Gast
Hallo allemaal,
ik heb een oude Liesegang-vergroter (Rax of zo) en heb daarvoor een Meopta Anaret 80 mm en een Rodenstock Ysaron 50 mm aangeschaft. Als objectiefhouder fungeert een plaat waarin het betreffende objectief wordt geplaatst en vastgeschroefd.
Bij het standaard Liesegang-objectief gebeurt dit met een soort moer.
Ik wil hetzelfde doen voor de twee andere objectieven (Anaret en Ysaron). Een kennis heeft voor elk objectief (omdat de schroefdraadmaten verschillen) een plaat gemaakt, nu heb ik alleen nog de "moeren" nodig.
Kan iemand mij helpen, waar ik die dingen kan krijgen?
Of heeft iemand een beter idee?
Alvast bedankt
Franz
Gast
Hallo!
Meet even de schroefdraad van de objectieven op – nieuwere groothoekobjectieven hebben een M39-schroefdraad, oudere soms ook een M25-schroefdraad. Als je bij de metaalhandel geen geschikte moer kunt vinden, koop dan een filteradapterring (een step-down, geen step-up ring) met M39-filterdraad, het maakt niet uit wat voor lensdraad (niet te klein, anders kan er vignettering optreden); of nog eenvoudiger: er zijn adapterringen om M39-lenzen op M42-camera's te gebruiken, die zouden voor jouw doeleinden bruikbaar moeten zijn. Ik heb ze op eBay bij diverse Russische aanbieders goedkoop gezien, maar ze zouden ook elders verkrijgbaar moeten zijn.
Roman
Urnes
Hallo Franz,
Voor de Anaret kun je bij Impex een adapterring naar M 39 kopen; die kun je dan bij de Liesegang gewoon als tegenring gebruiken. Dat doe ik ook, en het werkt prima.
Bij de Ysaron moet je inderdaad even de schroefdraad opmeten, maar ik denk dat die sowieso M 39 zal hebben. Voor M 39 zou elke fatsoenlijke dealer je eigenlijk een tegenring moeten kunnen bezorgen, aangezien Schneider en Rodenstock hun objectieven standaard daarmee leveren. Het is alleen belangrijk dat de schroefdraad past, je moet dan gewoon kijken wat je goedkoper uitkomt: een filterring, zoals Roman al schreef, of juist de tegenring.
Groeten, Sven.