Gast
Hallo
Heeft iemand ervaring met deze toner?
Hoe lang is het concentraat houdbaar?
Hoe zit het met een deelbereiding en hoe meng je die?
Ik heb helaas geen ervaring met toners, wie kan me helpen?
;-) Groeten, Frank
Gast
Hallo Frank,
Ik heb vroeger de Classic Sepia-toner gebruikt (nu maak ik mijn eigen toner). Op de verpakking staan erg korte houdbaarheidstermijnen vermeld, maar die kun je in de praktijk gewoon negeren. Onlangs heb ik een restje gebruikt dat waarschijnlijk al zo'n 2 jaar oud was (geopende verpakking!) – geen probleem. Ook de verdunnende gebruiksoplossingen kun je nog geruime tijd in flessen gebruiken.
Om het toningsproces beter te kunnen controleren, zou ik de oplossingen – vooral het bleekbad – trouwens veel sterker verdunnen dan aangegeven. Meestal wil je immers niet helemaal volledig bleken, omdat dan door de bruine schaduwen het contrast toch sterk afneemt. Ik vind het in ieder geval mooier als er in de schaduwen nog wat zilver overblijft.
Zoals aangegeven kun je de toon van de afdruk regelen via de temperatuur van de toner. Koud geeft geelbruin, warm eerder een roodachtig donkerbruin (dat laatste vind ik persoonlijk weer mooier). In plaats van warme toner te gebruiken, kun je de afdruk na het koude toningsbad ook in een bak met warm water leggen, dan slaat de toon om.
Misschien helpt dit je een beetje verder?
Groeten, Jens
IMFotograph
Bedankt alvast
Die houdbaarheidsdata hadden me een beetje in verwarring gebracht. :-)
Waar kun je die grondstoffen het beste kopen?
Bij de apotheek?
Met vriendelijke groet, Frank
cfb_de
Hallo Frank,
wat betreft de relevante leveranciers:
- Apotheek (misschien duur, misschien lastig)
- Suvatlar in Hamburg (geen website)
- www.thgeyer.de
- www.omikron-online.de/cyberchem/
- diverse andere leveranciers van chemische producten (Merck, Aldrich, Fluorochem, Roth)
- Brenner (koopt waarschijnlijk zelf bij Suvatlar, dus duurder)
- bij kleinere fabrikanten van fotochemische producten (Calbe, Maco, Amaloco, Spur)
In principe is de verzending van chemicaliën onderworpen aan bepaalde voorschriften. Deze zijn bedoeld om de aansprakelijkheid van de handelaar tot een redelijk niveau te beperken. De verzendhandel in chemicaliën is onderworpen aan strenge voorschriften met betrekking tot de deskundigheid van de klanten en het advies van de handelaar.
Wees niet verbaasd over wat papierwerk voordat je eindelijk mag bestellen. Het eenvoudigst is de apotheek of een fabrikant van fotochemische producten. De apotheek, omdat daar persoonlijk contact heerst en er daarom geen postorderverkoop plaatsvindt. De fotowinkel, omdat die ervan uit mag gaan dat iemand die fotochemiën bestelt, ook weet wat hij ermee moet doen. Lang niet alle chemische handelaars (voor zover ik weet bijvoorbeeld Merck) verzenden naar particulieren. Helaas weet ik dat niet precies, omdat ik deze problemen niet heb. Ik ben deskundig genoeg :-)
Omikron geeft je een uitstekend overzicht van de papierwinkel. Ze zijn absoluut voorbeeldig. Toch kun je daar daadwerkelijk bestellen en krijg je ook alles.
Schrik echter alsjeblieft niet van de prijzen: vaak is een verpakking van 10 gram even duur als een kilo. Het dure aan zuivere chemicaliën is namelijk niet de productie, maar het certificeerbare verpakken/afwegen.
Thio-ureum en kaliumhexacyanoferraat ("rood bloedloogzout") zou ik in de apotheek kopen. En om het de moeite waard te maken, neem je meteen een paar van die Aponorm-flesjes met rode kraagdeksel mee. Goedkopere, echt dichte flesjes vind je niet.
Met vriendelijke groeten,
Franz (chemicus)
Urnes
Hallo Frank,
Ik heb onlangs nog een vijf (!) jaar oud mondstuk gebruikt. Eigenlijk alleen om te testen of het nog goed was. Het klonk nog steeds prima.
Hallo Franz,
Hartelijk dank voor de tip met het warme water. Ik heb in mijn kelder, ondanks de verwarming, altijd last van temperatuur- en ventilatieproblemen, dus ik ga dit maar eens uitproberen.
Groeten, Sven.
cfb_de
Hallo Sven,
De tip met warm water komt niet van mij, maar van Jens. Gewoon voor de duidelijkheid.
Bij het tonen met zwavel moet je, ook bij thio-ureumtoners, op twee dingen letten: ventilatie (!) en dat de print absoluut niet meer zuur is (bijvoorbeeld door een zuur fixeerbad). Anders stinkt het enorm en is het niet gezond.
Bovendien vind ik het tonen bij daglicht praktischer, omdat ik dan meer van de afbeelding zie. Maar dat moet iedereen zelf beslissen.
Met vriendelijke groeten,
Franz