Gast
Hallo
Heeft iemand ervaring met deze toner?
Hoe lang is het concentraat houdbaar?
Hoe zit het met een deelbereiding en hoe meng je die?
Ik heb helaas geen ervaring met toners, wie kan me helpen?
;-) Groeten, Frank
Gast
Hallo Frank,
Ik heb vroeger de Classic Sepia-toner gebruikt (nu maak ik mijn eigen toner). Op de verpakking staan erg korte houdbaarheidstermijnen vermeld, maar die kun je in de praktijk gewoon negeren. Onlangs heb ik een restje gebruikt dat waarschijnlijk al zo'n 2 jaar oud was (geopende verpakking!) – geen probleem. Ook de verdunnende gebruiksoplossingen kun je nog geruime tijd in flessen gebruiken.
Om het toningsproces beter te kunnen controleren, zou ik de oplossingen – vooral het bleekbad – trouwens veel sterker verdunnen dan aangegeven. Meestal wil je immers niet helemaal volledig bleken, omdat dan door de bruine schaduwen het contrast toch sterk afneemt. Ik vind het in ieder geval mooier als er in de schaduwen nog wat zilver overblijft.
Zoals aangegeven kun je de toon van de afdruk regelen via de temperatuur van de toner. Koud geeft geelbruin, warm eerder een roodachtig donkerbruin (dat laatste vind ik persoonlijk weer mooier). In plaats van warme toner te gebruiken, kun je de afdruk na het koude toningsbad ook in een bak met warm water leggen, dan slaat de toon om.
Misschien helpt dit je een beetje verder?
Groeten, Jens
IMFotograph
Bedankt alvast
Die houdbaarheidsdata hadden me een beetje in verwarring gebracht. :-)
Waar kun je die grondstoffen het beste kopen?
Bij de apotheek?
Met vriendelijke groet, Frank
cfb_de
Hallo Frank,
wat betreft de relevante leveranciers:
- Apotheek (misschien duur, misschien lastig)
- Suvatlar in Hamburg (geen website)
- www.thgeyer.de
- www.omikron-online.de/cyberchem/
- diverse andere leveranciers van chemische producten (Merck, Aldrich, Fluorochem, Roth)
- Brenner (koopt waarschijnlijk zelf bij Suvatlar, dus duurder)
- bij kleinere fabrikanten van fotochemische producten (Calbe, Maco, Amaloco, Spur)