Urnes
Hallo Mirko,
Ik heb twee vragen over jullie presentatiemappen:
1. De formaten voor de ringbandvellen zijn 30x40 en 24x30. Passen mijn normale afdrukken daarin zonder dat ik ze moet bijsnijden, want die zijn immers 30,5 x 40,6? Hoewel ik denk dat je ze, als je ze al voor jullie laat maken, al oversized hebt ontworpen. Of niet?
2. Ik heb nergens de prijs gevonden voor de presentatieboeken met vastgebonden pagina's. In mijn catalogus staan ze helemaal niet in en op de homepage heb ik ook niets gevonden.
Groeten, Sven.
MirkoBoeddecker
Hoi Sven,
De hoezen zijn dezelfde als die van Panodia. Ze komen uit dezelfde fabriek en zijn bedoeld voor fotoformaten.
We hebben de ringbanden hiervoor elders laten maken, maar niet de hoesjes zelf.
Het werkt allemaal prima zonder te knippen, maar als je de voor- en achterkant wilt 'vullen' met Museum Weight Superdik Classic, dan moet je een halve millimeter afknippen, anders past het wel, maar kan het een beetje gaan golven.
De prijs staat in de catalogus en die kun je downloaden op de website.
Op dit moment gelden nog de introductieprijzen: boek 14,50, ringband 24x40 met 10 hoesjes: 17,98 EUR (alles incl. btw).
Groeten
Mirko
Gast
Hallo Mirko,
Je schreef:
"Het lukt allemaal prima zonder bij te snijden".
Gisteren heb ik de ADOFILES ontvangen, 24x30 en 30x40. Bij beide passen de ongesneden foto's er niet in (getest met Agfa MCP, Tetenal VU, Tetenal VC, PW-14), de lange zijden van de hoesjes zijn 3-4 mm te kort.
Ik vind dat nogal teleurstellend.
Andreas
Gast
Zou dat kunnen komen doordat de afmetingen van het papier niet precies bijvoorbeeld 24 cm x 30 cm zijn, maar 9,5 * 12 inch, d.w.z. 24,13 cm * 30,48 cm?
Groeten
Ferdinand
MirkoBoeddecker
Andreas,
Barietpapier of PE-papier?
Barietpapier kan tijdens de verwerking uitzetten en moet daarom eventueel worden bijgesneden (afhankelijk van de situatie).
Ons papier past erin – in ieder geval het papier dat we hebben getest.
We hebben geen invloed op de afmetingen van de hoesjes.
Dat is al jaren de Panodia-standaard en iedereen gebruikt die.
Alle anderen leveren ook deze afmetingen.
Natuurlijk is het 24 x 30,5 of 30,5 x 40,6.
Waar dat verschil van 3 mm bij jou vandaan komt, is me op dit moment niet helemaal duidelijk...
Groeten,
Mirko
Gast
Hallo Mirko,
ja, het was PE-papier (behalve de PW-14). En ik heb het papier net daarvoor nog opgemeten en de verschillende soorten die ik heb vergeleken om de wielen voor mijn nieuwe Dunco-frame te bepalen.
De 24x30 zijn inderdaad 30,5 en de 30x40 zijn 40,6; dus "norm".
Ferdinand, dat de papieren groter zijn, is me al duidelijk; maar het gaat hier nu juist om hoezen voor "fotoformaten" en niet om DIN A3 of zo.
Ik ben behoorlijk pissig dat ik de foto's, die ik met precies afgestelde randen heb vergroot, er nu niet in krijg. Bijsnijden is geen optie.
Een map waar ik ELKE foto moet bijsnijden om hem erin te krijgen, heb ik niet nodig.
Andreas
MirkoBoeddecker
Andreas,
Ik snap het nog steeds niet helemaal.
Tot nu toe heb ik alleen een paar PW14-afdrukken moeten bijsnijden, omdat het papier zo dik is dat het ging golven bij twee afdrukken per hoesje.
Alle andere foto’s pasten prima en de hoesjes hebben de juiste lengte.
