Gast
Ik werk sinds kort met Classic Polywarmton RC. Na het fixeren zie ik een duidelijke roze verkleuring op de witte plekken. Deze verdwijnt meestal bij het spoelen (bij slecht gefixeerde en gespoelde teststroken blijft deze echter zichtbaar). Wat kan dit zijn? Onvoldoende fixatie? Slecht wassen?
Trouwens: verder bereik ik met dit papier uitstekende resultaten. (De vlakheid na iets langere nattijden en de kartondikte zouden voor verbetering vatbaar zijn).
Met vriendelijke groeten
Stefan Heymann
Gast
Stefan,
Hoe lang laat je het vastzetten, met welk fixeermiddel, en hoe bereken je de capaciteit?
Welk stopbad gebruik je?
Gebruik in geen geval LP Fix Neutral. Dat is alleen bedoeld voor Bay-papieren en werkt dan ook alleen als er een zuur stopbad van minimaal 6% wordt gebruikt.
Aan de vlakheid kunnen we helaas niets veranderen. De drager is de enige die nog op de vrije markt verkrijgbaar is.
Groeten
Mirko
StefanHeymann
O, dat was ik vergeten:
- Ontwikkeling: Tetenal Eukobrom 1+9, 2 minuten
- Stopbad: water, ca. 1/2 minuut
- Fixeren: Tetenal Superfix PLUS, 1+9, 1 minuut
Ik zie het al, dit komt waarschijnlijk neer op onderfixering, vooral omdat het "effect" steeds sterker wordt naarmate het fixeerbad meer wordt verbruikt. Zit er een soort indicator in het papier of is dat toeval?
Met vriendelijke groeten
Stefan
StefanHeymann
Au! Wie kan lezen, heeft duidelijk een voordeel. Maar op de Superfix-Plus-fles staat het op de een of andere manier raar vermeld.
In het gegevensblad van Tetenal wordt het dan heel duidelijk: het moet 1+4 of 1+5 zijn als je 60 seconden wilt fixeren ...
Toch: interessant, dat met die roze verkleuring ;-)
Groeten
Stefan
Gast
Hallo Mirko,
wat houdt een stopbad van 6% in de praktijk precies in (wat betreft de bereiding)?
Bedankt en vriendelijke groeten,
Harald
Gast
Hallo!
Aangezien een 'normaal' stopbad 2% moet bevatten, kun je een bad van 6% gewoon maken door drie keer zoveel te gebruiken!
Roman
MirkoBoeddecker
Nee, er zit geen indicator in het papier, dit is gewoon een heel simpele onderfixatie!
De capaciteit van fixeerbaden wordt vaak en graag overschat.
Een vel van 24x30 heeft een oppervlakte van 24x30/10.000 m² = 0,072 m² :D Bij een gemiddelde dichtheid zijn er ongeveer 14 vellen nodig voor één vierkante meter.
Bij een verdunning van 1+9 van Superfix is het dus na maximaal 20 vellen emulsie afgelopen.
Daarnaast is er dat vervelende water-stoppen. Wie heeft in vredesnaam dat idiote gerucht de wereld in gestuurd dat je met water kunt stoppen?
Bij bariet is dat in ieder geval onzin, omdat de drager doordrenkt is met alkalische ontwikkelaar. Het water klotst daar een beetje aan het oppervlak rond en hop, daar gaat al het alkali in de fixeer. Lang voordat de daadwerkelijke capaciteitsgrens van de fixeer is bereikt, daalt het zuurgehalte zo sterk dat de fixeer het loodje legt en simpelweg niet meer fixeert binnen de voorgeschreven tijd.
Dat gaat natuurlijk weer heel snel bij de "reclame-effectieve -tetenal-druk-op-de-fles-wat-net-nog-gaat-verdunning" van theoretisch 1+9.
Kortom:
1) Gebruik een stopbad en "voer een verdunning uit tot een zuurgehalte van minimaal 3% (dus van 60% zuur 1+10 tot 1+20 aanmaken)
2) Stel de fixeer niet in op 1+9 maar op 1+4
3) Houd bij hoeveel vellen er zijn doorgetrokken en houd je aan de tijden (minstens 90 seconden bij constante beweging).
.....en alles komt goed!
