en wel onder het hoogslaperbed! Dat is helemaal geen probleem, want SW-Chemie stinkt echt niet zo erg; dat kleding naar fixeermiddel ruikt, is mij nog nooit overkomen – wat voor merk gebruik jij eigenlijk?
Af en toe luchten kan natuurlijk geen kwaad – zelfs als je geen droogruimte hebt... ;-)
Om te tonen (als het dan echt stinkt) ga ik liever naar een voorruimte – daar heb ik meer (dag)licht, ben ik dichter bij stromend water (badkamer) en kan ik beter luchten (balkondeur open!).
Roman
Urnes
Hallo Roman,
Ik gebruik meestal de Hypam van Iford. En in mijn kelder sluit ik de ruimte meestal behoorlijk goed af. Ik moet echter ook zeggen dat ik vrij groot ben en dat het kelderplafond vrij laag is. Bovendien zijn de ramen natuurlijk ook afgeplakt, waardoor de ventilatie al met al vrij slecht is. Ik heb gewoon echt het probleem dat ik altijd met de chemicaliën knoei, omdat de grote bakken van 40x50 zo onhandig zijn. In mijn slaapkamer wilde ik zoiets nu niet echt doen. Maar ik denk dat als je gewend bent om netjes te werken en het een grote ruimte is, het wel goed komt. Oké, ik geef toe, het is nog altijd beter dan helemaal geen afdruk te gebruiken :D
Ik weet echter ook niet hoe goed of slecht hydrochinon wordt afgebroken. Dat is natuurlijk niet zo gezond.
Groeten, Sven.
MirkoHaesslich
Hallo!
Ik denk niet dat de slaapkamer de juiste ruimte is. Alleen al het stof dat daar rondzweeft – daar word je niet echt blij van! Dat heb ik ook al meegemaakt! NOOIT MEER!
Ook tapijt, zelfs als je gewend bent om heel netjes te werken, levert alleen maar gedoe op!
Als het enigszins mogelijk is, zou ik de voorkeur geven aan de keuken of, nog beter, de badkamer.
Maar het ruimteprobleem kent iedereen! Hier in Berlijn is er een goedkope huurstudio van FOTOIMPEX :D ! Maar helaas zijn zulke plekken vrij zeldzaam!
Groeten
Mirko Hülich
dpc
Bedankt voor jullie meningen! Als iemand nog andere aspecten wil aanhalen, aarzel dan niet om die toe te voegen!
Overigens: de fixeer die ik zo vreselijk vind, is Kodak Max-Fix.
StefanHeymann
Ik ontwikkel in mijn werkkamer, dat gaat best goed. Ik probeer netjes te werken en niets te morsen. Het spoelen doe ik in het bad; om het daarheen te brengen gebruik ik telkens een vierde bakje.
Ontwikkelaar: Eukobrom
Stopbad: 2 eetlepels citroenzuurpoeder uit de drogisterij op een liter water (stinkt niet zo erg als azijn)
Fixeer: Superfix plus
Ik vind dat deze chemicaliën niet bijzonder sterk ruiken. Maar daar heeft natuurlijk iedereen zijn eigen mening over.
Oh ja, de kamer heeft vloerbedekking.
Groeten, Stefan
vlinck
Hallo,
Ik heb gisteren voor het eerst in de slaapkamer afgedrukt, en dat ging vrij vlot. Ik heb wel het voordeel van een grote wastafel in de hoek, waar de afvoerbuizen naartoe lopen. De lucht was, anders dan verwacht, helemaal niet slecht. Ik heb Tetenal Superfix gebruikt (bijna) geurloos.
Het enige wat wat werk kost, is het maken van de verduistering.
Groeten
Volker