Gast
Ik wil samen met een paar vrienden een donkere kamer inrichten! Aangezien ik daar niet zo veel verstand van heb, wilde ik vragen wat ik daarvoor allemaal nodig heb?
MirkoBoeddecker
Hm, dat is een heel algemene vraag... even nadenken... heb je al eens in onze catalogus gebladerd?
Wil je alleen films laten ontwikkelen of ook vergroten?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven?
Groeten
Mirko :unsure:
Gast
Nee, ik heb nog niet in jullie catalogus gebladerd!
Ik wil niet al te veel uitgeven
In het begin alleen om foto’s te ontwikkelen, later misschien ook uitbreiden!
Met vriendelijke groeten
uworischki
Alleen film ontwikkelen?
De basisuitrusting:
1. Ontwikkelbus – het liefst een voor 35 mm en rolfilm, daar passen dan zo twee 35 mm-filmrolletjes in, te koop op eBay vanaf 1
rherz
Hoi Torti,
Laat die filmkrabber (of -schraper) maar zitten en koop in plaats daarvan een verwisselbare zak, het liefst een zo groot mogelijke – echt lichtdichte kamers zijn namelijk zeldzaam. Verder staat alles erbij.
Wat betreft de ontwikkelingsbus geef ik de voorkeur aan een bus voor één filmrol – als er iets misgaat, is er maar één filmrol verloren.
Veel plezier
Robert
Gast
Hoi Torti,
nog een tip:
3 plastic flessen (elk 1 liter voor ontwikkelaar, stopbad en fixeer, gaat langer mee dan één filmrolletje). Dan volstaat ook een maatbeker van 1 liter, of liever nog een maatbeker van 100 ml. Die zijn ook van plastic verkrijgbaar voor mensen die, net als ik, alles laten vallen.
De dubbele KB/1x rolfilmdozen hebben een prima formaat, ik ontwikkel ook losse KB's in zo'n ding.
Filmklemmen zijn iets voor de elite, kijk eens bij Stapels naar Maulys (dat zijn van die zwarte blikken klemmen met draadbeugels. Daar hangt bij mij alles aan, van KB tot 13x18, en de afdrukken ook.
Ik zou ook voor de wisselzak zijn, zolang jullie geen vlakfilmcassettes willen laden.
Dan nog het beste een kliniekverpakking negatiefhoesjes (pakjes van 100 zijn goedkoper dan Hama-zakjes van 10 stuks), zolang jullie de negatieven niet in de filmdoosjes willen bewaren. (Acetaat kun je meenemen, pergamine is ook niet veel duurder, maar iets steviger).
En een Shift-toets, zolang we nog hoofdletters mogen gebruiken om de teksten leesbaarder te maken.
Groeten
Martin