Mirko
StefanHeymann
> Dit is een heel eenvoudige aanpassing!
Dat dacht ik al ... :D
> "reclame-effectieve -tetenal-druk-op-de-fles-wat-net-nog-kan-verdunning-" van theoretisch 1+9.
Precies. In het gegevensblad wordt 1+9 niet eens meer genoemd
> Stopbad gebruiken
Vanaf nu altijd
> Minstens 90 seconden bij voortdurende beweging
Maar in het gegevensblad staat bij 1+4 iets van 30-60 seconden. Wat nu?
Met vriendelijke groeten
Stefan Heymann
Gast
90 seconden kan geen kwaad en dan zit je aan de veilige kant.
Tetenal moet toch op de een of andere manier bewijzen dat hun fixeerproduct veel beter is dan alle andere fixeerproducten.
Dus op de fles staat 1+9 en in het gegevensblad 30 seconden.
Theoretisch in het laboratorium heeft dat vast ook wel eens gewerkt, maar in de praktijk neem ik liever het zekere voor het onzekere en ga ik voor 1+4 en 90 seconden.
Het zou toch zonde zijn van die mooie afdrukken.
Groeten
Mirko
StefanHeymann
Hallo,
Zo, ik heb weer eens foto’s gemaakt met Polywarmton. Parameters:
- Ontwikkelaar: Tetenal Eukobrom 1+9
- Stopbad: citroenzuur, min. 30 seconden
- Fixeer: Tetenal Superfix Plus 1+4, ca. 90 seconden (aanbeveling van Tetenal: 30-60 seconden)
Resultaat: weer die rare roze verkleuring, die eruit gaat bij het spoelen.
Bij één foto is het echter gebleven en ook nog eens plaatselijk beperkt (anders is het gelijkmatig over het hele beeldoppervlak verdeeld). Hier een uitsnede:

De foto is heel normaal ontwikkeld, gestopt, gefixeerd en gespoeld. Verder niets.
Kan dit aan de partij liggen? Ik heb nog een compleet pakket 24x30/50 met hetzelfde emulsienummer.
Met vriendelijke groeten
Stefan
acars1971
[...]
En dan is er nog dat vervelende gedoe met water als stopmiddel. Wie heeft in vredesnaam dat idiote gerucht de wereld in gestuurd dat je water als stopmiddel kunt gebruiken?
Bij bariet is dat in ieder geval onzin, omdat het dragerpapier doordrenkt is met alkalische ontwikkelaar. Het water klotst daar een beetje aan het oppervlak en hop, daar gaat al het alkali in de fixeer. Lang voordat de daadwerkelijke capaciteitsgrens van de fixeer is bereikt, daalt het zuurgehalte zo sterk dat de fixeer het loodje legt en simpelweg niet meer fixeert binnen de voorgeschreven tijd.
[...]
Hoi,
Dat gedoe met het "water stoppen" is waarschijnlijk door Maco in de wereld gezet.
Ik citeer even uit de technische handleiding van Maco IR820c:
[color="red"]"Als er geen zuur stopbad wordt gebruikt, wordt een
tussentijdse spoeling
van 2 x 30 seconden bij 20 °C en onder voortdurende beweging aanbevolen om te
voorkomen dat resten van de ontwikkelaar in het fixeerbad terechtkomen."[/colo
Deze paragraaf staat ook zo in handleidingen voor andere Maco-films. Er kan dus van worden uitgegaan dat meer dan één persoon deze opmerking heeft gelezen en als evangelie heeft beschouwd.
Groeten
Christian
RomanJRohleder
Stefan,
je hebt de zogenaamde dichroïsche waas heel duidelijk gedemonstreerd. Zoals ik al schreef: dat komt voor bij een neutrale fixeer en als er bij gebruik van een neutrale/alkalische fixeer niet voldoende is "afgespoeld"... want dan gaat de ontwikkeling in de fixeer nog een beetje door... Bah.
_Eindelijk_ weet ik waar ik naar kan verwijzen. ;-))
Mirko, als je voldoende spoelt tussen de ontwikkelaar en de fixeer, is het geen probleem.