Als ze groter zouden zijn, zouden de foto’s gaan verschuiven – ze zijn bewust op maat gemaakt.
Ik heb tenslotte zelf al zo'n 20 mappen gevuld (voorbeelden en presentatie).
Meet alsjeblieft eens na hoe groot je papieren zijn en of ze voor het ontwikkelen precies even groot zijn als daarna.
Droog je ze eventueel hangend met een gewicht?
Groeten
Mirko
Gast
Hallo Mirko,
Ik droog het PE-papier in een droogrek.
Mijn Agfa MCP 24x30 (PE) is precies 30,5 cm lang. Zowel voor als na.
Ik heb twee stukken fotopapier in de hoes gestopt, ze zo ver mogelijk uit elkaar geschoven en de breedte gemeten. 30,3 cm.
De Tetenal Vario Comfort (PE) is precies 40,5 cm lang, de Tetenal Vario Ultra 40,6 cm. Hetzelfde spel met de stukken fotopapier levert een breedte op van 40,4 cm, ook al klemt het.
Als ik er toch 1 (!) vel PE in propt, krijg ik een flinke golf.
Het past gewoon niet.
Andreas
MirkoBoeddecker
Hallo Andreas,
Dat van die ene millimeter begrijp ik wel. Mijn opmerking hierboven had vooral betrekking op het feit dat het niet alleen 30 cm is, maar ISO-groenten 30,5.
De norm staat helaas afwijkingen van plus of min één mm toe. Als de omhulsels nu dus 30,45 mm groot zijn en het fotopapier ruim op 30,55 mm wordt gesneden, zou je een mm moeten afsnijden. Dat zou normaal gesproken eigenlijk geen probleem moeten zijn. Als je natuurlijk heel precies op de rand hebt gewerkt en de serie al af hebt, kan het problematisch worden.
Ik had me vooral verbaasd over de door jou genoemde 3-4 mm.
Voor zover ik weet, gebruiken alle Europese fabrikanten dezelfde hoesjes en die kunnen niet groter worden gemaakt zonder te investeren in een nieuwe machine.
Als je ergens hoesjes kunt vinden die groter zijn, laat het dan weten, dan proberen we het daar ook.
Je kunt ze natuurlijk ook ruilen als je niet tevreden bent.
Groeten
Mirko
Gast
Hallo Mirko,
Andreas heeft in zoverre gelijk dat de doorzichtige kant van de hoesjes – ik heb het nu over de losgebonden exemplaren – inderdaad smaller is dan de zwarte kant, waardoor er natuurlijk ook ongeveer 4 mm vrij blijft. Maar blijkbaar is dat zo bedoeld om de foto’s er makkelijker in en uit te kunnen halen. Ik moet zeggen dat ik dat ook behoorlijk storend vind, omdat niet de hele afdruk bedekt is. Maar aangezien ik de afdrukken voor het portfolio zelf heb gemaakt, was het voor mij geen probleem om voldoende rand over te laten die ik nog kan wegknippen.
Groeten, Sven.
MirkoBoeddecker
Sven, Andreas,
het enige wat ik hierover kan zeggen is: toen ik dat met de 320 gram Polywarmton opmerkte, ben ik naar de fabrikant gereden en heb ik gevraagd of de hoezen groter gemaakt konden worden. Hij zei dat dat de standaardmaat van Prat/Panodia was en dat hij voor een speciale productie minstens 500.000 stuks nodig had.
Toen ben ik weer vertrokken :-((
Maar goed, Forte en Foma snijden toch wat "krenter", dus zo past het ook wel :-))
Mirko
Gast
Hallo Mirko,
Over het algemeen ben ik helemaal tevreden over de ADOFILE. Vooral vanwege de prijs-kwaliteitverhouding. Dat van die Polywarton begrijp ik trouwens niet helemaal; mijn 24x30-afdrukken pasten, ondanks de dikke rug, verrassend genoeg net zo goed in de hoesjes als de andere afdrukken.
Groeten, Sven.