Gast
Hallo,
Ik ben pas sinds kort begonnen met zelf ontwikkelen, met ontwikkelaar (f09), stopbad en fixeer van Classic.
Mijn eerste film was een HP5, dat ging best goed, behalve dan die kalkaanslag... mijn eigen domheid... :unsure:
Onlangs heb ik drie films in één keer met F09 (1+40) ontwikkeld. De eerste was een Ilford Delta 100, zeker niet de beste combinatie... Na het spoelen zag hij er best goed uit, wel een beetje vaag, maar het ging nog wel. Na een paar minuten aan de lijn verschenen er lichtoranje strepen op de negatieven. Niet heel opvallend, maar bij nader inzien wel zichtbaar. De kleur van de strepen is vergelijkbaar met de kleur van het stopbad. Is er een verband, heb ik hem te lang in het stopbad gelaten (ca. 20-30 sec)? De concentratie was 3%. (1+20). Of te kort gespoeld? Bij de andere twee films (Tri-X, Fomapan 400) heb ik het op dezelfde manier gedaan, daar waren geen problemen.
Hebben die oude platte kristallen hier misschien iets mee te maken? Zou naspoelen kunnen helpen?
Veel vragen, ik weet het, als iemand me zou kunnen helpen.
Groeten, Andreas
Urnes
Hallo Andreas,
Ik had ooit last van gele strepen en een wazig beeld bij een HP5. Die was niet goed gefixeerd omdat de fixeervloeistof te oud was. Dat kon echter prima worden verholpen door opnieuw te fixeren. Neem gewoon wat verse fixeervloeistof en leg een proefdruk nog eens een of twee minuten erin, spoel hem daarna af en laat hem drogen. Dan zouden de strepen eigenlijk weg moeten zijn en het beeld helderder moeten zijn. Als het tenminste aan de fixeervloeistof lag.
Groeten, Sven.
Gast
Het kan eigenlijk niet aan het stopbad liggen.
Hoe lang laat je het water lopen?
Mirko
Gast
Ach, eigenlijk lang genoeg. Zo’n klein half uurtje, steeds water in het blikje gieten, water eruit gieten, enzovoort. Beter weet ik het niet :D
Maar dat extra fixeren heeft geholpen, 1 minuut was genoeg en er was niets meer te zien.
Dus hartelijk dank daarvoor :).
Andreas
Gast
Geweldig, maar daarna nog even water geven... dat spreekt voor zich...
Je methode is goed. Altijd vers water... een half uurtje... dat is prima.
Mirko