dpc
Hoi!
Gelukkig heb ik een Meopta Axomat 5. Omdat ik ook graag met middenformaat zou willen werken, vraag ik me af – en nu ook aan jullie – of ik de Axomat daarvoor kan gebruiken.
Met andere woorden: kan ik de negatiefhouder van de Axomat opvijlen, zoals dat bij andere Meoptas ook kan, of niet?
Tot nu toe heb ik verschillende informatie gevonden en uiteenlopende meningen gehoord, kortom: tegenstrijdige informatie. Wat zeggen de kenners?
cfb_de
Hallo "dpc",
Natuurlijk kun je bij de Axomat het platform opvijlen om bijvoorbeeld zwarte beeldcirkels rond je 35mm-vergrotingen te krijgen.
Maar groter dan 4,5x6 of nog groter gaat het niet werken. Om twee redenen: ten eerste is de beeldcirkel van je 50mm-objectief te klein voor middenformaatnegatieven. Ten tweede is de condensor in de vergroter alleen bedoeld voor het belichten van een 35 mm-negatief.
Kortom, laat het maar zitten, het werkt niet. Koop liever voor een paar euro een tweedehands Opemus. Die kan 35 mm en 6x6 aan, en je kunt je Axomat dan in ruil daarvoor verkopen.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Gast
Precies!
Nog één ding: de andere Meoptas worden niet "opgeknapt", maar je haalt de KB-inzetstukken eruit en plaatst er middenformaat-inzetstukken in.
Dat is dan altijd al een goede indicatie of het zin heeft of niet.....
Mirko
dpc
Lach maar – maar goed, nu begrijp ik eindelijk dat met "volledig formaat" de volledige breedte van het negatief wordt bedoeld. Bovendien moet ik toegeven dat, als je de catalogus leest zonder mijn valse hoop in je achterhoofd, het verschil tussen kleinformaat- en middenformaatvergroters al duidelijk naar voren komt. Dus as op mijn hoofd enzovoort...
Bedankt voor het snelle antwoord!