Bij voorkeur onder stromend water. Zo werkt de FX-R indien nodig ook bij papier. Ja, ik heb het uitgeprobeerd toen mijn Foma Variant roze vlekjes kreeg en ik ga in de toekomst weer ruimhartig terugkeren naar de dunne citroenstop... als mijn Duka weer staat.
Houd de zilverbelasting van het fixeerbad gerust een tijdje in de gaten met een KI-test, zo krijg je snel een gevoel voor hoe ver je kunt gaan en hoe snel er metaal in het bad ophoopt.
Roman
Gast
De methode om het water te stoppen werd populair gemaakt door Anchell/Troops (Film Developing Cookbook) en T. Wollstein, die hun werk overnam – vanwege het risico op zogenaamde pinholes, die kunnen ontstaan door CO₂-vorming in de emulsie. Sommigen beweren dat er films zijn waarbij dit probleem daadwerkelijk bestaat ...
Maar nooit bij papier. Als er iets mis kan gaan, gaat het ook mis.
Ferdinand
acars1971
Nou, dan was het dus niet Maco maar Anchell/Troops en T. Wollstein – wat de hele zaak er echter niet beter op maakt!
Ik fixeer al jaren diverse films en papieren met azijnzuur en ik heb nog nooit last gehad van zogenaamde "pinholes".
Bovendien is het nu niet zo dat azijnzuur of, wat mij betreft, citroenzuur tot de duurste fotochemicaliën behoren – eerder het tegenovergestelde – zodat het argument dat men door het eenvoudig wassen zonder zuur enorm veel geld zou kunnen besparen, ook niet houdbaar is.
Waarom zou je dan het risico nemen om door onvoldoende stoppen problemen met de fixeer te krijgen, als het economische voordeel microscopisch klein tot niet aanwezig is? Daarbij is hier nog helemaal geen rekening gehouden met het aspect van de noodzakelijkerwijs langere spoeltijden bij het weglaten van het zuur...
Christian
RomanJRohleder
Waarom zou je dan het risico nemen om door onvoldoende stoppen problemen met de fixeer te krijgen, als het economische voordeel miniem tot nihil is? Daarbij is hier nog helemaal geen rekening gehouden met het feit dat de spoeltijden noodzakelijkerwijs langer worden als je het zuur weglaat...
Christian
Kleine anekdote – ik gebruik bij film geen stopbad meer sinds ik bij een Efke KB100 de emulsie zag wegglijden – ondanks verharder in de fixeer en bij een proef in de volgende poging het stopbad (toen azijnzuur, vandaag zou ik waarschijnlijk citroenzuur gebruiken) wegliet. De problemen waren opgelost.
De film moet nog een Zagreb-productie zijn geweest, ik heb niets empirisch getest, maar het heeft bij mij zijn nut bewezen. Net als het voorwassen. Dichroïsche films zouden bij film ook geen al te grote problemen opleveren.
In het geval van een volledig alkalisch proces zou een stopbad de boel ook verpesten en resulteren in noodzakelijkerwijs langere spoeltijden.
Hoe dan ook – never change a running system. ;-)
Groeten, Roman
StefanHeymann
Even ter informatie:
- Ik gebruik voor het verwerken van Polywarmton RC *) inmiddels een zuur stopbad (2 eetlepels Heitmann-citroenzuurpoeder op 1 liter water)
- Ik fixeer in Tetenal Superfix Plus 1+4, gedurende 90 seconden (Tetenal adviseert bij deze verdunning 30-60 seconden, de 90 seconden zijn van Mirko).
De roze verkleuring blijft, ook al is de fixeer vloeistof gloednieuw. Ik maak het stopbad voor elke sessie (duur ca. 2-3 uur) opnieuw aan. De roze verkleuring verdwijnt meestal tijdens het spoelen. Ik gebruik het als het ware als "spoelindicator" ...
Binnenkort stap ik over op Maco Ecofix (de flessen heb ik al) -- eens kijken wat er dan gebeurt.
Groeten, Stefan
*) Strikt genomen voor alle papiersoorten, maar die heten bij mij nu allemaal "Polywarmton RC" :-)
StefanHeymann
Nabeschouwing: ik gebruik nu Maco Ecofix en de roze verkleuringen zijn verdwenen. Dat komt/kwam waarschijnlijk door de Superfix Plus.
Met vriendelijke groeten, Stefan